Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
30.01.2006 - 07:40



Hyppykiikun nitinä kävi Sarin hermoille, mutta katkeamaton kitinä oli parempi kuin se, että Henna ryömi lattialla. Marko pomppi ympäri asuntoa, eikä muistanut ja ehtinyt katsoa eteensä.

Sari täytti astianpesukonetta. Marko juoksi keittiöön, jarrutti, mutta ei ehtinyt pysähtyä, vaan lensi avonaisen koneen oven päälle. Ovi romahti alas lattialle.

-Voi, helvetti. Kato nyt mitä sä teit! Helvetin, helvetin helvetti.

Marko kömpi oven päältä, perääntyi ja alkoi itkeä. Henna lopetti hyppimisen.

-Pää kiinni!

Henna roikkui kiikussa ja katsoi Markoa, joka juoksi piiloon pöydän alle. Sari nosti ovea ja yritti sovittaa saranoita paikoilleen, mutta ei onnistunut. Hän luovutti ja laittoi oven seinää vasten. Marko hiipi pöydän alta olohuoneeseen ja alkoi heitellä duploja tyhjään muovilaatikkoon. Henna jatkoi hyppimistä.

-Marko! Ole hiljempaa! Onko niitä pakko heittää? Mitä?

Marko lopetti heittämisen. Sari huokaisi ja istuutui lattialle. Hän katsoi astioita rikkinäisessä koneessa, ne olisi pestävä nyt käsin. Hän ei jaksanut. Hän halusi vain olla, ihan hiljaa, jossain muualla.

Olohuoneesta kuului rysähdys ja Marko alkoi itkeä. Sari peitti korvansa käsillään. Markon itku vaimeni hetken kuluttua.

-Pipi.

Marko nyki Sarin puseroa. Sari vilkaisi poikaa, verta ei näkynyt missään.

-Pitääks sun koheltaa niin paljon? Totta kai siitä tulee pipi. Oo nyt hiljaa ja mene pois.

Marko kääntyi ja alkoi juosta. Hän pysähtyi keinun luona, tarttui Hennaa jaloista ja sinkautti tytön vauhtiin. Tyttö alkoi kirkua.

-Mitä helvettiä sä teet! Miten monta kertaa mä olen sanonut sulle, ettei noin saa tehdä! Joku päivä sä tapat sun siskos ja sitten kun se on kuollut, se on sun vika! Sun vika! Painu helvettiin!

 

 

Stina kirjoitti 30.01.2006 - 08:38
Näiden lasten olisi varmaan parempi olla päivähoidossa kuin kotihoidossa. Tai mistä minä tiedän, oliko tapahtuma-aika ilta ja päivän he olivat jo hoidossa olleet.

En minäkään aina jaksa ns. kunnon äiti olla, mutta luojan kiitos, en ihan noin kamala ole tainnut koskaan olla.. Valitettava tosiasia lienee, että äitien jaksaminen on niin ja näin monesti, etenkin jos lapset tulee kovin peräkkäin. Mutta pelotella nyt lasta siskon tappamisella ym. Huh!
SusuPetal kirjoitti 30.01.2006 - 08:47
Hei Stina, kiva nähdä sinua täällä.
Totta, äitien(ja isien) jaksaminen voi olla niin ja näin, niin kuin totesit, eikä siinä mitään, jokainen väsyy, ainakin joskus, joskus useammin. Tärkeintä olisi varmaan hakea/saada apua, kun ei jaksa, varsinkin jos raivonpurkaukset alkavat olla samaa luokkaa kuin tällä äidillä.
Kiitos kommentistasi!
Mari kirjoitti 30.01.2006 - 09:57
Kuulostaa tutulta, etenkin nyt kun on väsynyt. Mitään "tappojuttuja" täällä ei kuitenkaan esitetä mihinkään suuntaan. Raivo on sellainen juttu, että sen kanssa pitää vain sopeutua. Ja hillitä se. Pitäisi levätä joskus ihan oikeasti. Omat vapaat tuntuu menevän lentämiseen eikä rentoutumiseen.
SusuPetal kirjoitti 30.01.2006 - 10:11
Varmaan jokaiselle äidille/isälle on tuttua vastaavankaltainen tilanne, jolloin kaikki leviää käsiin -tai ainakin tuntuu siltä. Raivoaminen kuuluu välillä asiaan, mutta raivon määrä suhteutettuna tapahtuneeseen voi kertoa väsymyksen lisäksi myös masennuksesta. Myös se kuinka usein raivoaa.

