31459.jpg


Vanha nainen seisoi kaupan oven edessä. En olisi kiinnittänyt häneen sen kummempaa huomiota, ellei hän olisi huutanut. Ja lujaa.

-Ekku! Ekku! Missä sinä olet?

En voinut vain kävellä ohitse, olla niin kuin en olisi kuullutkaan. Mummo kuulosti sen verran epätoivoiselta. Pysähdyin ja toivoin, etten olisi ajatellut käyväni kaupassa vielä ennen nukkumaan menoa. Tupakantuska oli kuitenkin ajanut minut liikkeelle, sillä ajatus aamukahvista ilman tupakkaa ei olisi taannut kunnollisia yöunia. Tupakointi oli todellakin haitallista.

-Anteeksi, mutta…voinko minä jotenkin auttaa?
-Ekku on kadonnut! Minä vain pistäydyin kaupassa ja sen piti sen aikaa odottaa tässä ihan kiltisti, niin minä sanoin sille, että odota tässä kiltisti, minä vain käyn nopeasti kaupassa ja sitten mennään kotiin. Enhän minä voinut sitä yksin kotiinkaan jättää, kun se on niin levoton, jos se joutuu olemaan yksin kotona, eikä sitä voi ottaa kauppaan, kun se sekoittaa tavarat hyllyillä ja…joten…

Naisen silmissä oli kyyneleitä. Hymyilin lohduttavasti ja katselin ympärilleni, mutta en nähnyt mitään, enkä ketään.

-Kyllä me varmaan löydetään se Ekku, sanoin ja näin samalla, miten kaupan ovi laitettiin lukkoon.

Se aamutupakoista.

-Ei se varmaan ole mennyt kauas, huudellaan yhdessä.
-Ekku! Ekkuuuuu! Ekku, tule tänne!

Huhuilimme yhdessä muutaman minuutin ajan. Laitoin välillä sormet huulien väliin ja vihelsin kimakasti, mutta Ekkua ei näkynyt. Leukapieleni alkoivat krampata ja mietin pakokeinoa. En todellakaan halunnut viettää koko iltaa ja yötä etsimällä jotain koiraa.

-Eipä näy, sanoin jotain sanoakseni. –Jospa se on mennyt kotiin yksin? Joskus koirat tekevät niin. Osaavat kotiin vaikka kuinka kaukaa. Niin Lassiekin teki…löysi kotiin.

Mummo kääntyi katsomaan minua. Hymyilin, mutta hän ei vastannut hymyyni, vaan tuijotti minua vihaisena.

-Koira! Ei Ekku ole mikään koira! Se on minun mies! Miten te nyt silleen? Ekkuhan on minun mies, Eino, eikä sitä nyt näy missään. Se on sellainen, kun sillä on se altshaimeri.

Vanhan naisen kiukku suli kyyneliin ja kaivoin kännykän taskustani.