***
 
– Joulu on niin kaupallinen. Osta! Osta! Osta! Mitään muuta ei ihmiset ajattele kuin ostamista. Me ei osteta mitään.
– Hienoa, että olette omavaraisia.
 
***
 
– Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä ihmisiä, jotka jaksaa jonottaa kaupan kassoilla jouluruuhkassa. En mä vaan.
– Etuileminen on taitolaji.
 
***
 
– Jotenkin järkyttävää, ettei ihmiset osaa enää tehdä lanttulaatikkoa. Ajattele, ne ostaa valmiin survoksen kaupasta!
– Ihan outoa todellakin, kun Saarioisten lanttulaatikkoakin saa.
 
***
 
– Mä en ymmärrä jouluihmisiä. Ihme vouhotusta ja valmistelua kuukauden ajan parin päivän vuoksi. Sellainen stressaa mua. Ahdistaa muiden vouhkaaminen.
– Sinä oletkin aina ollut herkkä.
 
***
 
– Itse tehdyt lahjat on parhaimpia. Niissä on todella ajateltu rakkaudella lahjan saajaa. Sellaisissa lahjoissa on persoonallisuutta.
– Joo, ihan itketti, kun lapset ostivat minulle sen uuden mikron rikki menneen tilalle, enkä saanutkaan lastenlasten piirustuksista tehtyjä tauluja.
 
***
 
– Minä en ainakaan siivoa joulun takia! Mä en ymmärrä, miks ihmiset stressaa siivoamisen takia!
– Vieläkö sulla käy se siivooja?
 
***
 
– Tärkeintä joulussa on yhdessäolo. Me ei anneta mitään lahjoja lapsille, vaan annetaan niille aikaa ja läheisyyttä.
– Ymmärrän. Joulu on lahja-aikaa.
 
***
 
– Meillä ei vietetä joulua. Me emme usko siihen. Ihan kiva kyllä on, kun ei ole töitä silloin.
– Ei huili uskoa katso.
 
***
 
– Mä en kestä noita jouluvaloja, joita on joka parvekkeella ja ikkunassa! Kamalan näköisiä! Ja jotkut jopa vilkkuu!
– Sinähän oletkin aina ollut esteetikko.
 
***
 
– Nykyajan lapset saa ihan liian paljon joululahjoja. Ei sellainen ole hyvästä. Eihän ne osaa enää nauttia mistään, kun kaikkea on niin paljon!
– Niin. Yltäkylläisyys on pahasta. Tulisi sota ja nälänhätä, niin oppisivat arvostamaan sitä mitä niillä on.
 
***
 
– Me ollaan päätetty, että tänä vuonna ei osteta laisinkaan joululahjoja.
– Niin, olisihan se hassua raahata ne sinne Thaimaahan asti.
 
***
 
– Joulu on raskasta aikaa yksinäisille. Minua ihan itkettää ajatellakin sellaista yksinäisyyttä. Etkö sinä voisi edes harkita?
– Kiitos, mutta minä viihdyn ihan omissa oloissani, ja sitä paitsi olen allerginen lapsille. Ja koirille.
 
***
 
– Ihmisten pitäisi tehdä joulusta omannäköisen! Nauttia joulusta! Joulun ei pitäisi olla pakkoa! Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka suostuu jouluna sellaiseen, mitä ne ei halua!
– Sinä oletkin aina ollut persoonallinen ihminen.
 
***
 
– Eihän ihmiset edes muista joulun sanomaa!
– Sinulla on onneksi aina tuo muisti pelannut.
 
***
 
– Joulu ei tunnu joululta ilman lunta.
– Joo, sisäinen olo ei riitä.
 
***
 
– Ihmiset on joulun alla hirveen kireitä ja stressaantuneita, vihaisia ja töykeitä, kylmiä. Kammottavia suorastaan. Ajattelemattomia ja jotenkin piittaamattomia. Ryntäävät täysillä eteen ja miettivät vaan minä, minä, minä!
– Se on varmaan sinulle vaikeaa, sinulla kun on hyvä, lämmin ja hellä mieli kanssaihmisiä kohtaan.
 
***

 

 

 

Pakinaperjantain 160. haaste on sutkaus