Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
30.10.2007 - 01:36




Tänään olen miettinyt, että jos sairaanhoitajien työ on todella niin tärkeää, että heidän töitään ei voi tehdä kuka tahansa, vaan synnyttäjät pitää kuljettaa Viroon ja Ruotsiin, niin eikö olisi oikeus ja kohtuus maksaa näin tärkeästä työstä reilusti enemmän palkkaa?

Olen myös miettinyt tutkimuksia ja galluppeja, joiden mukaan ihmiset arvostavat kunnallista terveydenhoitoa ja haluavat vastaisuudessakin saman järjestelmän toimivan. Koska näin halutaan, niin yksi keino kartuttaa kunnan kassaa, on nostaa veroprosenttia. Taloudellisesti hyvin voiva kunta tuottaa kuntalaisille hyvinvointia.

Tuosta pääsin aasinsiltaa pitkin miettimään, miksi niin monet vihaavat veroja. Heidän uskonsa taivaasta satavaan mannaan täytyy olla suuri.


Anonyymi kirjoitti 30.10.2007 - 06:43
Mutta mistäs ne rahat niihin suurempiin palkkoihin otetaan? Taivaasta satavasta mannastako?
Tavallinen kirjoitti 30.10.2007 - 06:44
Oho, äskeinen olin siis minä.
SusuPetal kirjoitti 30.10.2007 - 06:48
Verorahoista, Tavallinen, josta muutkin kunnalliset palvelut kustannetaan. Jos ihmiset kerran haluavat kunnallisia palveluja, kai he ovat myös valmiita maksamaan niiden rahoittamisen?
Almamaria kirjoitti 30.10.2007 - 06:52
Tavallinen, mistäs ne rahat tähän mennessä on otettu? Kummallista, että nimenomaan hoitoalan palkkojen kanssa on aina samanlainen vääntäminen ja ihmettely siitä mistä rahat saadaan. Suomi ei ole mikään kehitysmaa, rahaa kyllä löytyy mutta tahtoa asioiden järjestämiseen ei tahdo löytyä.
Polga kirjoitti 30.10.2007 - 06:57
Niin, terveydenhuolto on aina ollut aliarvostettua, ainakin muut kuin lääkärin hommat! Eli eipä sinne helposti rahaa sujahda. Ja kun mietitään sitä, että viinakaupan myyjät ja paperimiehet EIVÄT ole kunnan palveluksessa, on tilanne aivan toinen. Minusta verot pitäisi voida korvamerkitä. Eli itse voisi määrittää, mihin tietyn osan maksamistaan veroista osoittaisi. Meikäläinen tietty heti terveys- ja kirjastotoimeen, ehkä osa nuorisopuolellekin. Sivistystoimeen kumminkin. Koulutukseen. Siinähän se sitten olikin. Taisi mennä jo. Minun veroni!
Tuima kirjoitti 30.10.2007 - 07:43
Kunnanpäättäjien - kunnanisien - mielestä naisvaltaisille aloille riittää, kun työntekijöitä kehuu ja vetoaa niiden omaantuntoon rahojen vähyyden vuoksi. Samaan aikaan onkin mukavaa hyvä veli -porukoissa suunnitella jäähalleja ja muuta kivaa ja oikeasti tärkeää.
SusuPetal kirjoitti 30.10.2007 - 08:19
Joo, Almamaria, se on ihmeellsitä tuo vääntäminen joidenkin alojen kohdalla.

Polga, korvamerkityt verot voisi olla yksi juttu, mutta ajattele, jos kaikki haluaisivat laittaa veronsa yhteen ja samaan paikkaan! Kirjastot olisivat maailman hienoimpia ja koulua käytäisiin teltoissa ja jokainen sammuttaisi omat tulipalonsa, kun ei olisi palomiehiä:))

Niin, Tuima, kyllähän sitä jo alalle tullessaan pitää ymmärtää mihin luokkaan kuuluu, tuntuu olevan vallalla oleva käsitys. Ahneus on pahe joissakin ammattiryhmissä...joissakin omista eduistaan kiinni pitämistä.
Kirsi kirjoitti 30.10.2007 - 08:34
Eipä sovi Kokoomuksen ideologiaan tuollainen mielipide, SusuPetal. Asia on tullut täysin selväksi. Verojahan alennetaan hinnalla millä hyvänsä.
SusuPetal kirjoitti 30.10.2007 - 09:00
Eipä niin, Kirsi, ja veroja alentamalla päästään yksityistämään palveluita, koska kunnalliseen ei ole enää varaa.
Paju kirjoitti 30.10.2007 - 10:22
Hyvä kirjoitus.

On olemassa Iloiset veronmaksajat -järjestö. Pitäisiköhän liittyä?

http://www.iloisetveronmaksajat.org/
Olli kirjoitti 30.10.2007 - 10:28
Pikkurahoista on kyse, kun hoitajien palkankorotuksista puhutaan. Korotuksista, jotka valtiovarainministeri on hoitajille jo luvannut! Ei kyllä ollut silloin vielä ministeri, mutta eihän se nyt voi asiaa miksikään muuttaa.. Ja kyllä ne rahat on otettava valtion kassasta, ei kuntien. Ja näin siksi, että valtion kassa on reilusti ylimääräinen, kunnat taas taistelevat olemassaolostaan.. Sairaan- ja terveydenhoito on samanlaista joka puolella Suomea. Siksi se pitäisi olla valtion kustantamaa, ei kuntien.

Opetustoimi on asia erikseen, siinä (toivottavasti!) on maakunnallisia ja kuntakohtaisia eroja.. ja on hyvä että se kustannetaan kuntien toimesta => päätösvalta pysyy alhaalla.
Olli kirjoitti 30.10.2007 - 12:53
Ups :D :D

Ylijäämäinen piti kirjoittamani :D
-ei määräinen..
hpy kirjoitti 30.10.2007 - 12:54
ENpa rupea keskustelemaan kun en tieda miten asiat toimivat Suomessa, mutta tuo kasite etta valtio/kunnat/joku muu voi maksaa on yleismaailmallinen. Itse kukaan ei kuitenkaan halua kustantaa sita yleista maksamista. Kaikki minulle, ei mitaan muille... Jakakaa veljet kanssani!
SusuPetal kirjoitti 30.10.2007 - 15:16
Pitääkin harkita liittymistä, Paju:))

Valtio sopisi minunkin mielestäni maksumieheksi moneen asiaan, Olli, mutta koska tässä on itketty kuntien syöksymistä kurjuuteen, jos sairaanhoitajille maksetaan noita palkkatoiveita, niin käsittelin asiaa vain kuntamaksajan kannalta.
Kunnalliset erot terveydenhoidossa ovat valtavat, tasausta pitäisi saada ja samanlaista hoitoa riippumatta asuinpaikasta. Johan sen sanoo järkikin, mutta kaikilla ei sitä järkeä valitettavasti ole ja niillä, joilla ei sitä ole, istuvat rahojen päällä.

Juuri tuota ajoin takaa, HPY, kaikki palvelut on saatava ilmaiseksi, mutta yhteisiin maksutalkoisin(esim. verot) ei haluta osallistua, vaan vaaditaan sen sijaan veron alennuksia. Pieni ristiriita tässä mielestäni.
Olli kirjoitti 30.10.2007 - 15:16
Ja vielä pitää jatkaa tähän (tämän viestin jälkeen lopetan), että ne on ne hoitajien palkakorotusverot maksettu JO! Siellä ne odottavat ottajaansa valtion kassassa..

Kokoomus Kataisen äänellä lupasi, että ne rahat hoitajille myös jaetaan kunhan he vain saavat riittävän suuren kannatuksen ja pääsevät hallitusvaltaan. No he saivat riittävän kannatuksen ja pääsivät valtaan vaan nyt rupee jätkä vänkäämään.. mutta ei se käy!

Nyt on aika lunastaa jokaiselle Kokoomusta äänestäneelle annettu lupaus!
tienpäällä kirjoitti 30.10.2007 - 15:19
Ja minä itse terveydenhoitoalalla sairaalassa työskentelevänä puolestani sanon, että älkää puhuko paskaa.
Ei ne tämän alan pahimmat ongelmat sairaanhoitajien palkkojen nostamisella poistu - päinvastoin.

Odottakaa vaan, ei mene vuottakaan kun Tehy ruikuttaa yhtä suureen ääneen parempien työolojen ja lisätyövoiman tarpeesta, yleisönosastoilla omaiset huutavat kurkku suorana potilaille ihmisoikeuksia.

Ja minä odotan yhä turhaan Ihmettä, joka toisi alalle Kustannustehokkaan Ammattijohtamisen nykyisen kankean, turhan byrokraattisen ja ammattitaidottoman valkopukuisten pikkuhitlereiden joukon tilalle.
Yhtä ainutta pykälää en suostu veroprosenttiani tämän takia nostamaan.

Aamen, ja pyllistys päälle. Suoraan tapahtumien keskipisteestä reaaliaikaisena.
SusuPetal kirjoitti 30.10.2007 - 16:35
Olli, kansa sai mitä halusi, äänestäminen on demokratiaa...

Tuohon en ota sen kummempaa kantaa, tienpäällä, kustannustehokkuutta voi aina varmaan lisätä, joka alalla, kunhan keinot ovat inhimilliset, eikä ihmisten selkänahasta pois.

