339401.jpg

Oltiin Köpiksessä kolmatta päivää, ilta pitkällä ja piti keksiä, missä nukuttaisiin. Eka yö oli torkuttu puistossa Tivolin ulkopuolella, toinen yö meni jossain lähiössä, tavattiin kaks espanjalaista. Muuten ihan hyvä paikka, mutta niillä kundeilla oli kämpiltä lähtiessä jäänyt kylppärin hana valumaan ja kun me tultiin sinne, kokolattiamatot lillui vettä ja kundien patjat oli kuin jotain saatanan suota. No, ei me paljon nukuttu, joten ei se haitannut. Kämppä oli kuitenkin sen verran vetinen, että aamulla häivyttiin ilman suihkua, sillä vesi oli loppu. Hanasta. Espanjalaiset jäi itkemään, mutta Ritu sanoi, ettei enää toista yötä, sen perse oli hellänä.

Oli pakko päästä suihkuun. Steissilla saattoi pestä hiukset lavuaarissa, mutta kokovartalosuihkua siellä ei saanut. Ehdotin, että mentäisiin Christianiaan Mallan luo, mutta Ritu ei halunnut. Se sanoi, että Malla teki sen hulluksi tarot-korteillaan, eikä se muutenkaan kestänyt sen porukan hihitystä. Okei, no mitä sitten, mä kysyin ja yritin survoa viinipullon korkkia auki hammasharjalla. Repussa oli melkein kaikkea tarpeellista, mutta ei korkkiruuvia, se oli jäänyt jonnekin matkan varrelle. Hammasharja toimi kuitenkin hyvin ja kun sylki korkin murut suusta, viini oli melkein juotavaa.

Istuttiin jossain puistossa. Puiston takana oli iso hotelli ja mietin, että olisi tosi makeeta päästä yhdeksi yöksi puhtaitten lakanoitten väliin, nukkumaan, ihan rauhassa. Turha ajatus, raha riitti just ja just halvimpaan ja paskimman makuiseen viiniin, mutta joskus mun ajatukset vaan alkaa kelata kaikenlaisia juttuja. Kato, Ritu sanoi, noi tulee meidän luo ja mä katoin ja pensaitten takaa näkyi ens kaks päätä, sitten hela äijät. Äijillä oli tummat puvut ja kiiltävät kengät. Raha haisi. Ne kysyi kelpaisko meille drinkit niiden hotellihuoneessa ja mistä me ollaan kotoisin. Sanottiin, että Ranskasta, Nizzasta tarkemmin ja ne kertoi, että ne on Libyasta tai jostain sieltä. Asia oli sillä selvä ja kun me mentiin hotelliin, Ritu sanoi mulle, että se oli suihku ja pari paukkua ja sitten ulos, koska sen perse oli edelleen kipeä.

Hotellihuone oli hulppean näköinen. Toinen äijistä laittoi telkkarin päälle, toinen teki meille paukut. Voisinks mä mennä suihkuun, Ritu kysyi ja hymyili. Äijät nyökkäs ja lyhyempi niistä sanoi, että se voisi tulla peseen Ritun selän. Ou nou, Ritu sanoi ja meni kylppäriin ja lukitsi oven. Mä jäin ryystämään paukkua ja katselin telkkaria. Pidempi äijä tuli istumaan mun viereen sängyn laidalle ja kysyi, että how much. Se näytti olevan ihan tosissaan ja mä sanoin että ten grand, vaikka mulla ei ollut mitään käsitystä valuutasta. Se vaan kuulosti niin paljolta, ettei kukaan sitä maksaisi. Okei, se sanoi ja alkoi höllätä kravattiaan. Ten for you and ten for the lady in the shower, ok? You like me? Beautiful hair ja sitten se silitti mun hiuksia, joita mä en ollut pessyt Saksan jälkeen.

Suihku kohisi ja äijä vähensi vaatteita ja mullakin alkoi olla hiki. Mä en halunnut sitä äijää, se oli liian vanha ja rasvainen ja mä olin liian väsynyt ja likainen ja reissu oli jo kestänyt liian kauan. Wait a minute, sanoin ja pomppasin pystyyn. Ei tää tälleen mee. Meidän täytyy ilmoittaa meidän sutenöörille, että meillä on keikka. Muuten se hakkaa meidät. You know, our pimp is a monster. Äijä näytti yöpöydällä olevaa puhelinta ja sanoi, että yes, yes ja pitääkö sille pimpillekin maksaa ekstraa ja onks sekin ranskalainen vai paikallisii. Mä sanoin että tanskalainen ja kyllä sillekin pitää maksaa ja yritin samalla miettiä, kelle helvetissä mä soittaisin ja miks se saatanan Ritu ei voinut lopettaa vedessä lotraamista. Well, äijä sanoi ja se pudotti jo housut jaloistaan, you take phone and call. Jees, jees, ihan just, oota nyt minuutti ja kaada vaikka uusi paukku sillä aikaa. Äijä teki niin, tepsutteli kalsareissaan ympäriinsä ja toi juotavaa. Lyhyempää äijää ei meidän kaupankäynti tuntunut kiinnostavan, se runkkas ihan omissa maailmoissaan.

Mun on puhuttava Ritun kanssa, mä sanoin ja aloin jyskyttää kylppärin ovea. Veden kohina lakkas ja Ritu huusi helvetin kiukkuisella äänellä, että mitä ja kuka ja miks ja mä sanoin, että meille olisi nyt tarjolla panokeikka tai sitten tyylikäs perääntyminen eli kumpi se on ja Ritu sanoi, että ei kiinnosta ja kerro niille se. Kerro ite, huusin ja hymyilin äijälle, joka seisoi vieressäni. Tää käy just kiinni, joten ala tulla.

Jees, jees, just a minute, sanoin äijälle, ollaan kohta valmiita, nyt pitää vaan saada Hans langan päähän ja se kysyi, että kuka Hans ja mä kerroin, että Hans Christian on meidän sutenööri, enhän mä siihen hätään muistanut mitään muita tanskalaisia, ja vasta myöhemmin mä tajusin, että kai mä olisin voinut sanoa vaikka Lasse Viren. Ihan sama libyalaisille. Yes, yes, soita sitten, äijä sanoi ja silloin Ritu vihdoin tuli kylppäristä ja me alettiin juosta. Äijät liikku melkein yhtä nopeesti ja samaan aikaan ne heitti vaatteitaan pois ja nosti hintaa karjumalla meidän perään niin et helvetin hotellikäytävä kaiku. Vilkaisin taakse, kun juostiin portaita alas ja näin kalsareiden lentävän. Siinä vaiheessa hinta oli noussut viiteentoista tuhanteen.

Kun päästiin ulos Ritu sanoi, että oikeestaan voitaiskin mennä sinne Mallalle. Se vois vaikka ennustaa niistä helvetin korteistaan päästäisiinkö me vielä tämän kesän aikana joskus kotiin.