Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
17.03.2006 - 07:53



Vasta nähdessäni Nellin, muistin mitä olin luvannut. Tyttö katsoi minua odottavasti, varovasti hymyillen ja hymy sammui hänen nähdessään ilmeeni.

-Voi sori, kulta. Mä en muistanut hakea sitä lahjaa.

Nelli meni makuuhuoneeseen. Hän istuutui sängyn laidalle, selin minuun.

-Ihan oikeesti, mulla oli kamala kiire, kun mä lähdin töistä ja piti ehtiä kauppaan ja bussiin ja mä unohdin.
-Mä en mee sinne.

Tytön ääni oli tuskin kuiskausta suurempi ja kuulin hänen pidättelevän itkuaan.

-Sä olet odottanut niitä synttäreitä koko viikon. Totta kai sä menet sinne.

”Kato! Tanja kutsui mut synttäreille! Perjantaina! Ekan kerran! Mä en oo koskaan ollut siellä. Niin kuin muut! Voidaanko me ostaa Tanjalle W.I.T.C.H-kirja? Tanja tykkää Cordeliasta. Voidaanko? Ja mä laitan ne mun helmet kaulaan ja sen saman mekon ku mulla oli joulujuhlassa. Mä en jaksa odottaa perjantaihin”

-Mä en mee sinne. Mulla ei oo lahjaa.
-Keksitään jotain muuta. Kaapissa on varmaan rusinapaketti ja jos sit jotain muuta ja…

Nelli alkoi itkeä. Istuuduin hänen viereensä ja kiersin käteni hänen ympärilleen. Hänen laiha ruumiinsa oli jäykkä ja torjuva.

-Paketoidaan ne rusinat ja jotain muuta nätisti…voi ei.

Lahjan lisäksi olin unohtanut ostaa lahjapaperia. Kaapissa oli vain joulupaperin rippeitä, eivätkä ne sopineet 10-vuotislahjan kääreeksi.

-Mä en mee sinne. Ei sinne voi viedä rusinoita. Kaikki muut tuo jotain kivaa, ne on ostaneet Tiimarista vaikka mitä Tanjalle, en mä mee sinne rusinoiden kanssa. Tanja ei sit enää koskaan kutsu mua.
-Meillä ei oo mitään muuta. Ei ees lahjapaperia. Voitaisiin tietysti piirtää liiduilla jotain kivaa valkoiselle paperille ja tehdä siitä lahjapaperi, mutta kun ei ole edes lahjaa…

-Annetaan rahaa, Nelli sanoi ja suostui katsomaan minua. –Kakskymmentä euroa.
-Mulla ei oo. Tilipäivä on vasta tiistaina ja mä ostin jo ruuatkin visalla ja…ei mulla oo, Nelli.

Istuin ja pidin Nelliä sylissäni, eikä hän enää suostunut katsomaan minua.


Tui kirjoitti 17.03.2006 - 07:56
Minä olen kyllä käyttänyt joulupaperia kesälläkin... Mutta oikeasti lapsen suru on tässä aivan käsinkosketeltavan läsnä. Olisipa siinä lähellä R-kioski, sieltähän niitä W.I.T.C.H.-kirjoja saisi Visalla.
Vintti kirjoitti 17.03.2006 - 08:15
Pääsi itku.
Me aikuiset ollaan monesti ihan täysiä paskoja. Muistot tekee liian kipeää.
Ellei lapsi voi luottaa omaan vanhempaansa -niin kehen tässä maailmassa sitten?
Viides rooli kirjoitti 17.03.2006 - 08:17
Jotenkin tuli sama ratkaisumalli mieleen, kun rivit paljastivat voimassa olevan luottokortin. Olet saanut pienin keinoin esiin, miten pitkään hellitty haave särkyy, ja kuinka se voikaan satuttaa lasta. Kiitos näistä kertomuksista, olen löytänyt ne vasta äskettäin.
mediaope kirjoitti 17.03.2006 - 09:15
Mulla on sellainenkin näkökulma, että 10-vuotiaiden tyttöjen maailma on aika julma ja täynnä kaupankäyntiä, juonittelua ja rankkaamista. Usein samantyylisten vanhempien tukemana ja jopa johdattelemana.
On oltava aika vahva vanhempi, että uskaltaa pistää sille rajoja koska tuloksena on usein lapsen heittäminen piireistä ulkopuoliseksi. Helpompaa on heitellä niitä kakskymppisiä sinne tänne.
Suruinen sini kirjoitti 17.03.2006 - 09:25
Tää jotenkin pysäytti. Oma tyttö juurikin ruon ikäinen ja tiedän miten julmaa elämä saattaa kaveripiireissä olla. Niillä on niin järkyttävä merkitys. Yksi melkeinpä määrää ja muut juoksevat perässä ja yrittävät "päästä mukaan". Sen suositun ja palvotun kaverin juttuja pidetään jumalan sanana ja pitää niiden sääntöjen mukaan mennä, mitkä on otettu.

