Tämän sunnuntain klassikkoteema on OLD DISCO. Oli pakko laittaa kaksi kappaletta, sillä niihin molempiin liittyy maagiset sanat ensimmäinen kerta.

Koulun tansseja tuskin kutsuttiin discoiksi silloin, kun tanssin ensimmäisen kerran hitaan tanssin hämyisessä koulun ruokalassa opettajien valvojien silmien alla. Valitettavasti en muista, mitä ylläni oli, mutta muistan sen kauhun, kun k a k s i  luokkaa ylempänä oleva poika tuli hakemaan minua tanssimaan. Muistan myös, mitä hänellä oli yllään: ruskea akryylineule ja vihreät samettihousut, lantiomalliset ja leveä vyö. Hiuksissa mini vogue, kasvoissa finnejä. Nojailimme toisiimme ja vyönsolki painoi mahaani. Hmm, olihan se vyönsolki…

Tanssimme tämän kappaleen tahtiin joskus 70-luvun alussa: 

Ensimmäisen kerran ulkomaan discossa olin Lontoossa. Vuosi oli kait -75 ja discossa oli välkettä ja kimallusta. Tanssittajissa oli kansalaisuuksia kuin YK:ssa, eikä Suomi-neidon tarvinnut kuihtua seinäruusuna. Kansainvälinen, moderni ja hyvin hip ja pop meininki oli jotain ihan muuta kuin mihin kotimaassa olin tottunut ja tanssin ekstaasissa. Hieman minua kummastutti tanssipartnereiden alasluodut katseet, mutta se ei hillinnyt menoani.

Jossain vaiheessa vilkaisin itsekin lattialle ja tajusin, että lattiahan oli peili. Heh. Ja minulla lyhyt hame ja korkealla sätkivät sääret.

Tämä oli sen tanssi-illan kuuma biisi:

 

Mikään erityisempi discohile en kuitenkaan ollut. Ei ollut glitteriä luomissa, ei satiinihousuja. Discoissa lattialle vetivät parhaiten vanhat rokit, joten enimmäkseen tuli istuttua pöydässä ja puhuttua henkeviä. Muistaisipa vaan mitä.

***

Muita discoklassikoita löytyy täältä.