Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
09.04.2007 - 11:11



Kuka sinä olet, sinä, jolle hän lähettää tekstiviestejä, jonka luona hän on, kun ei tule kotiin? Kuka sinä olet, joka kuuntelet häntä, olet valmis avaamaan ovesi, ottamaan siipiesi suojaan, vuoteeseesi? Missä sinä olet, joka annat hetken sylin, hetken mahdollisuuden olla jotain muuta, sitä mitä hän ei ole? Kuka sinä olet? Miltä sinusta tuntuu nyt, kun hän on kotona perheensä kanssa, kun hän on peitellyt lapsensa uneen, nukkunut vieressäni, hieronut harteita, kuiskannut jälleen korvaani, ettei koskaan, koskaan voisi jättää minua. Miltä se tuntuu? Olla valmis, kun hänelle sopii, kun hänellä on aikaa? Odottaa, että hän tulisi? Jos tulee? Odottaa ja pettyä? Miltä se tuntuu? Itketkö iltaisin, kun kaipaat häntä, tietäen, että hän makaa vieressäni, että hän tuntee sieraimissaan minun tuoksuni, kitalaellaan minun makuni? Puristatko tyynyä valkoisin rystysin, tukahduttaen huutosi kylmään lakanaan? Miltä se tuntuu, olla sellainen, jonka luo tullaan, kun tekee mieli panna? Kun tekee mieli vaan naida jonkun kanssa, eikä puhua, eikä sitoutua, eikä ajatella tätä hetkeä pidemmälle? Miltä se tuntuu? Kun saat tekstiviestin, oletko malttamaton, valmistaudutko häntä varten, menetkö ikkunaan, kuunteletko hänen tuloaan? Katsotko kelloa ja mietitkö, jääkö hän luoksesi tänä yönä vai onko hänen jälleen lähdettävä, tultava kotiin, nukutettava lapset, rakasteltava minun kanssani? Tiedätkö jo, että hän ei viivy hetkeäkään liian kauan? Tiedätkö jo, että sinä olet vain sellainen, jonka luona käydään, jonka luokse ei jäädä? Tiedätkö, kuka olet?

Minä tiedän.


Kirsi/Itkupilli kirjoitti 09.04.2007 - 11:21
Koskettavaa. viiltävää, olen näytelly nuo kaikki roolit ja mikään niistä ei ole tosi. Ja jokainen näkökulma on erilainen. Todellisessa suhteessa on vain yksi näkökulma ja se on kaikille sama.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 11:30
Kiitos, Kirsi, kun löysit ne monet näkökulmat tästä tarinasta. Pelkäsin nimittäin, että juttu voi avautua liian mustavalkoisena.
Viirun päivät kirjoitti 09.04.2007 - 11:31
Kuinka totta. Tulee mieleen oma elämäni tällä hetkellä....
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 11:34
Viirun päivät, taitaa olla totta monelle, ainakin joskus.
tanssiva harmaa pantteri kirjoitti 09.04.2007 - 12:38
Mielenkiintoisen ymmärtäväinen on hän.. Hieno kuva!
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 12:48
Hmm, Pantteri, en nyt tiedä, onko vaan ymmärtävinään -näkee asiat omalta kannaltaan?
Tuima kirjoitti 09.04.2007 - 13:00
Hyvä teksti, tosin jättäisin viimeisen lauseen pois. Se on turha, mistä puhuja voi tietää mitä toinen on. Omasta kokemuksesta?

Tästä saisi kiinnostavan sarjan, jos kirjoittaisit myös miehen ja toisen naisen monologin.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 13:05
Itse ajattelen, että se viimeinen lause on tärkeä, Tuima, koska pointti on siinä, että kertoja ei tiedä, hän vain olettaa, joten sanomalla tuon "minä tiedän", hän itse asiassa näyttää, miten heikoilla on. Hänen olettamuksensa ovat muodostuneet totuudeksi.
Hmm, saikohan tästä nyt mitään tolkkua...