Tätä kun luki, niin olisi melkein tehnyt mieli ravistella sitä äitiä, että mene nyt hemmetti äkkiä sen muksun kanssa visaostoksille! Noiden lapsien kanssa saa muutenkin olla niiin tarkkana!

Oman tyttöni paras kaveri on hiukan rotevampi, kuin tyttöni. Tästä ilmeisesti sitten oli kateellinen tms? Uskotteli tytölle, että on lihava. Ja kylläs iinä sai kättä vääntää, kun tyttö ihan surkeana "Äiti mä oon lihava! Mä oon lihavampi kuin ******, mä oon niin läski!" Ja likka on tosiaan riuku! Siinä sitten kaivettiin kaapista housut, jotka tyttö oli saanu tältä kaveriltaan, kun ne ei kaverille mahtuneet ja yritettiin niiden turvin todistaa, että ei todellakaan ole lihava. Sitte ei auttanu muu kuin tytön kaverin seuraavan kerran ollessa kylässä varovasti siinä sivussa keskustella painosta ja siitä mikä on normaalia ja mihin niitä kiloja tarvitaan jne. (murros ikä ja siihen liittyvät muutokset ym.) ja koitin varovasti selittää, että tuossa iässä ei viellä ole mitään väliä, koska vartalo muuttuu sitten muutamien vuosien päästä jne. Äh, anteeksi innostuin aiheen vierestä...

Hyvin kirjoitat!
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 09:46
Tui, R-kioskihan on -ainakin mainosten mukaan- lähellä, mutta jostain syystä tässä tarinassa se ei muistunut mieleen. Vanhempi taisi lamaantua?

Vintti, se on varmaan yksi elämän perusjuttuja: huomata, ettei vanhempiin voi luottaa, että hekin ovat ihmisiä. Sen pettymyksen yli kun pääsee, niin on voittanut paljon.

Hei Viides rooli, mukava nähdä sinua täällä! Totta, sillä visalla olisi voinut vinguttaa, mutta jostain syystä se ei äidin mieleen tullut. Vai olisiko ollut jo liian myöhäistä? Juhlat jo alkamassa?

Mediaope, totta, niin totta. Kilpavarustelu jyllää jo pienestä pitäen, synttärijuhlat ovat yhä hulppeampia, lahjat yhä suureellisempia. Siinä saa tosiaankin olla vahva, ettei mene mukaan, ja kuitenkin miettii koko ajan, jääkö lapsi pois "piireistä" ja mitä se hänelle merkitsee ja onko 20 euroa pieni hinta siitä, ettei lapsen tarvitse olla yksin. Ja onko oikein opettaa lapselle, että rahalla saa ostettua ystävyyttä...

Suruinen Sini, esimerkkisi siitä, miten tyttö luuli olevansa läski ystävän niin sanottua, on aika tavallista nykyään, valitettavasti. Jo 7-8 vuotiaat tytöt puhuvat laihduttamisesta, ovat tarkkoja sen suhteen mitä syövät. Ei voi kuin ihmetellä, minkälainen nuoruus, aikuisuus on lapselle tulossa, jos niin aikaisin joutuu jo määrittelemään itsensä ulkonäöllisin perustein, jotka kaiken lisäksi ovat vielä usein täysin virheelliset. Surullista.
Reiska kirjoitti 17.03.2006 - 10:06
kyl se on susu niin että rahahan tätä maailmaa pyörittää että sitvit mitvit vaan. traumoihan tosta tulee jollekin
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 10:11
Reiska, niinhän se on, raha pyörittää.
Etappisika kirjoitti 17.03.2006 - 10:53
Susu
Sinulla on tämä taito osua lakonisilla kertomuksillasi tarkasti arkielämän kipupisteisiin. Näennäisen arkipäiväisiä "pikkusattumuksia", joista kuitenkin säteilee hermoa pitkin signaaleja, laajoja kuvioita.

