Markkinointiosasto lähestyi minua jokin aika sitten, ja kerrankin niillä tyypeillä oli ihan varteenotettava suunnitelma edistää kirjojeni myyntiä.
 
Tulevana viikonloppuna Turussa on kirjamessut ja markkinointi halusi minut sinne paikalla, ihan incognito eli toinen silmäpari peitettynä kukkaishuivin alle. Minun oli tarkoitus majoittautua Pienen Kirjapuodin myyntitiskin lähettyville, ja aina kun joku olisi lähestynyt siellä myynnissä olevaa Taikkarin mäellä-runokokoelmaani, minun olisi pitänyt tarttua mahdollista ostajaa hihasta ja kuiskata:
 
-Osta se kirja. Saat siihen omistuskirjoituksen. Minä olen SusuPetal. Voit tarjota minulle myös lonkeron.
 
Eihän sellaisesta tarjouksesta kukaan kehtaa kieltäytyä. Onhan se niin pateettista ja surullista. Näin markkinointi ajatteli, ja minustakin se oli hyvä idea, koska aika surkeaksi sitä itsensä välillä tuntee, kun yrittää myydä itseään, joskus jopa halvalla, eikä kelpaa.
Markkinointi oli myös sitä mieltä, että juttu voisi levitä ympäri messualuetta (hei, se SusuPetal on siellä, ihan elävänä, mene nyt ihmeessä katsomaan, se on ihan oikea ihminen…) ja kirjan myynti vain kiihtyisi.
 
No, suunnitelma oli kaunis, mutta markkinointi ei ollut osannut ottaa sitä huomioon, että flunssa, joka kuukauden ajan on riuduttanut mieltäni ja vartaloani, nostattaisikin jälleen kuumeen. Eli hyvästi Turun reissu. En pääse kirjamessuille. Olen sairas.
 
Taikkarin mäkeä saa kuitenkin Pienen Kirjapuodin messupisteestä, menkää ihmeessä ostamaan se kirja, niin saan vähän lisää rahaa buranaan, nenäsuihkeihin ja antibiootteihin! Pienen Kirjapuodin kirjavalikoimasta löytyy myös paljon muutakin mielenkiintoista, jota suuret ja ketjuuntuneet kirjakaupat eivät tarjoa.
 
Turkuun siis kaikki! (paitsi minä)