Sarja, jaa miksi ei, mutta ovatko puuttuvat osat miehen ja toisen naisen äänet...?
Tuima kirjoitti 09.04.2007 - 13:13
Arvasinkin että kyseenalaistat mainitsemani sukupuolet :) "kun tekee mieli panna" kuulostaa minusta lauseelta, joka liitetään mieheen, eli tässä tapauksessa puhuja puhuu minun korvissani miehestä. Hyvä puoli on se, että jokainen lukee tekstin sukupuolet omalla tavallaan. Mutta tuota sarjaa, jossa pariskunta ja kolmas pyörä saavat omat äänet voisit harkita. Olkoon tämä sitten kirjallinen tilaustyö :)
Tuima kirjoitti 09.04.2007 - 13:14
Ja kyllä, ymmärsin selostuksesi.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 13:15
Minähän pidän noista kirjallisista tilaustöistä -säästyy itseltä keksimisen vaiva. Täytyy laittaa tilauslistalle, kirjoitin juuri toiseksi viimeisen alkulausetarinan, kunhan ne on kaikki kirjoitettu, niin ehkä sitten.
Tuima kirjoitti 09.04.2007 - 13:18
Kiva juttu.

Lisäyksenä vielä näihin sukupuolen kätkemisiin, niin kohta "hän tuntee sieraimissaan minun tuoksuni, kitalaellaan minun makuni" viittaisi miespuhujaan. Osaat kyllä hyvin häivyttää sukupuolen.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 13:19
Ehkä minä en tiedä, kenestä kirjoitan:D Minulla ei ole sen kummempaa sanomaa, heh, tai ainakaan vakavasti otettavaa statementtia:)
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 13:20
Ja ehkä sukupuolella ei ole väliä.
winnie kirjoitti 09.04.2007 - 16:08
Minusta tässä on kyllä kertoja aivan hukassa. En tajunnut ollenkaan kuka puhuu ja kenelle ja kuka kyselee ja keneltä kuka hän, sinä tai minä on? Minusta kertojan on kyllä hyödyllisempää mennä selkeästi jonkun henkilön päähän, ja kertoa sieltä käsin miltä tuntuu, kun että jos tekstistä jää sellainen tunnelma, että kirjoittaja vähän raapaisee pintaa ja kysyy ikään kuin lukijalta miltä se tuntuu, olla sellainen, jonka luo tullaan kun tekee mieli panna? Tietenkin, tuo on hyvä harjoituksena sekoittaa kaikki henkilöt, mutta joskus vaatii myös taitoa eläytyä mitä erilaisempien hahmojen päihin sen sijaan, että ottaa aina tietoisesti tai alitajuisesti saman näkökulman asioihin.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 16:16
Kertoja onkin täysin hukassa, Winnie. Ja hänen olettamuksiinsa juttu perustuu, jutussa ei ole tarkoitus mennä muihin nahkoihin.

Totta, vaatii taitoa eläytyä erilaisiin hahmoihin.
winnie kirjoitti 09.04.2007 - 17:22
Siis juttu perustuu kertojan olettamuksiin? Jos kertojakaan ei tiedä kuka puhuu ja kyselee, Silloin kertoja ja lukija ovat molemmat aivan hukassa.
Juuri siksi, kun kertoja ei mene kenenkään nahkoihin, se jää pinnalliseksi. Kysymykset vain heitetään ilmaan, kukaan ei tiedä kuka ne esittää tai kuka pohtii kuka? Itse en ainakaan jaksa miettiä pitkään kuka kukin on ja kenestä oikeastaan kerrotaan vai kerrotaanko. Siinä mielessä tämä juttu on juuri sopivan pituinen.

Itse mieluummin luen jonkun tietyn henkilön mietteistä ja tunteista kuin kertojan pohdintaa siitä, miltähän jostakin hahmosta tuntuu...
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 17:29
Tarkoitatko kertojalla myös kirjoittajaa, Winnie, eli minua? Itse ymmärsin kertojalla tarinan minää, mutta jos sinä tarkoitit minua, puhumme eri asiasta.

Eli kirjoittajako ei mene kenenkään nahkoihin, sitäkö tarkoitit? Ei menekään, tämä ei ole sellainen tarina. Tämä on vain kysymyksiä- ilmaan- tarina, eikä tarkoituksena ole muuta kuin kysyä -kertoja(tarinan minä) voi olettaa ja ottaa kantaa.

Kannattaa varmaan sitten kiertää lukemassa muita blogeja. Täällä vaan tällaista.
winnie wielä kirjoitti 09.04.2007 - 17:32
Minäkin pyydän sinulta tilaustyön. Annan tässä alkulauseet. Siis kirjoita lapsen näkökulmasta:

Meidän äiti ei varmaan osaa tanssia. Toisten äidit käy joskus tanssimassa, meidän äiti ei käy missään. Se on aina kotona eikä mene tanssimaan edes vappuna, kun Miia-täti pyytää sitä mukaan. Se sanoo vaan, että sen pitää olla meidän kanssa, vaikka me ollaan jo isoja ja halutaan joskus olla yksin kotona, ihan rauhassa...
Genoveeva kirjoitti 09.04.2007 - 17:34
No minusta tuo kertoja- minä on nainen, vaimo. Ihan selvästi.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 17:34
Heh, turha tuota on enää kirjoittaa. Siinähän se tarina oli. Kaikki sanottu.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 17:36
Genoveeva, jos naisena hänet koet, niin ok. Jokainen kai lukee omalla tavallaan, ottaa tekstistä sen, mikä itseään koskettaa. Jos siis teksti ylipäänsä koskettaa mitenkään.
Almamaria kirjoitti 09.04.2007 - 18:00
Tämä oli mielenkiintoista, taas. Luin tarinan kolmeen kertaan, en pystynyt kertalukemisella ajattelemaan sitä niin monesta näkövinkkelistä. Tuloksena nyökyttelyä ja ymmärrystä, hyväksyntää minulta (tai keneltäkään) tuskin kaivataankaan :) , näissähän on tunteita mukana yllin kyllin jo ilman ulkopuolisten puuttumista.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 18:04
Joo, Almamaria, ei kaikkia voi miellyttää, harvoin edes itseään kirjoittamisella.
sivuaskel kirjoitti 09.04.2007 - 18:15
Rankkaa puhetta, tekstiä - ja niin totta ja surullista. Elämä on elettävä. Upee tunnelma. Vangittu.
winnie kirjoitti 09.04.2007 - 18:27
Minä en löytänyt tekstistäsi minä -kertojaa, siitä oli kyse. Ja siitä, että kirjoittajan pitää valita näkökulma ja se, onko hänen kertojansa minä, sinä vai hän. Ja kirjoittajalle on hyväksi mennä hahmojensa nahkoihin, niin ne alkavat tuntea ja lukijakin löytää kertojan. Nyt tässä jutussa kertojasi siis kyselee mitä hahmosi tuntevat. Eli ellei kirjoittaja valitse selkeästi kenenkään näkökulmaa, eikä mene kenenkään hahmonsa nahkaan, voi vain ladella kysymyksiä peräjälkeen ja lukijat voivat sitten tahoillaan miettiä, mikä olikaan jutun idea. Sellaistahan tämä kirjoittaminen tietysti on.

Eikä sinun ole pakko ottaa minulta tilaustyötä. Siinä olisikin ollut hiukan erilainen näkökulma kuin yleensä.
vintti kirjoitti 09.04.2007 - 19:10
Se onkin kovaa.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 19:37
Jep, Sivuaskel, elämää.

Jaa, Winnie, on kai hyväksi mennä muihin nahkoihin, jos siltä tuntuu, mutta kuten tuossa aikaisemmin jo sanoin, tämä ei ollut sellainen tarina. Olisi ehkä voinut ollakin paljon parempi, jos olisin ottanut jonkun tietyn näkökulman, vaan kun en ottanut.

Jokaisella blogilla on oma näkökulmansa, tapansa katsoa maailmaa. Miksi tämä blogi olisi sen kummempi? Sen avarampi tai ahtaampi kuin muut? En nyt oikein saa kiinni siitä, mikä sinua risoo. Sekö, että näkökulmani asioihin on erilainen kuin sinulla, vai mikä? Että en kirjoita esim. äideistä, jotka tukahduttavat lapsensa liiallisella läsnäolollaan, miehistä, jotka kärsivät kosketuksen puutteesta liitossaan jne?
Vai kiusaako sinua jokin muu asia? Muu kuin se, että en tässä tarinassa sukeltanut henkilöiden nahkoihin?
Mitä tilauskirjoittamiseen tulee, laitan joskus tulevaisuudessa pyynnön loppulauseista, alkulauseita minulla on jo riittävästi. Palataan silloin asiaan. Näkökulman valitsen kyllä silloinkin ihan itse.

Joo, Vintti, the harder they come, the harder they fall.
erkki tienpäällä kirjoitti 09.04.2007 - 20:05
"Sellainen, jonka luona käydään, mutta ei jäädä". Jaa´a, tuoltahan se kuulemma tuntuu, kun ovi takana kiinni kolahtaa, ja Se Toinen on mennyt perheensä pariin.
Minusta tämä oli aika selkeä vittuuntuneen, puolisonsa jakamaan joutuvan ihmisen monologi. Tiivistettynä paljon pidempi parisuhdesoppa.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 20:09
Eli sait sellaista irti, Erkki? Heh, vittuuntuneen puolisonsa jakamaan joutuneen ihmisen monologi. Synkkää yksinpuhelua siis.
hpy kirjoitti 09.04.2007 - 20:27
Jokainen lukee ja ymmartaa tarinan oman kokemuksensa perusteella. Siksi tarinoita ei ole yksi, vaan monta. Sukupuolellakaan tuskin on valia. Siina mielessa suomen kieli on kateva.
erkki tienpäällä kirjoitti 09.04.2007 - 20:32
Niin no, soon varmaan kuten hpy tuossa yllä toteaa: jokainen lukee ja ymmärtää tarinan oman kokemuksensa (tai kokemattomuutensa) perusteella.
Eli kun on kuullut ja nähnyt ja törmännyt tuollaisten tilanteiden kaikkia osapuolia ja kaikkiin osapuoliin, niin kyllähän ne monologit enimmäkseen synkkää yksinpuhelua on olleet.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 20:40
Ehkä juuri tuon takia, HPY, ei aina välitä mennä toisen nahkoihin -ellei tarina sitten vaadi sitä. Uskon nimittäin siihen, että lukijat kyllä löytävät omansa, ihan itsestään.

Totta, Erkki, ei kai haittaa yhtään, jos on nähnyt ja kuullut ja miksei kokenutkin, miltä tuntuu olla eri osapuolten asemassa. Ehkä silloin voi ollakin ottamatta kenenkään näkökulmaa?
Tuima kirjoitti 09.04.2007 - 21:04
Minusta kertomuksessasi on selkeä puhuja - puoliso - on hän sitten mies tai nainen, joka ajatuksissaan puhuttelee monologissa puolisonsa rakastajaa/rakastajatarta ja purkaa samalla omaa pahaa oloaan. Hänähän ei tiedä mitä tuo toinen ajattelee, joten hän vain arvelee. Siksi olisi kiinnostavaa lukea kahden muunkin monologit ja rakentaa niistä moninäkökulmainen kokonaisuus (joka sekin on aina vajaa ellet kirjoita yhteenvetona neljättä tarinaa kaikkitietävällä kertojalla).
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 21:07
Noin minäkin sen ajattelin, Tuima, että kertoja on puoliso, joka pitää tuota synkkää yksinpuhelua, monologia kuten Erkki sanoi, esittämällä kysymyksiä, jotka perustuvat oletuksiin. Mutta ei se kai sitten ole niin selvä.
Saara kirjoitti 09.04.2007 - 21:48
Kyllä tämä minullekin avautui, kuten Tuimalle. Ei mitään ongelmaa sen suhteen.
SusuPetal kirjoitti 09.04.2007 - 23:03
Mukava kuulla, Saara.
Polgara kirjoitti 10.04.2007 - 06:46
... ja kaikki voivat pahoin...
SusuPetal kirjoitti 10.04.2007 - 07:10
Niin, ei kai se ole hauskaa kenellekään, Polgara.
OK kirjoitti 10.04.2007 - 08:29
Pannaas vähän äijänäkökulmaa:

Joskus tällainen joku, jolle se kasvottomaksi jäävä puhuja kysymyksiään latelee, on vallan tarpeellinen.