Oletko koskaan ajatellut kerätä näitä napakoita painalmia paperille painettavaksi?
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 11:01
Kiitos kehuista, etappisika(on kyllä varsin viehättävä nikki sinulla, hah). Vai paperille painettaviksi? En ole ajatellut, sillä minulla on sellainen tuntuma, etteivät nämä toimisi kirjan kansien sisällä. Eivät ihmiset haluaisi kirjasta lukea tällaista pikaproosaa, eihän runouskaan myy kovin hyvin. Näin blogissa tämä formaatti toimii paremmin, ja mikä parasta, täällä blogissa saan välitöntä palautetta lukijoilta, mikä on tärkeää ja ihanaa.
Tällainen tuntu minulla on. Tietenkin, jos joku kustantaja eksyy sivuilleni ja haluaa välttämättä julkaista tarinat kirjana, niin en kai minä vastaankaan taistelisi, heh, mutta niin kuin sanoin, jotenkin tämä lyhyt ja lakoninen tyyli on enempi omiaan netissä kuin kirjassa.
Miss Foxy kirjoitti 17.03.2006 - 11:06
voi rusina!

itse sain 2. luokalla koulussa pikkujoulujuhlissa lahjaksi joulupaperiin käärityn pienen nessunenäliinapaketin. en tiedä tunneettiinko silloin pikkukylillä Visaakaan.
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 11:11
Voi, Miss Foxy! Olen nähnyt noissa pikkujoulujuhlien paketeissa nuhjaantuneita pehmoleluja, käytettyjä kyniä jne. Yleensähän käytäntö on sellainen, että kun tuot lahjan, saat lahjan, ja jos kotona ei ole mitään, mitä tuoda...
Peggy G. kirjoitti 17.03.2006 - 11:13
Lapsen murheet vaikuttavat joskus vanhemmista pieniltä, kun ne eivät liity rahaan tai uraan tms. Mutta ne ovat ihan yhtä sydäntäsärkeviä kuin "isojen ihmisten" surut. Elleivät vielä pahempiakin.

Asiasta kymmenenteen. On keskusteltu aina vain ylellisemmiksi muuttuvista synttäreistä ja mahdottomista lahjatoiveista. Tästä asiasta tuntuu vallitsevan konsensus. Joskus mietin, miksi pienten lasten vanhemmat (jotka siis näin ajattelevat) eivät tee asialle jotain? Eikö vanhempien kanssa voisi vaikka keskustella lahjojen laadusta ja hinnasta?
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 11:22
Peggy G, joskus ne lasten surut ovat todellakin suurempia kuin aikuisten.
Jotkut vanhemmat ovat kai pystyneet sopimaan lahjoista, mutta ainahan on vanhempia, joille raha on sivuseikka tai "meiltä tulee se hienoin lahja"-mentaliteetti. Kannattaa kuitenkin pitää yllä keskustelua, jos vain mahdollista.
Maija kirjoitti 17.03.2006 - 12:27
Lapsen tuska koskettaa ja vanhemman vaikeudet siinä takana.
Kyllä nämä tarinasi varmaan paperillakin toimisivat. Oletko ihan oikeasti ajatellut? Etappisikakin sitä tuossa edellä kyseli. On se niinkin, että blogi löytää lukijansa heti.
tienpäällä kirjoitti 17.03.2006 - 12:28
Ehkä tytöt on paljon julmempia tässä kilpavarustelussa kuin pojat? En tiedä, kun ei ole kokemusta. Tytön vanhempana olosta siis.
Lyhytproosa sen sijaan on kuulemma maailmalla nyt kuumaa kamaa ja suurta muotia - kiireisillä ihmisillä on aikaa vain pienille tarinoille, ja pienille kirjoille, joita voi kuljetella kätevästi mukana piiloutuakseen muilta metrossa tai ruuhkabussissa.
Tiedä sitten, ovatko kustantajat Suomessa siitä kuulleet...
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 12:54
Maija, niin kuin sanoit, blogissa nämä tarinat löytävät lukijansa heti -se on suuri etu.