Mutta totta, levätä pitää ihan oikeasti joskus. Sen on velkaa itselleen ja muille ja toivon mukaan siihen lepäämiseen on myös mahdollisuus.
Jasu kirjoitti 30.01.2006 - 10:13
Sari tarvitsee loman. (Varmaan lapset myös, mutta se on vähän eri asia.) Täällä ei vaan juuri lentele sellaisia enkeleitä, jotka vaan tulis ja ottais kaksi (tai kolme) pientä lasta vaikka viikoksi hyvään hoitoon.

Töistä saa kyllä lomaa ja sairaslomaa, mutta kotoa ei. Se on aika kovaa. Sarilla on varmaan jotain muutakin ongelmaa elämässään, mutta niitäkin on vaikea ratkoa jos ei jaksa edes tätä arkea.

Tuo Marko vaikuttaa ihan tavalliselta lapselta. Voi kun se vaan sais vähän hyvää huomiota.
SusuPetal kirjoitti 30.01.2006 - 10:25
Jep, Jasu, Sari tarvitsee lomaa. Joskus tietysti, jos on työelämässä, voi jäädä sairaslomalle, ja toivon mukaan silloin jää enemmän voimia kotiin. Tässä tapauksessa Sari on varmaan vielä äitiyslomalla, koska Henna ryömii?
Lasten isä? Isovanhemmat? Kummit? Ystävät? MLL:n lastenhoitopalvelut? Kunnallinen kotipalvelu tai perhetyö?

Ensin Sarin tietysti pitää myöntää, että hän ei jaksa, vasta sitten hän voi hakea apua. Joskus kulissien ja julkisivun ylläpitäminen istuu tiukassa. Ikään kuin olisi häpeä sanoa, että ei jaksa, niin kuin se tekisi huonoksi vanhemmaksi.

Työelämä tunnustaa, vaikka ei aina hyväksykään, mahdollisuuden kokea burn outin, kotona olevalle se on tabu, josta tulee huono vanhemman stigma otsaan.

Hyvällä huomion saaminen on niin paljon vaikeampaa kuin huonolla. Ainakin silloin, jos vanhempi on väsynyt/masentunut, joskus muutoinkin.
winnie kirjoitti 30.01.2006 - 13:10
Juuh,kyllä apua on tarjolla niin kauan kun sitä ei tarvitse.Kaikkihan hoitavat silloin tällöin mielellään kilttejä kullannuppuja.Mutta jos lapset on huonosti nukkuvia ja itkeskeleviä ja vuoden välein tehtyjä - ei kummit,mummit ja ystävätkään halua auttaa.Ajatellaan,että pärjää nyt sitten kun olet itsesi tuohon jamaan laittanut.
Etenkin anopin ikäiset naiset sanovat helposti,että kun minä olin nuori,ei silloinkaan apua ollut tarjolla,yksin oli viiden lapsen kanssa pärjättävä...
Ja kaikki muu apu sitten maksaa tai sitä ei vaan ole tarjolla "kuin alkoholistiperheille tai ns.monikkoperheille" ja ainakin meillä päin - ei edes niille. Onneksi omat lapseni ovat jo isoja ja sen verran harvaan tehtyjä että on aina ollut vain yksi kiltti kullannuppu kerralla :)
Tui kirjoitti 30.01.2006 - 13:23
Voi äiti parkaa. Kun äiti voi huonosti, voi lapsetkin huonosti. Toivottavasti tämä oli vain yksittäinen erittäin erittäin huono päivä. Kaikki vanhemmat varmaan tunnistavat sen mielettömän turhautumisen tunteen mikä välillä valtaa, jos tuntee olevansa nalkissa kotona. Huonosti nukuttu yö, Henna saa ehkä hampaita, mies voi olla työmatkalla, astiapesukone menee rikki, tiskattavana kaksikummnetä kuooia ja mukia, viisitoista lautasta, pari kattilaa, haarukoista, lusikoista ja veitsistä puhumattakaan. Astianpesuainetta ei ehkä ole, pyykki odottaa koneen vieressä ja kuiva telineessä kaappiin menoa. Väsymys särkee päätä ja kaikki äänet sattuvat. Nukkumaan ei pääse, kun ei ole varahoitajaa juuri käsillä. Ehkä mies tulee illalla kotiin, korjaa koneen ja Sari pääsee aikaisin nukkumaan. Seuraavana päivänä pikkuiset ovatkin hänen silmissään enkeleitä. Päätä ei särje ja molemmat nukkuvat samaan aikaan päiväunet, Sari saa klukea päivälehden rauhassa kahvimuki kourassaan.

Nimimerkki Toiveikas
Siren kirjoitti 30.01.2006 - 13:25
Tästä tuli aivan mieleen Minhin blogissa käyty keskustelu avuttomista vanhemmista ja "hirviölapsista". Oiva fiktiivinen kiteytys siitä, mistä keskusteltiin.
SusuPetal kirjoitti 30.01.2006 - 13:40
Tottahan se on, winnie, että voi saada vastaansa aika tylyäkin kommenttia, kun erehtyy pyytämään apua. Täällä on vallalla vähän sellainen mentaliteetti, että kun minuakaan ei ole kukaan auttanut, niin ei muutkaan saa tarvita apua. Ikään kuin se olisi itseltä pois.

Tuosta avusta, joka maksaa, niin joskus olen miettinyt sitä, miksi on niin vaikeaa maksaa lastenhoidosta esim. MLL:n lastenhoitajille. Silloin tietysti, jos rahaa ei ole lainkaan, asian ymmärtää, mutta tiedän perheitä, joissa kivutta voidaan ostaa muutama DVD-leffa viikossa, puhumattakaan muusta(jonka minä ahdasmielisenä katson turhaksi...), mutta muutamaa euroa per tunti lastenhoitoon ei haluta tuhlata. Joskus se kannattaisi.

Riippuu varmaan missä päin Suomea asuu tuo kunnallisen avun saaminen. Helsingissä on perhekeskuksissa lasten kotihoitopalvelua, jonka hinta määräytyy perheen tulojen mukaan. Jos tulot eivät riitä, on mahdollisuus saada sosiaalitoimen kautta kodinhoitajia. Se vaatii tietysti sen, että itse kertoo tarpeensa, ottaa yhteyttä sosiaalityöntekijään, joillekin tämä on korkea kynnys.
Miten muualla asia on järjestetty, siitä en tiedä sen tarkemmin.

Voi Tui Toiveikas, toivotaan, että asiat ovat niin kuin kirjoitit.

Niin Siren, lapsi voi muuttua hirviöksi, jos vanhempi on liian väsynyt. Tai ainakin vanhempi kokee lapsensa sellaiseksi.
winnie kirjoitti 30.01.2006 - 14:14
Toimiiko teillä kotiapu todellakin sujuvasti? Monesti on mahd.saada kotiapua,mutta siitä hetkestä kun sitä alkaa hakea - siihen hetkeen kun sitä saa, voi mennä viikkoja, tiedän että kuukausiakin! Siinä ajassa ehtii jo polttaa talonsa ym...ja mitä MLL:oon tulee,se käy yksinään aika kalliiksi: jos äiti on todella väsynyt, tunti tai kaksi lastenhoitajaa ei riitä alkuunkaan. Ja vielä: jos perhe on avuntarpeessa - toiset saattavat tarjotusta avusta kieltäytyäkin, mutta silloin kun sitä itse pyytää, se pitäisi järjestyä taistelematta ja kohtuullisen ajan kuluessa...joka paikassa näin ei ole.
SusuPetal kirjoitti 30.01.2006 - 14:35
Ei, joka paikassa ei ole samoin, winnie, tässä toteutuu samanlainen epätasa-arvo kuin esim. terveydenhoidossa.
Sen tiedän, että Helsingissä ainakin joillain alueilla systeemi toimii, vanhempi voi saada sosiaalitoimen(joko lastensuojelun tai toimeentulopuolen kautta) kotiinsa joko MLL:n hoitajia tai kunnallisia kodinhoitajia esim. 2-3 kertaa viikossa kolmen-neljän tunnin ajaksi(määräajaksi). Ympärivuorokautista se tuki ei tietenkään ole, mutta jos tilanne on niin paha, että lepoa tarvitaan enemmän, on mietittävä, olisiko lapsille paikallaan esim. viikon-kahden sijoitus(jos paikkaa löytyy) johonkin sijaisperheeseen, jotta äiti saisi levätä. Tämä tietysti taas vaatii sen yhteydenoton sos.viranomaisiin ja ihmisten kynnys on korkea. Olen kuitenkin sitä mieltä, että mielummin apua liian aikaisin kuin liian myöhään.
Mari kirjoitti 30.01.2006 - 18:53
Yh:na mietin usein, että mistä saisin apua, jos väsähdän siihen pisteeseen, että pelottaa, raivo ja väsymys ja kaikki.

Vasta eilen törmäsin tähän asiaan. Minulla on äiti, joka ei hoida lapsiani. Lasten isänäiti hoitaisi, mutta en kehtaa pyytää häntä enää hoitamaan lapsia, koska exäni vie lapset mummilaan omilla viikonloppu vuoroillaan. Minä jaksan kukkua kaksi viikkoa noiden kanssa, ja isä ei kahta yötä? Joskus tuppaa vituttamaan.
SusuPetal kirjoitti 30.01.2006 - 19:07
Voi Mari, onpa hankalaa. Lasten isästä tuntuu olevan todella vähän apua -ryöstää mumminkin sinulta! Oletko varma, ettei mummi jaksaisi katsoa lapsia useammin, vai etkö halua pyytää?

Miten olisi, saisiko ystävien kanssa järjestettyä jonkinlaista lastenhoitorinkiä? Vaikka itsellä on pari lasta, niin ihmeen hyvin tuntuu sujuvan kun ottaa yökylään kaverin pari lasta(riippuu tietysti minkä ikäisiä ovat). Lapsilla on seuraa toisistaan ja joskus ovat vieraskoreita, joten yksi yö voi mennä hyvin.
Entä lapsettomat ystäväsi, voisiko heitä pyytää apuun?

Minusta tuntuu, että yksi vaikemmista asioista on pyytää apua. Joskus sitä ei todellakaan ole tarjolla ihan helposti, mutta yhtä vaikeaa on myöntää itselleen, että nyt palaa pinna ja haluaa edes hetkeksi rauhaan. Äitimyytti elää vahvana -kaikki se kärsii, kestää jne.

En tiedä sen kummemmin kotiseutusi tilanteesta, onko sieltä mahdollista saada kunnallista kodinhoitoapua, esim. kodinhoitaja tulisi katsomaan lapsia siksi aikaa, kun käyt esim. jumpassa, kävelemässä tai mitä tahansa. Yksi vaihtoehto on myös viikonloppuperheet, joita voi hakea sosiaalitoimen kautta, ovat perheitä, jotka ottavat lapsia luokseen 1-2 kertaa kuukaudessa viikonloppuisin.
Lex Wallenstein kirjoitti 30.01.2006 - 19:09
Mielenkiintoista traumojen tutkiskelua. Mutta mitä tämä kertoo kirjoittajasta?
SusuPetal kirjoitti 30.01.2006 - 19:30
Hei Lex W, hauska nähdä sinua täällä.
Jaa, että mitä nämä traumojen tutkiskelut kertoisivat minusta? En nyt tähän hätään keksi muuta kuin, että erilaiset tavat käyttäytyä kiinnostavat minua. Keksitkö sinä lisää?
Kiitos kommentistasi, pitääkin tutustua blogiisi.
Mari kirjoitti 30.01.2006 - 20:04
Taisin itseasissa tänään kirjoittaa omaan blogiini siitä, että en uskalla, osaa enkä kehtaa pyytää apua, koska en halua tuntea itseäni hyödyttömäksi, enkä missään tapauksessa riesaksi.

Kavereista on apua sen verran, että saan käytyä kaupassa tms, enempää en kehtaa pyytää, tuntuu, että jatkuvasti pyydän noitakin palveluksia.. Siis pintähän tuo on, puoli tuntia kenen tahansa päivästä.. Mutta kuitenkin. Minä ajattelen aina muita.

Ja tuo mummin pyytäminen.. Ei. Ei enää. Hän on kieltäytynyt tarpeeksi.
SusuPetal kirjoitti 30.01.2006 - 20:29
Huh, Mari, ei hyvältä kuulosta. On tietysti hienoa, että ajattelee muita, mutta entä jos ei enää jaksa?
Apua saa harvoin pyytämättä, se on ikävä tosiasia. Eikä tietenkään tee mieli pyytää, jos tulee kieltäviä vastauksia. Mutta...usko, että et ole riesaksi, joskus riittää, kun kertoo sille, jolta haluaa apua, ettei oikeasti jaksa. Silloin voi löytyä myötätuntoa ja ehkä myös apua...?
Voimia!
Mari kirjoitti 30.01.2006 - 21:30
Kiitos susu. :-) Kyllä mie pärjään.
SusuPetal kirjoitti 30.01.2006 - 22:04
Ja meiliosoitteenhan tiedät, jos on tarvis enemmän jutella :)
Toivon äiti kirjoitti 31.01.2006 - 00:22
Susu, kiitos taas tekstistäsi. Vaikka tarina olikin ihan kamala.
Olen ollut itsekin väsynyt ja huonossa kunnossa, mutta en lähelläkään tuota. Avun pyytäminen on vaikeaa, todella vaikeaa aluksi, mutta kun tarpeeksi avoimesti sanoo että NYT minä en jaksa, niin kyllä joku jossain ymmärtää. Uskon näin ja toivon sitä.
SusuPetal kirjoitti 31.01.2006 - 07:32
Hei Toivon äiti, joo, tarina oli ihan kamala, ihan tarkoituksella kärjistetty, itsellekin muistutus, ettei kannata ajaa itseään piippuun vaan nöyrtyy ja pyytää apua. Silti, on se niin pirun vaikeaa.
Jaksamisia!
Teme kirjoitti 31.01.2006 - 08:52
Mainion realistinen kärjistys. Varmaan jokainen vanhempi tunnistaa itsensä ja omaan perheensä tuosta - ainakin minä tunnistin. Koulussa olevat lapset kotona kun ovat lenssussa, nuoremmat pahalla tuulella, jatkuvaa riitaa, huutoa, melskettä. Mutta toisaalta... sitten se ihanampi puoli.. hymy, nauru, halaus, pusu jne.
tanssiva harmaa pantteri kirjoitti 31.01.2006 - 10:00
Päreet paloivat lopulta. Pienten lasten kanssa eläminen on hirvittävän raskasta.
Katili kirjoitti 31.01.2006 - 16:32
Kirjoitit hyvin tässä, tapahtumien vauhdin tunsi lukiessa, ylinopeus ja KRÄKS ! Kirjoitat arjen tapahtumista sellaisella puolihuuto/puolikysymysmerkillä ja, niinkuin aiemminkin olen sanonut, tarinasi päättyvät pilkkuun pitemminkin kuin pisteeseen. Ne ovat kuin maisemia ihmisjunan ikkunasta.
Eivät ne olleet tämän tarinan lapset kuin äitikään hirviöitä, , en usko ihmisen synnynnäiseen pahuuteen tai hirveyteen. Mutta selvästi tilanne vaatii time outia ennen kuin syntyy vaurioita, jotka sitten negatiivisten katalyyttien kanssa saattavat aikanaan kyllä olla pahuuden kasvualustana.
Jaa, no, ihqu oma miälipide. Mutta kirjoitat hyvin !
SusuPetal kirjoitti 31.01.2006 - 16:33
Teme, mukava nähdä sinua täällä. Onneksi on myös se ihana puoli, se mikä ei tässä tarinassa näy. Jos sitä ei ole, niin...

Pantteri, tottapa hyvinkin. Työssään voi palaa loppuun, mutta kotona olevalle vanhemmalle sitä ei sallita -kertoo lastenhoidon arvostuksesta; eihän sellainen voi olla raskasta, joten siinä ei voi olla ongelmia. Surku.
SusuPetal kirjoitti 31.01.2006 - 16:36
Ah, Katili, oltiin samaan aikaan blogissa :)
Totta, time out on paikallaan tässä perheessä, toivottavasti apu ja breikki löytyy, ettei negatiivisuuden kierre pääse alkamaan -sellaista on hirvittävän vaikea katkaista.

Pakko yleensä päättää nämä tarinat pilkkuun, koska en todellakaan tiedä, mitä näissä tulee tapahtumaan ja mielelläni annan ennemmin lukjoiden miettiä tarinan etenemistä kuin että kerron arvaukseni teille.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa