Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
09.01.2006 - 14:00



He seisoivat Kummituslinnan edessä. Poika piti äitiä kädestä ja yritti vetää tätä liikkeelle.

-Mä en haluu. Mennään karuselliin.
-Ei siellä oo mitään pelottavaa. Mennään nyt.

Isä tarttui pojan toiseen käteen lujasti. Poika yritti riuhtaista itsensä irti, mutta isän ote piti.

-Mutta jos se ei haluu, äiti sanoi. –Se on vielä niin pieni.
-Ja vauvana se pysyy, kun sä lässytät sille. Nyt mennään. On se nyt helvettiä, jos ei mies uskalla yhteen vitun kummitusjunaan tulla.

Poika alkoi itkeä.

-Ja nyt se poraa. Lopeta jo! Oletsä mies vai hiiri?
-Mä en haluu…en haluu, mua pelottaa…
-Samanlainen rutisija ku mutsis. Päästä irti.

Äiti irrotti otteensa pojan kädestä, ja hetken ajan näytti siltä, että hän sanoisi jotain. Hänen huulensa avautuivat, mutta vilkaisu miehen kasvoihin sai hänet vaikenemaan.

-Me mennään nyt. Ei kai me turhaan ostettu sulle ranneketta.
-Jos mä tulisin mukaan, äiti sanoi nopeasti.
-Pitämään sitä kädestä? Ja jättäisit vauvan siksi aikaa yksin rattaisiin? Hei nainen, välillä sulla ei leikkaa sitten yhtään. Sä jäät vauvan kanssa ja me miehet mennään kummitusjunaan.

Pojan itku ei lakannut. Äiti heijasi vauvan rattaita ja katsoi isää ja poikaa, jotka kulkivat käsi kädessä Kummituslinnan sisäänkäyntiä kohti.

Tui kirjoitti 09.01.2006 - 15:19
Kamala tarina. Ja vielä kamalampi oli se kerta, kun kuulin pienen pojan pihalla mutisevan "miehet eivät itke, miehet eivät itke". Teki mieli tokaista, että kyllä muuten itkevät. Vieläkin kaduttaa, että pidin suuni kiinni.
Marleena kirjoitti 09.01.2006 - 15:33
Tässä on jotain niin tuttua. Vilunväreet kulkevat pitkin selkäpiitä...
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 16:33
Tui, ymmärrän, että kaduttaa. Niin minuakin kaduttaa moni asia, joka on jäänyt sanomatta. Niin, ja jotka on sanonut, mutta se on eri asia.

Marleenan, tämä tarina on tosi pääpiirteissään, vähän paikkaa muutettu ja karikoitu, mutta henki on sama, eikä varmaan liene mitenkään ainutkertainen tapahtuma, valitettavasti.
Silja Orvokki kirjoitti 09.01.2006 - 16:49
Minä haluan näyttää tuolle miehelle oikein kummitusjunan. Sellaisen, että mieskin itkee! Oppisi olemaan kunnon ihminen.
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 16:54
Heh, Silja, siinähän olisi teemapuistolle aihe: saat miehen kyyneliin-puisto.

No, todennäköisesti tämä isä kasvati poikaansa samalla tavalla kuin häntä itseään oli kasvatettu. Ehkä hän ajatteli tekevänsä oikein. Ehkä hän ei osannut muuta tapaa?
Silja Orvokki kirjoitti 09.01.2006 - 17:03
Niin, ei kai lempeyttä voi opettaa väkivallalla. Valitettavasti. :)
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 17:18
Teidostamalla pystyy kai jonkin verran muuttamaan noita käyttäytymismalleja, mutta senkin(tiedostamisen ja uudelleenoppimisen) jälkeen repsahtaa aika helposti siihen samaan, jonka on itse käynyt läpi, esim. kasvatuksessa.
Äidin rooli sitten tässä tapauksessa? Ehkä hän oli nähnyt äidin mallin, joka ei kyseenalaista voimakkaasti puolisoa?
Tui kirjoitti 09.01.2006 - 18:09
tai sitten äiti tiesi saavansa illalla kotona turpiinsa jos jatkaa jankkaamista.
Tui kirjoitti 09.01.2006 - 18:09
Tai sitten se poika.
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 18:11
Niin, Tui, sellainen vaihtoehto tulee kyllä mieleen.
winnie kirjoitti 09.01.2006 - 18:29
Juuh,tuollaista näkee paljon.ja kurjinta on,ettei jotkut vanhemmat huomaa omaa julmuuttaan.(joka voi olla aikuisista pientä mutta lapselle suurta)hyvä että on meitä jotka kertoo näitä "tarinoita"!
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 18:37
Joo, winnie, valitettavan tavallista. Harvoin vanhemmat ovat tietoisesti julmia(niitäkin tietysti on), ainoastaan "kasvattavat" ja haluavat nähdä lapsen tietynlaisena, esim. pojan pitää olla reipas ja rohkea eikä mikään itkupilli...sellainen voi turhauttaa joitain isejä. Ja vastaavia esimerkkejä löytyy perheen muistakin vanhempi-lapsi-suhteista, tietysti.
Jasu kirjoitti 09.01.2006 - 19:07
Laatuaikaa, ranneke ja kaikki... :( Surullinen tarina, ei tuossa oikein voi odottaa kenellekään kovin hyvää (lähi)tulevaisuutta.