Tienpäällä, saattaa olla, että tytöt ovat tässä kilpavarustelussa julmempia kuin pojat, vähän sellainen näppituntuma minullakin on.
Vai on lyhytproosa muotia, sopii nykyiseen instantmaailmaan -niin kuin kerran kirjoitit, tienpäällä. Mutta mitä olen sivusta seurannut tuota julkaisukynnyksen ylittämista eli kässärin saamista kirjaksi, niin enpä tiedä...vaikealta vaikuttaa. Taidan olla liian laiska.
Etappisika kirjoitti 17.03.2006 - 13:59
Piti tulla vielä kertomaan: jokin tässä Lahja-jutussa jäi raksuttamaan...
Äsken sen keksin: tuo tilanne, missä leikataan vanhempien ja lasten suhteen läpi yhteiskunnalliseen todellisuuteen arkipäiväisen vihjeen kautta; italialaisen neorealismin merkkiteos, Vittorio de Sican [sic!] elokuva Polkupyörävaras. Siinä on lopussa kohtaus, missä köyhyyden vuoksi varkauteen syyllistynyt kunnon mies jää amatööriyttään tietenkin heti kiinni ja häväistään julkisesti ja leimataan varkaaksi, miehen pienen pojan silmien edessä... Tuo on väkevä kohtaus, jota sikakaan ei liikuttumatta katso... de Sica osaa myös sen minkä Susu: ei ammu yli, mikä tuollaisessa aina on vaarana.

Niin, kuten tässä ovat muutkin paperillepanosta todenneet - tuollainen pikanovelli, ja ehkä samalle aukeamalle jokin teemaan sopiva minimalistinen valokuva esimerkiksi (?), se oli mitä minulla mieleen juolahti. Näistä netissä olevista kirjoituksistasi ja kuvistasi keräisi varmaankin aika pienellä vaivalla tuollaisen tehokkaan läpyskän?
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 14:18
Polkupyörävaras on kyllä merkittävä leffa -neorealismi iskee jostain syystä minuun:)
Heh, tehokas läpyskä, voi teidän kanssanne! Minä olen kyllä liian saamaton.
Talvia kirjoitti 17.03.2006 - 14:55
Miss Foxyn kokemuksesta tuli mieleeni oma pikkujoulukokemus, kun olimme vasta muuttaneet paikkakunnalle emmekä tienneet koulun tavoista "ken lahjan tuo, hän lahjan saa". Kaikki muut saivat lahjat paitsi minä ja veljeni. Hävetti. 8-vuotiaalle tytölle oli tärkeää olla samanlainen kuin muut. Jostain taskujensa kätköistä joulupukki kaivoi kaksi lahjaa, niin että mekin saimme omamme.

Tästä, tai jostain muusta vahingosta viisastuneena minulla on vaatekomerossa laatikollinen sekalaista käyttämätöntä tavaraa, juuri pikalahjatarpeiksi sopivia. Tosin voipi olla että eivät ne näille nirsoille nuorille neideille kelpaakaan. Kannatan itse luovia lahjoja, en tykkää muovikrääsästä ja koitan sitä lapsellekin opettaa. Lisäksi meillä käydään 6-vuotiaan kanssa jatkuvasti keskustelua siitä, miksei jonkun synttäreille voi mennä pelkästään lapsen itsensä kutsumana, vaan asiat täytyy sopia aikuisten kesken.

Mitä tulee näiden tekstien julkaisemiseen paperilla, niin tykkään kyllä tästä nettimuodosta enemmän, kun pääsee heti kommentoimaan. "Jälkikäteen" paperiversion julkaiseminenkin voisi toki toimia.