Hänen voimallaan tämä, joka "ei viivy hetkeäkään liian kauan" jaksaa kuunnella kotona istuksivaa marisijaa taas yhden yönseudun lisää...
SusuPetal kirjoitti 10.04.2007 - 08:58
Varmaan totta tuo äijänäkökulma, OK.
tanssiva harmaa pantteri kirjoitti 10.04.2007 - 10:37
Mielenkiintoista näkökulmakeskustelua täällä...
Minusta näkökulma on ihan selkeä, toisin kuin Winnie kokee. Ei tässä eri näkökulmat vaihtele ollenkaan, vaan alusta loppuun mennään sen kotona olevan puolison näkökulmasta - tämähän on hänen puheenvuoronsa sille jonka luona käydään huvittelemassa, jolle lähetellään tekstiviestejä.
Taitaa olla tuttukin vielä, viimeisestä lauseesta päätellen.
SusuPetal kirjoitti 10.04.2007 - 11:02
Niin minustakin kertoja oli selvä, vaikka ei ihan ehkä kartalla, Pantteri.
Paju kirjoitti 10.04.2007 - 11:43
"Terveellistä" – vaikka riipaisevaa – päästä toisen pään sisään lukemaan hänen tuskastaan. Mustan auringon tajunnanvirtaa.
SusuPetal kirjoitti 10.04.2007 - 11:50
Paju, tervetuloa taas takaisin virtuaaliin. Kyllä, musta aurinko nousee aina takuuvarmasti.
Yks Eeva kirjoitti 10.04.2007 - 13:02
Ni, tuollaista se on. Karvas kokemus toisena naisena olosta kaukana takana, silti hyvin muistissa. Ja perään tuli vielä koettua sekin, että tämä samainen sankari löytää jälleen uuden. Elämä on mielenkiintoista ja niin ovat tarinasikin. Samoin täällä käyty keskustelu, eikä yhtään moralistia vielä!
SusuPetal kirjoitti 10.04.2007 - 17:48
Joo, yksi Eeva, elämä on mielenkiintoista. Harvoin täällä kukaan moralisoi, lukijat ovat fiksuja.
Genoveeva kirjoitti 10.04.2007 - 19:19
Saattaa olla että genoveeva on ollut jokaisessa roolissa, silloin tällöin, vuoron perään ja päällekkäin. Eniten silti tuntui vaimolta, joka puhuu tavallaan miehensä rakastajatterelle. Siksi nainen, koska mies ei purista tyynyä rystyset valkoisina eikä ota ketään siipiensä suojaan. Toinen nainen sen tekee ja jää väistämättä paitsi jotain muuta.
Genoveeva kirjoitti 10.04.2007 - 19:20
Ai niin, se siinä 0n että mun miehet eivät ole ainakaan olleet suhteessa sen kauempaa toisen naisen kanssa, joo, olikin tuntemattomin kombinaatio.
SusuPetal kirjoitti 10.04.2007 - 19:28
Niinhän ne roolit vaihtuvat vuosien mittaan, aika monellakin, Genoveeva.
Siitä olen kyllä eri mieltä -kyllä mieskin voi puristaa tyynyä rystyset valkeina.
Genoveeva kirjoitti 11.04.2007 - 18:38
Olen kai tottunut kiroiteleviin tai m ököttäviin tapauksiin, jotka ovat kuin muuri, elleivät riehu. jaa jaa, oppia ikä kaikki.
SusuPetal kirjoitti 11.04.2007 - 18:39
Näin on, Genoveeva, meitä on moneksi, meitä naisia, kuten myös miehiä.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa