EDIT 21.11. klo 17.06:

Vuodatus toimii jälleen suhteellisen hyvin, joten siirryin varapesästä takaisin tänne. Allaolevan tekstin kommentit ovat luettavissa täällä.

267218.jpg

Riina kuuli itkua makuuhuoneesta, kun hän tuli kotiin. Hän pudotti repun eteisen lattialle.

-Äiti?

Itku yltyi. Riina riisui kengät, asetti ne huolellisesti kenkätelineeseen, ripusti takkinsa naulakkoon ja otti reppunsa lattialta.

-Äiti, mikä sulla on? Ootsä kipeä?

Äiti makasi sängyllä, selin Riinaan. Riina meni sängyn luo, istuutui ja odotti. Äiti kääntyi ja Riina näki, että äiti oli itkenyt jo jonkin aikaa. Äidin silmät olivat punaiset ja turvonneet, posket märät kyynelistä ja suu vapisi.

-Ootsä kipeä? Mistä koskee?
-Sydämeen. Mun sydän on särkynyt. Se saatanan paskiainen…voitsä kuvitella, se laittoi mulle tekstarin ja sanoi, että sori, mutta me ei voida nähdä nyt viikonloppuna, kun sen mutsi on saanut jonkun kohtauksen ja sen täytyy lähteä sinne. Sen mutsin luo.

Äiti nousi istumaan ja kaivoi kännykän tyynyn alta.

-Kato nyt. Helvetin paskiainen. Mä vihaan sitä.
-Onks Markun äiti kuollut?

-Markun? Mistä sä puhut? En mä tiedä Markun mutsista mitään. Jarin äiti on saanut jonkun kohtauksen. Se Jari, jonka mä tapasin kaks viikkoo sitten. Kyllä mä sulle kerroin. En mä oo enää Markun kanssa.
-Jos se vaikka kuolee.

-Kuka?
-No se Jarin äiti. Jos se lähti sen takia, Riina sanoi, kaivoi repusta nenäliinan ja antoi sen äidille.

-Jos se edes on saanut mitään kohtausta, äiti sanoi pyyhkien poskiaan. –Mä en luottaisi siihen jätkään yhtään. Miten se saattoi tehdä mulle näin, mehän oltiin sovittu jo, että mennään tanssimaan ja…mä en jaksa. Mulla on niin ikävä sitä.

Äiti alkoi itkeä uudestaan. Riina taputti pehmeästi äidin olkapäätä.

-Äiti, älä itke. Kyllä se kohta soittaa sulle ja kertoo, että sen äiti voi hyvin ja se tulee tänne. Älä itke. Mä keitän sulle vaikka kahvia. Tuu keittiöön.
-Kahvi vois maistua. Mä en ehtinyt juoda duunissa, kun se tekstari tuli ja mun oli pakko lähteä himaan. Mä en voinut enää jäädä loppupäiväksi, mua itketti niin.

-Mä keitän ennen ku mä lähden.
-Mihin sä menet?

-Mä meen Jennan luo yökylään, sä lupasit. Se on saanut sen marsun.
-Et sä voi nyt lähtee! Mä en kestä olla yksin. Mä en kestä. Kaikki jättää mut. Älä mee.

-Sä lupasit….
-Sä voit mennä Jennan luo joku toinen kerta. Älä mee tänään. Älä jätä mua yksin, Riina.