Pitänee mennä omaan vuodatukseen vuodattamaan muista lahjatraumoista, tuli muutama muukin mieleeni.. ;)
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 15:07
Hei Talvia, mukava nähdä sinua täällä. Ikimuistoinen pikkujoulukokemus sinulla, sellainen tapahtuma, joka usein menee aikuiselta ohi, mutta jonka lapsi muistaa ja kauan.
Laatikollinen sekalaista tavaraa kuuulostaa hyvältä idealta, sellaiseen laatikkoonhan voi tosiaankin ostaa/tehdä lahjoja pikalahjatarpeiksi.
Täytyykin tulla lukemaan blogiasi.)
mediaope kirjoitti 17.03.2006 - 15:10
Oonko mää ihan hölömö kun minun mielestäni tämä on bloggaamista eikä kirjallisuutta? Tämä ei yhtään vähennä näiden juttujen kirjallista arvoa, mutta samalla tavalla kuin joku Kirsti kirjoittaa ja keskusteluttaa niin Susu kirjoittaa ja keskusteluttaa. <----- ja se on bloggaamista.
eivät kaikki bloggaajat ole wannabe kirjailijoita tai wannabe toimittajia. Jotkut on...Bloggaajia ja sillä hyvä.
(etätyöpäivä mennyt näköjään taas tässä bloggaamisessa... älkää kertoko kenellekään)
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 15:43
Heh, ope, ei kerrota kenellekään:) Vaan totta, SusuPetal on bloggaaja.
Etappisika kirjoitti 17.03.2006 - 16:50
Mediaopelle
Kyllä, täällä enemmistö varmaan tajuaa olevansa bloggaamisen kanssa tekemisissä, ainakin omasta puolestani voisin näin todeta.

Mutta ope muistanee vaikkapa tunnetun tapauksen historiasta. Mitä Vanha Testamentti taannoin sanoikaan Paramount Picturesille: "Minä keskustelutan ja kerron tarinaa, en ole wannabe kässäri ja sillä hyvä." Ja mitä Charlton Heston sanoi. "Herra Pictures, minä olen wannabe National Rifle Associationin pomo, en Mooses, ja sillä hyvä."

Mutta kuinka kävikään: Vanha testamentti rupesi kässäriksi ja Heston Moosekseksi: "Kymmenen käskyä" oli syntynyt!

Medium vaihtuu vaan toiseksi - tällaista sattuu.
mediaope kirjoitti 17.03.2006 - 17:13
Heh, minä luulen, että paramount sai suuruudenhullun hestonin ihan ilman suostuttelua ja jumalallekaan ei tarvinnut rojaltteja maksaa. (kai)
en minä mediumin vaihtoja vastusta, päivastoin, mutta tarkoitin sitä,että välttämättä se valtamedium ei olekaan se mihin kaikki pyrkivät. saa kyllä pyrkiä ei siinä mitään.se oli sen mun statementti ja sen saa vaikka haikuksi väntää ;@)
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 17:45
Vai haikuja pitäisi vääntää, antaapi olla:)

Onneksi noita medioita riittää:)
Saima kirjoitti 17.03.2006 - 18:51
Toi rusinapaketti oli kyllä aika epätoivoista... Meillä on kyllä joskus otettu kirjahyllystä joku uuden näköinen kirja ja laitettu pakettiin.
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 18:55
Alennusmyynnistä kirjoja varastoon, hyvä idea, Saima. Rusinapaketti voisi sopia 1-vuotiaalle?
Jac kirjoitti 17.03.2006 - 20:00
Pieniä julmia tarinoita. Auttavat muistamaan mikä on tärkeää - eri ikäisenä.

Aikuisilla on ikävä kyky unohtaa oma lapsuutensa.
SusuPetal kirjoitti 17.03.2006 - 20:07
Jac, joskus tietysti voi olla hyväkin, jos unohtaa tietyt asiat lapsuudestaan, mutta noin kaiken kaikkiaan, ehkä ymmärrys ja empatia lisääntyisi, jos muistaisi enemmän?
virkkis kirjoitti 18.03.2006 - 12:01
Hei SP! Jatkat hienoja tarinoitasi. Tässä luulen, että äiti unohti, koska ei pitänyt tärkeänä. Jos olisi pitänyt, niin ei olisi unohtanut.
SusuPetal kirjoitti 18.03.2006 - 13:10
Hei Virkkis! Mukavaa, kun kommentoit, vaikka lopetitkin oman blogisi! Niinpä, lasten asiat eivät jostain syystä ole yhtä tärkeitä aikuisten -tuskin äiti olisi unohtanut ostaa lahjaa omalle ystävälleen?
Alastalo kirjoitti 18.03.2006 - 13:23
Luin nyt kerralla kolme viimeistä juttuasi. Olipa taas kerralla luetuksi melkein liian paljon näin herkälle miehelle. Ottaa melkein sydämmestä. Liikuttavia ja toden tuntuisia taas kerran.
Kyllä nää toimisivat paperillakin. Saisit samalla myös toisenlaista lukija kuntaa. Kaikki eivät pyöri blogeilla. Soisin tämän luku kokemuksen myös heille!
SusuPetal kirjoitti 18.03.2006 - 13:37
Alastalo, kannattaa lukea pienempinä paloina:)
Varmaan, jos olisivat paperilla, saisivat toisenlaista lukijakuntaa, mutta jos homma on minusta kiinni, niin mitään kirjaa ei tule -olen liian saamaton lähestymään kustantajia, enkä taida itse oikein uskoa kirjan myyntiin sittenkään.
Silja Orvokki kirjoitti 18.03.2006 - 13:41
No niin, täällä ollaan :)
SusuPetal kirjoitti 18.03.2006 - 13:57
Niin minäkin. Kiitos!
Maria kirjoitti 18.03.2006 - 14:23
Liikuttava ja herkistävä tarina. Hyvä tekstinhallinta kaikin puolin. :)
SusuPetal kirjoitti 18.03.2006 - 14:56
Kiitos, Maria:)
reiska kirjoitti 18.03.2006 - 19:01
Miks pöydällä on vaan yks jalka, onko se symbolismia vai meta-? Hirveen raaginen, tulee mieleen UPM.
SusuPetal kirjoitti 18.03.2006 - 19:04
Jaa, reiska, se on sänky, pöytää ei kuvassa näy. Ei symbolismia, tiukka rajaus vaan.
Reiska kirjoitti 18.03.2006 - 19:36
Tai ei siitä oikeestaan UPM tuukkaan mieleen ku Nokia ehkä enemmän. patjan kuviointi on erikoinen. raagisuus on ihan entisellään!
SusuPetal kirjoitti 18.03.2006 - 19:46
Nokia, miksi ei. Totta, traaginen kuviointi.
reiska kirjoitti 18.03.2006 - 20:04
Toi Nokia oli valereiskaa taas, prkl. Ei kai ny oikeelle reiskalle Nokia tulis mieleen, herrajumala. Sänky? jahah, on se, kerta kaikkiaan.
SusuPetal kirjoitti 18.03.2006 - 20:24
19.36 Reiskan IP on eri kuin 19.01 ja 20.04. Näköjään en turhaan laittanut trackeria sivulle. Mitä minä sitten teen noilla IP-numeroilla? En kai mitään, tiedän vaan niiden perusteella, mistä päin reiskat tulevat eli kumpi reiska on äänessä. Sikäli mikäli sillä on siis merkitystä.
Janka kirjoitti 18.03.2006 - 20:24
Oonko mää hölmö, kun en tajua, miten voi sanoa jonkun olevan "bloggaamista eikä kirjallisuutta", ikään kuin ei voisi olla molempia? Suurin osa blogeista ei varsinaisesti ole, mutta Susun jutut minusta ovat hyvinkin kirjallisuutta, eikä blogiformaatti sitä mihinkään muuta.

Jälkikäteisjulkaisu kirjamuodossa voisi toimia hyvinkin, eikähän siitä niin paljoa vaivaakaan olisi, tulostaisi vaan vanhoja siistissä muodossa ja pistäisi kirjekuoresa kustantajalle?
SusuPetal kirjoitti 18.03.2006 - 20:38
Janka, niin asiaa voi kai katsoa eri kanteilta. Onhan tämä kai kirjallisuutta, mutta ei kirjaksi tarkoitettu, näin minä sen ymmärrän. Mikäänhän ei tietenkään estäisi näiden juttujen muuttumista kirjaksi, jos saisin aikaiseksi tuon ehdottamasi homman eli printit kustantajalle ja kustantaja innostuisi.
Pöytälaatikkokirjoittaminen on eri juttu, sellaisen ollessa kyseessä ehkä haaveetkin ovat tuolla kirjapuolelle? En tiedä.

Kohta on 100 SusuPetalia kirjoitettu, mielenkiintoinen prosessi, kiitollista aikaa kirjoittajalle. Katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan:)
Ja kirjoitti 19.03.2006 - 12:32
Joo, sen ymmärrän kyllä, että nyt ensi kertaa julkaistaessa blogiformaatti toimii paremmin, enkä siis tosiaan toivo että blogi loppuu, se on elämän valopilkkuja (synkkyydestään huolimatta).

Mutta ei kai kukaan väittäisi, että esimerkiksi Pikku naisia ei ole kirjallisuutta, koska se ei alunperin ilmestynyt kirjana, vaan jatkosarjana lehdessä? Tai edes, että se ei alunperin ollut kirjallisuutta, vaan muuttui maagisesti sellaiseksi kun ensimmäinen kirjapainos ilmestyi?

(Ehkä väittäisikin. Minusta vaan on omituinen ajatus, että formaatti rajoittaisi sitä määritelläänkö kirjallinen tuotos kirjallisuudeksi.)
SusuPetal kirjoitti 19.03.2006 - 13:11
Blogiformaatti on siitä hyvä, että ei tarvitse vakuuttaa kustantajaa:) Itsekritiikki pitää vaan nujertaa...
Mutta totta, vähän itsekin vierastan ajatusta, että formaatti rajoittaisi määrittelyn mitä teksti(tai kuva) on.. Onko se näin vai ei, sitä pitää vielä miettiä.
tanssiva harmaa pantteri kirjoitti 19.03.2006 - 16:52
On vaikea olla hyvä vanhempi, kun on liikaa huolia. Täällä on hurjasti kommentteja - melkein 50! Intoa kirjoittamiseen edelleen - näitä on ihan terapeuttista lukea.
SusuPetal kirjoitti 19.03.2006 - 16:59
Pantteri, taitaa tulla 50 nyt täyteen. Hurja määrä, kiitos kaikille!
Ja totta, on vaikeaa olla hyvä vanhempi, kun on liikaa huolia. Toisaalta, se on melkein myös pakko silloinkin. Tai ainakin olla riittävän hyvä vanhempi.
Sarah, runoilijan päiväkirja kirjoitti 22.03.2006 - 23:53
Äidin syyllisyys, niin.
Minä sanoisin että joskus me äidit unohdamme tai emme huomaa, vaikka välitämme.
Äitiyspakkauksen mukana taitaa tulla aski syyllisyyttä, vaikka kuinka yrittäisi tehdä hyvin.
Tarina iski hermoon. Ajattelin, että onneksi en ole koskaan unohtanut tuollaista juttua. Mutta pakostakin sitä alkaa miettiä, että mitä on jäänyt huomaamatta. Mitkä ovat olleet minun lapseni kipupisteitä, jos niitä on...
Hyvä tarina, jää elämään mielessä.

Terkuin Sarah
SusuPetal kirjoitti 23.03.2006 - 07:56
Kiitos, Sarah kommentoistasi. Tuli mieleen tuon äitiyspakkauksessa mukana tulevan syyllisyyden lisäksi, että jo aikaisemminkin, varmaankin jo ennen siittämishetkeäkin, syyllisyys alkaa kasvaa: voinko tulla raskaaksi, olenko terve, ja kun raskaus alkaa: syönkö oikein, ono tämä flunssa vahingollinen sikiölle, entä tämä viinilasi, ja nämä ajatukset jnejne.
minh kirjoitti 23.03.2006 - 15:11
Sun jutut vaan tiivistyy ja paranee koko ajan. Ehtymätön suoni, näemmä!

En ole kommentoinut kuukausiin, sulla on aina niin paljon hyviä kommentteja, etten keksi mitään sanottavaa. Mutta luen aina viisi-kuusi tarinaa kerrallaan, nää on ihan mahtavia! Jos nämä olisi kirjana, niin ostaisin itselleni ja lahjaksi kymmeniä kappaleita.
-minh-
SusuPetal kirjoitti 23.03.2006 - 17:02
Kiitos Minh! Aika hyvä toleranssi sinulla on, kun luet monta juttua putkeen -joskus yksikin aiheuttaa kuulema aamukahvin vetämisen väärään kurkkuun:)
Vai kymmeniä kappaleita, hmmm:)
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa