1486497.jpg

-Hei! Mitäs kuuluu!
-Eipä tässä mitään sen kummempaa, siskon luo olen menossa. Vien sille vähän lihasoppaa, on niin huono syömään. Entäs sinä?

-Tuolla seurakuntasalilla on muistotilaisuus, sinnehän minä.
-Ai…mikä muistotilaisuus?

-Niiden muistoksi, jotka kuolivat siinä kamalassa onnettomuudessa. Oli se kamalaa. Jouduin töistäkin jäämään pois, kun vaan itketti. Vieläkin tekee ihan pahaa ja alkaa itkettää, kun ajattelee.
-Niin se onnettomuus…meni vähän ohi, joo, kyllä minä sen muistan nyt. Vai sellainen muistotilaisuus.

-Ihan kamalaa on ollut. Soitin punaisen ristin kriisipuhelimeenkin, kun oli pakko saada puhua jonkun kanssa. Yöt varsinkin on vaikeita.
-Kuoliko…kuoliko sinulla joku läheinen siinä onnettomuudessa? Otan osaa.

-Ei kuollut, mutta pahaa tekee kun sillä lailla elämä loppuu. Ihan yhtäkkiä.
-Niinhän se tuntuu.

-Tulisit nyt sinäkin mukaan! Meitä on siellä muitakin, Elina ja Saarakin tulevat sinne, tulisit sinäkin. Siellä saa kriisiapua ja saa puhua.
-En minä…siskon luo pitää mennä. Se on vähän huonossa kunnossa.

-No, mikäs sillä?
-Teemu ajoi mopolla kolarin kaksi viikkoa sitten. Auto tuli kolmion takaa ja se oli sillä selvä.

-Ai niin, kuulinhan minä siitä, Saara taisi kertoa! Onkin ollut niin kaikenlaista, etten ole ehtinyt siskollasi käymään.
-Ollaan oltu kaikki aika…sekaisin. Sisko varsinkin. Hyvä, että sai kuitenkin sairaslomaa hautajaisiin asti. Ne on lauantaina. Hautajaiset. Miten se sitten jaksaa töihin, en minä tiedä. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei enempää lomaa tipu, kuolema on osa elämää, kuulema.

-No, on se….kuule, nyt minun pitää mennä. Kello on kohta kuusi.
-Mielenterveystoimistoon se sai ajan juhannusviikoksi. Tai mikä psykiatrian poliklinikka se nykyään on.

-No voi. Kerro nyt sille terveisiä. Mitäs luulet, haluaisikohan se tulla sinne seurakuntatalolle joku ilta? Täyttähän siellä on, mutta kyllä sinne mahtuu, kun tulee ajoissa.
-Yritti se sisko sinnekin, diakonissalle juttelemaan, mutta ei ole kuulema resursseja, kun sen suuronnettomuuden käsittelyyn menee kaikki aika. Ihmiset on niin traumatisoituneita sen takia. Kuulema kaikki. Sellainen työllistää. Ensi syksyn sururyhmässä olisi sitten tilaa. Ellei nyt sitten tule uusia suuronnettomuuksia.