210731.jpg

1990

16.1.

Halosella infarkti. Korvaan hänet ja lähden huomenna Tampereelle. On haettava paidat pesulasta ennen sitä. On tutustuttava Halosen muistiinpanoihin.

19.1.

Viikonloppu edessä. Tampereen komennus meni nappiin, vaikka aihe oli vaativa ja näkökulma minulle uusi. Halonen edelleen sairaalassa. Toivonen arveli, ettei Halonen tule enää kuntoon.
Tapasin Tampereella hotellin respassa mukavan naisen. Hänen nimensä on Eeva.

25.1.

Halonen sairaslomalla. Toivonen käski minun paikata Halosen kevään konsultaatiot. Sen vuoksi olen ensi viikolla menossa taas Tampereelle. Menen samaan hotelliin kuin viimeksi.

31.1.

Jälleen Tampereella. Eeva ei ollut respassa, kun kirjoittauduin. Mutta illalla, kun palasin ravintolasta, hän oli yövuorossa. Puhuimme hetken. Hän vaikuttaa ystävälliseltä, mutta sehän on hänen työtänsä. Onneksi en ollut juonut enempää.

1.2.

Helmikuu. Tampereella on enemmän lunta kuin Helsingissä. Eeva tuli jälleen yövuoroon. Istuin hotellin baarissa siihen asti, kunnes näin hänen tulevan.
Hän on kaunis. Huomenna, ennen paluuta Helsinkiin, aion pyytää hänen puhelinnumeroaan.
Ehkä tulee hotellinvaihto eteen.

3.2.

Kävin isän ja äidin luona syömässä. Kerroin heille Eevasta. Soitan hänelle huomenna.

9.2.

Keli on huono, joten menen junalla Tampereelle. Eevalla on vapaa viikonloppu. Olen hermostunut. Ostan kukkia, mutta mitä muuta? Mistä hän pitää? En tunne häntä vielä hyvin.

11.2.

Eeva piti rintakorusta. Hän kiinnitti sen talvitakkinsa kaulukseen. Sää oli parempi Tampereella, joten kävelimme paljon. Alan pitää Tampereesta.

14.2.

Lähetin Eevalle tänään suuren ruusukimpun kukkavälityksen kautta. Kirjoitin korttiin, että hän on minulle enemmän kuin ystävä.

15.2.

Eeva tulee ensi viikolla tänne.

16.2.

Eeva soitti ja puhuimme tunnin. En muista mistä. Pidän hänen äänestään. Sen muistan, että hän sanoi pitävänsä runoista. Menen huomenna kirjakauppaan.

20.2.

Olin Eevaa vastassa asemalla. Hänellä oli takissa antamani rintakoru. Hän sanoi rakastavansa Södergranin runoja ja halusi tietää, mistä minä tunsin Södergranin. En valehdellut, kerroin, että kirjakaupan myyjä oli valinnut kirjan puolestani.
Eeva on kaunis.

23.2.

Eeva lähti. En halua kirjoittaa tunteistani. Sanon vain, että minulla on ikävä. Hän lupasi soittaa heti, kun tulee kotiin.

24.2.

Lauantai.  Eeva on töissä ja minä hänen luonaan. Kun kuulin hänen itkevän puhelimessa, lähdin heti ajamaan Tampereelle. Ei haittaa, vaikka hän on töissä. Olemme samassa kaupungissa.
Olen rakastunut.