872236.jpg

se oli kesäloman viimeinen päivä, hävitin kaiken, jätin kytevät rauniot


vain koska olin kiltti, liian kiltti jo kotona, lapsena, kyllä, kyllä, kyllä, minä teen, viitsin, ehdin,


kyllä, kyllä, kyllä


ja niin minä tein


ensin kotona isän ja äidin mieliksi ja sisarusten mieliksi


ja opettajan mieliksi ja ystävien mieliksi

kunnes se mies tuli ja otti minut mielikseen


minä myös hänet


se oli taivas ja paratiisi, eikä ollut mitään mitä en


olisi sen miehen vuoksi tehnyt ja niin minä tein


kaiken


kaiken, kaiken, kaiken ja taivas muuttui helvetiksi


paratiisin hedelmät lapsiksi ja minä tein, tein, tein


eikä kukaan muu tehnyt mitään, opetin niille sen:


miten olla tekemättä mitään


mitään ne ei tehneetkään, ei kukaan ja vuosiksi


unohdin itkun, sillä ei ollut aikaa itkeä, oli tehtävä, tehtävä, tehtävä

herää yössä, vauva itkee, lapsi näkee painajaisia, mies kuorsaa,


lämmitä maitoa, lohduta, hae tutti sängyn alta, herää aamulla, tee aamupala,


vie eskarilainen tarhaan, sitten kouluun, harrastuksiin, muista äidin syntymäpäivä,


ota siskon lapset hoitoon viikonloppuna, isä on saatava dementiakotiin, nuorimmaisen oikoja kello 11.30, miinustunteja töihin, käy kaupassa, siivoa, kuulustele läksyt, valvo myöhään, pese, paikkaa, rakastele, nuku, jos jaksat, osta vaatteet, tyhjennä äidin asunto, lainaa esikoiselle rahaa, nuorimmainen lintsaa koulusta, opeta kotona, kitke puutarhapenkkiä, kolaa lumet, ompele verhot

avaa ikkunat


ja hengitä

MUISTA!

niin minä lähdin pois ja kerroin, että riittää, että en jaksa, en halua enää olla kiltti


että tehkää saatana jotain itse, minä en jaksa teitä, en sinua, enkä sinua, enkä sinua,


sillä te kaikki vain vaaditte ja viette, eikä kukaan ole pitkään antanut

minulle mitään

lähdin sinä kesäloman viimeisenä päivänä ja
vain kerran katsoin taakseni: näin alun ja lopun ja lopun lopuksi
olin sanonut sanottavani
kerrankin, peruuttamattomasti,
kieltäytynyt näkemästä miten he hajosivat ympärilläni sanojeni voimasta

olin tehnyt temput, rikkonut luita ja tuhonnut ympäriltäni sen mitä olin rakentanut,

tästä oli hyvä jatkaa matkaa eteenpäin.

*****
Katariina antoi loppulauseen