492665.jpg

Nok-nok.

  • Who’s there?


    -Minä. SusuPetal. Voiko tulla?

  • Käy sisään. Olen kuullut sinusta. Mielenkiintoista. Istu alas.


    -Mutta…no, kiitos.

  • Kahvia?


    -Jätän väliin.

  • Sinä sitten tulit. Enpä olisi uskonut. Mutta mikäs siinä. Tässä olisi muutama kysymys ensin.


    -Kysymys? Minulla ei oikeastaan olisi aikaa.

  • Aina on aikaa.


    -Sinulla ehkä. Minulla ei.

  • Aika on illuusio, tarttukaamme siihen.


    -Mihin?

  • Hetkeen. Kohta se on ohi.


    -Niin. Meni jo.

  • Mikä?


    -Äskeinen hetki. Mitä sinä haluat kysyä?

  • Nimesi on siis…


    -SusuPetal.

  • Oikeasti?


    -No, ei tietenkään.

  • Ammattisi?


    -Fiktiivinen hahmo. Oikeasti.

  • Tarkemmin?


    -Kirjoittaja. Kuvittaja. Bloggaaja ja…

  • Mitä haluat sanoa?


    -Nyt?

  • Kirjoituksillasi?


    -En mitään.

  • Eikö sinulla ole sanomaa?


    -Onko sinulla?

  • Et taida ottaa tätä vakavasti?


    -Otatko sinä?

  • Koetko olevasi vakavasti otettava kirjoittaja?


    -Jos kirjoitan vakavasti. Nämä kysymykset ovat muuten harvinaisen vakavia. Voitaisiinko vaihtaa viihteelle?

  • Seurusteletko muiden kirjoittajien kanssa?


    -No, tätä minä sanoisin viihdyttäväksi. Eli intiimisti?

  • Ei. Kulutko johonkin kirjalliseen yhdistykseen? Vaihdatko ajatuksia kirjoittamisesta esimerkiksi runoilijoiden tai kirjailijoiden kanssa?


    -En kuulu. En vaihda. Pidän omat ajatukseni ominani. En halua muiden ajatuksia.

  • Mikä on runouden tehtävä?


    -En ymmärrä kysymystä.

  • Mikä on kirjallisuuden tehtävä?


    -Tuottaa kirjoja lukijoille…? Täyttää kirjahyllyjä? Kirjakauppojen pystyssä pitäminen? Pitäisikö minun tietää?

  • Et todellakaan taida ottaa tätä vakavasti?


    -En vieläkään. Sinulla taitaa olla eri lähestymistapa?

  • Ainakin yritän nähdä asioita laajemmin. Yritetään tätä: ilmentävätkö kuvasi sisintäsi?


    -Vaikea sanoa. Uskotko sinä?

  • Tarkasteletko ilmaisussasi todellisuutta surrealismin avulla vai onko kyse eskapismista?


    -Riippuu ihan siitä, mitä Paintilla ja Pixialla syntyy.

  • Sinulla ei taida olla aavistustakaan siitä, mitä olet tekemässä.


    -Tuo on totta. Tarkkanäköistä. Ihanko blogiani lukemalla pystyit päättelemään tuon?

  • Minä en lue SusuPetalia. Se ei ole seuraamillani linkkilistoilla. Olen vain kuullut sinusta.


    -Toivottavasti hyvää.

  • Miten sen nyt ottaa.


    -Niin, ja onko sen edes väliä.

  • Tavallaan sillä on väliä, jos olet pyrkimässä kuukauden runoilijaksi lehteemme.

     
    -En minä ole pyrkimässä mihinkään. Tulin siivoamaan tätä toimistoa. Ihan kirjaimellisesti.