Vaikka asiat ei noin huonosti olisikaan, niin joissakin tilanteissa vanhemman on silti aika vaikea nähdä sitä rajaa, jolloin mennään rohkaisemisen ja suostuttelun puolelta pakottamiseen. Tai missä tilanteissa voi tai pitääkin pakottaa. Lapsetkin ovat kovin erilaisia, toinen uskaltaa sanoa vastaan ja toinen ei. Niin että kyllä sitä vääryyttä tulee itse kunkin tehtyä. Nyyh.
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 19:17
Jep, Jasu, synnitön heittäköön ekan kiven tai muuta käteen osuvaa.

Totta tuo mitä sanoit lasten erilaisuudesta -jotkut kaipaavat kannustusta enemmän, ja tämä saattaa joskus ulkopuolisesta tuntua ja kuulostaa painostukselta. Ja on lapsia, jotka sanovat aina -ihan huvin ja urheilun vuoksi- vastaan, eikä mikään neuvottelu päädy ratkaisuun ilman ihmeellisiä ja äänekkäitäkin kuvioita.

Laatuaikaa, hah, olin ihan unohtanut sen termin. Yhteen aikaanhan hoettiin, ettei se määrä vaan laatu, kun lapsille tyrkytettiin virikkeitä sen sijaan, että olisivat leikkineet kotona vanhempien kanssa. Ehkä vielä nykyäänkin? Vasta muualla tekeminen on kunnon tekemistä?
Tui kirjoitti 09.01.2006 - 19:30
Muistaakseni tapani SIhvolan kirjassa Isyyskoe kirjoittaja kertoo menestyneestä miehestä, jolle aikuiset lapset olivat tokaisseet, että he olisivat halunneet laatuajan sijasta sitä, että isä olisi ollut paikalla vaikka sohvalla torkkumassa tai lehteä lukemassa. Mitään sen kummempaa ei olisi tarvittu. Isän paikallaolo olisi riittänyt.
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 19:38
Niinpä, Tui, eipä siinä paljon muuta tarvittaisi(jos lapsilta siis kysyttäisiin). Todella hyvin (joillekin) vanhemmille on kuitenkin saatu markkinoitua tuo laatuaika-käsite. Ja usein laatutekeminen on jotain maksullista, esim. teatteria, sirkusta, leffaa, messuja jne. Eihän niissä sinänsä ole mitään vikaa, mutta jos aina vain ollaan menossa, mistä löytyy se aika vain olla möllöttää, olla yhdessä ilman sen suurempia tekemisiä?
Ai niin, jotkut vanhemmathan pitkästyvät itse, jos ollaan aina vain kotona...tätä en keksinyt itse, olen kuullut näin sanottavan.
Tui kirjoitti 09.01.2006 - 19:55
Usein pienille lapsille riittävät pienet elämykset, sorsien syöttely, keinuminen ja leikkiminen lähipuistossa. Pääasia on, että vanhemmat ovat mukana. Ja sitten on monia lapsia, jotka eivät halua harrastaa. Niitä jotka viihtyvät kotona ja kavereiden kanssa leikkien, lukien, pelaillen jne. Tiedän lapsia, joilla on joka ilta harrastuksia. He varmaan perheensä kanssa viihtyvät, minusta se tuntuu aika kamalalta, mutta toisaalta, enhän minä tiedä mitä muut perheet haluavat tehdä.
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 19:59
On myös lapsia, jotka haluavat harrastaa, lapsia jotka kaipaavat tekemistä, nauttivat tekemisestä. Tärkeintä on kai kuulla lasta ja toimia sen mukaan ja yrittää unohtaa itsensä ja omat haaveensa. Se haave voi myös olla, että saisi löhöillä sohvalla, mutta lapsi haluaa harrastaa ja kaipaa kuskia treeneihin. Sellaisiakin lapsia on.
Tui kirjoitti 09.01.2006 - 20:45
Niin on. Ja totuus on lauseessasi "tärkeintä on kai kuulla lasta". Lapset eivät toteuta vanhempiensa unelmia vaan omiaan. Jos poika on herkkä, hän saa olla herrlä. Jos tytöö pitää mopojen rassailusta, toivottavasti hän saa tehdä sen. Teemu Selänteen äiti vastasi kerran jossain haastattelussa, kun häneltä kysyttiin omista harrastuksista: "Harrastan lasteni harrastuksia."
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 20:53
Tuo Selänteen mamman kommentti on mielestäni hyvä esimerkki siitä, että lapsen harrastus voi myös olla koko perheen harrastus ja ihan vapaaehtoisesti ja kaikki nauttivat, mikä joskus unohdetaan.
Tui kirjoitti 09.01.2006 - 21:14
Näin on. Harrastus vaatii sitoutumista paitsi lapselta myös vanhemmilta. Ehkä se myös on sen väärti.
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 21:56
Everything for the family, that's it :)
Gaia kirjoitti 09.01.2006 - 22:15
Voi Susu, kyyneliin veit tarinallasi. On näitä nähty ja kuultu, paremmissakin piireissä. Juuri niissä missä sitä laatuaikaa vietetään.
Kyllä kirjoitat vetävästi.
SusuPetal kirjoitti 09.01.2006 - 22:19
Kiitos, Gaia, ei itketä, mennään nukkumaan :)
Gaia kirjoitti 09.01.2006 - 23:07
ei itketä, ei...nyt mennään nukkumaan. Hyvää yötä ja kaunista unta.
(ja mitä tekemistä tällä on kirjoituksesi kanssa, ei paljon mitään)
tanssiva harmaa pantteri kirjoitti 10.01.2006 - 07:21
Kyllähän tässä äiti on aika ratkaisevassa asemassa. Vaikka toisaalta juuri tuo isän sanoma lause: "samanlainen rutisija kuin mutsis" ehkä viittaa myös väkivaltaiseen suhteeseen ja selittää äidin lammasmaista käytöstä.
SusuPetal kirjoitti 10.01.2006 - 12:46
Joo, pantteri, jostain syystä tulee sellainen olo, että tällä äidillä(kään) ei ole niin helppoa olla. Eri asia tietysti, voisiko tapahtua muutosta johonkin suuntaan, ja kuka sitä muutosta lähtee tekemään.
Louhi kirjoitti 14.01.2006 - 02:14
Maanantain Hesarissa oli juttu siitä, ettei lasta saa karaista. Sehän on oikeasti henkistä väkivaltaa.

En voi sille mitään, että asetun aina tarinoissasi tarinaan mukaan, yhä enemmän. Olisi tehnyt mieli potkaista miestä nilkkaan ja karjaista: ketä varten tänne huvipuistoon oikein ollaan tultu, sinun vai lapsen vuoksi...?

Meillä ainakin isi saa mennä ihan yksin, jos lapset eivät uskalla mennä. Äiti kieltäytyy kaikista pään sekoittavista härveleistä, ehdottomasti.

P.S. Olen mukana, jos perustatte miehille oman teemapuiston. Katsotaan sitten, miltä tuntuu, kun ihan oikeasti pelottaa niin, että pissat lirahtaa. ; (=)


SusuPetal kirjoitti 14.01.2006 - 12:40
Heh, Louhi, yöllinen lukijani, pidetään mielessä, jos teemapuisto pystytetään :)
minh kirjoitti 18.01.2006 - 10:00
Mä tääl vähän jälkijunassa kommentoin, kun tulen aina lukemaan monta juttua kerralla.

Lasta ei saa karaista-lauseesta tuli mieleen erään ystäväni isoisä, joka oli aina hyvin pelottava lapsilleen ja lapsenlapsilleen, kunnes n. 10 vuotta sitten, 75-vuotiaana murtui täysin ja pyysi kaikilta anteeksi. Hän kertoi pojanpojalleen, että oli aina kuvitellut, että hänen isänsä kasvatustapa oli oikea, kun hänestä itsestään oli tullut sellainen "miehinen mies", pappi, muuten...Hänellä oli pienenä ollut jarrutusjälkiä kalsareissaan ja kerran jouluna, kun lahjoja oli jaettu, hän oli saanut yhden paketin siellä oli ollut hänen vanhat, likaiset kalsarinsa eikä hän ollut päässyt siitä nöyryytyksestä ja pettymyksestä koskaan yli. Se oli kauhea juttu, todella kauhea. Mutta ko. mies on nykyään lempeä isoisoisä, joka on aina sitä mieltä, että "jos lapsesta yrittää tehdä reippaan ja miehen väkisin, niin hänestä tulee kova ja tunteeton. Tosi on.
-minh-
SusuPetal kirjoitti 18.01.2006 - 11:18
Huh, minh, olipa nöyryytys lahjaksi. Vaati kyllä rohkeutta 75-vuotiaana tajuta ja myöntää ja pyytää anteeksi.
Tällaisia tarinoita kuulee harvoin, usein ihmiset menevät hautaan katumatta ja hyvittämättä mitään.
Anonyymi kirjoitti 24.12.2007 - 11:07
ok
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa