– Hei, minulla on aika lääkärille klo 8.40. Nimellä Potilas.
– Mahdotonta. Ei täällä ole lääkäreitä tänään.
 
– Miten niin? Minulle annettiin tämä lääkäriaika kolme kuukautta sitten,
– Sen jälkeen on ollut organisaatiouudistus ja järjestelmää on muutettu.
 
– Mutta…
– Kyllä siitä on ollut netissä tietoa. Nyt on pariton viikko ja parittomilla viikoilla täällä on lääkärin vastaanottoja maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Nyt on tiistai. Ei lääkäreitä. Labra on kyllä auki.
 
– Ei minun labraan tarvitse mennä.
– Ihan hyvä, sillä siellä on pitkä jono. Se kun on auki ainoastaan parittomien viikkojen tiistaisin ja torstaisin. Ja tänään on tiistai.
 
– Mutta…pitääkö minun nyt sitten varata uusi aika lääkärille?
– Voihan sitä yrittää, mutta paljon toivoa en anna. Lääkärihaussa oli viime kerralla yksi hakija kahdeksaan lääkärin virkaan. Se yksi oli töissä kaksi kuukautta ja lähti.
 
– No, voisiko sieltä koneelta katsoa, onko peruutusaikoja tai jotain?
– Heti, kun Mohammed tulee.
 
– Mohammed?
– Meidän toinen laitoshuoltaja. Mohammedilla on nyt moppiviikko, se on toisessa kerroksessa, kun siellä on ihan tyhjää, kun on tiistai, eikä lääkäreitä paikalla. Minä en osaa vielä tätä tietojärjestelmää.
 
– Anteeksi?
– Laitoshuoltajille kyllä järjestettiin koulutus tähän tietojärjestelmään, mutta ei se kaksi tuntia oikein riittänyt.
 
– Siis, oletko sinä laitos…
– Kyllä. Organisaatiouudistuksen myötä kaikkien työnkuvia laajennettiin. Lisää haasteita, johto sanoi. Me laitoshuoltajat olemme vuoroviikoin tässä vastaanotossa. Minä olen parittomilla viikoilla, Mohammed parillisina.
 
– Niin, nythän on pariton viikko…
– Ajanvarauksen henkilökunta on labrassa, ne vuorottelevat siellä laboranttien kanssa. Laborantteja kun vähennettiin.
 
– Siis…
– Odotellaan nyt ihan rauhassa sitä Mohammedia. Istukaa nyt vaikka tuohon ikkunalaudalle.
 
– Siis täällähän ei ole enää edes tuoleja!
– Eipä niin, kalusterahoista on luovuttu. Viime viikolla meni viimeinen tuoli rikki, kun yksi pettynyt potilas heitti sen ikkunan läpi. Tuli vastaanotolle väärällä viikolla vääränä päivänä.
 
– Ai, siksi täällä vetää – ikkunahan on rikki.
– Siihen tottuu.

 

 

 

***

Edelliset tapahtumat täällä ja täällä.