Kirjoitin siitä, miten ihmisten puheet ja teot ovat kaksi ihan eri asiaa. Ajatuksissaan ihmiset ovat valmiita mihin vaan, mutta kun omastaan pitäisi antaa, siihen tulee stoppi. Enneminkin naapuri voisi toimia niin, että maailma pelastuu, itsestä ei niin väliä. Se oli juttuni pointti.
Ja -vuoden kuluttua tai seuraavan tuponeuvottelun alkaessa nähdään, onko tehyläisillä sama ajatusmaailma: muut maksakoon, minä en.
Almamaria kirjoitti 30.10.2007 - 17:22
Tienpäällä: kaikkia ongelmia ei tietenkään saada poistettua palkkaa nostamalla. Se on tosin hyvä alku.

Olin empivällä mielellä, kun lähdimme työtaisteluun enkä ollut mitenkään innostunut asiasta. Matkan varrella mieleni on muuttunut, olen havainnut kuinka kateus nostaa rumaa päätään muiden terveydenhoitoalalla toimivien keskuudessa. Ensin TEHY:n toimet tuomittiin ja Super allekirjoitti oman sopimuksensa sääntöjen vastaisesti ja TEHYä kritisoiden. Nyt ovat tulleet katumapäälle sekä Superin että JHL:n pikkupomot ja kaikki haluavat mielellään saada osansa toisten aikaansaannoksista. Alhaista ja halveksuttavaa. Kateus on kivulias tauti.
SusuPetal kirjoitti 30.10.2007 - 18:10
Pioneerin osa on kova, Almamaria, ja palkkana kiittämättömyys ja epälojaalisuus aika usein. Tsemppiä!
Araneida kirjoitti 30.10.2007 - 18:35
Aina vaan puhutaan menoista, ikäänkuin se raha mikä sairaanhoitajille annetaan katoaisi kuin pieru Saharaan. Mutta nämä hoitajat kun eivät ole edes palkankorotuksen jälkeen mitään kroisoksia, jotka kiikuttaisivat ylimääräiset lantit veroparatiiseihin. He ovat tavallisia perheenäitejä (ja -isiä), jotka ostavat palkallaan ruokaa, toppahaalareita, kulttuuripalveluita jne. Eli raha tulee kiertoon. Ja maksavat he muuten verojakin.
SusuPetal kirjoitti 30.10.2007 - 19:15
Nimenomaan, Araneida, korkeampi palkka lisää kulutusta, korkeampi paikka lisää verotuloja, korkeampi palkka lisää hyvinvointiakin. Simppeliä.
Mk kirjoitti 30.10.2007 - 20:16
Samaa olen miettinyt itsekkin.
Viisaammat myös ilmoittavat ettei siivoojille voi maksaa enempää kun siitä ei työn tilaaja kerran halua maksaa enempää.
Bussikuskin palkalla ei elä pääkaupunkiseudulla mutta eihän kukaan suostu matkoistaan enää enempää maksamaan.
Tällä palkalla ei saada riittävästi hoitajia, mutta hyvänen aika, senhän pitäisi ollakkin kutsumusammatti!
En muista kenen ajatus oli ettemme kestä ajatusta että läheisiämme hoidetaankin rahan (=palkan) takia, ei kutsumuksesta ja lähimmäisen rakkaudesta.
SusuPetal kirjoitti 30.10.2007 - 20:26
Mk, omaiset hoitavat läheisiään kutsumuksesta ja rakkaudesta, muille se on palkkatyötä, oli se sitten miten mieluisaa tahansa. Se on fakta, joka ei muuksi muutu.
Totta, mikään ei saisi maksaa mitään.
Allyalias kirjoitti 30.10.2007 - 21:07
Hyviä juttuja se on taas miettinyt. Minä olen verojen maksamisen kannalla ja kaiken maailman yksityistämistä vastaan. Terveydenhuolto on elintasomme kulmakiviä ja sen on toimittava jokaiselle meistä. Siispä sijoitan mieluusti muutaman roposen lisää palkastani, jotta terveydenhuollon tilanne kohenisi.
SusuPetal kirjoitti 30.10.2007 - 21:27
Eli talkoisiin, Ally! Kyllä.
Paju kirjoitti 31.10.2007 - 07:34
Mieleen muistuu aika, jolloin asuimme Saksassa (70-luvulla). Sairaskassa oli kova ja ihmisiä luokitteleva systeemi, jonka alle oli taivuttava, kun yhteiskunnallista vaihtoehtoa ei ollut. Mutta monilla ei ollut varaa maksaa kallista turvaa. Kovaa elämän ja kuoleman peliä oli rankka katsoa. Sairauden edessä eriarvoistava turva / turvattomuus jätti ajatteluuni jäljen.

PS
Veroille pitäisi keksiä uusi nimi, jospa se muuttaisi asennetta. Jotain turvallisuudentunnetta koskettavaa itse sanaan (ja asiaan)...
SusuPetal kirjoitti 31.10.2007 - 12:17
Samahan on Amerikassa, ehkä vielä huonomminkin. Elvytystäkään tuskin saa kadulla, jos ei ole vilattaa vakuutusyhtiön maksusitoumusta.

Mites olisi perusturvamaksu veron tilalle?
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa