Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
04.02.2007 - 04:03



Naapurin Hanniska-Heikki oli yleisesti tunnettu namusetä - tai pedofiili niin kuin nykyisin sanotaan. Emme me pihan lapset kuitenkaan häntä pelänneet. Heikilta sai karkkia ja sarjakuvalehtiä. Oli se sen arvoista, Jussikin sanoi, eihän katsominen niin kummaa ollut.

Hanniska istui yleensä pihakeinussa, huuteli meitä lapsia luokseen ja heilutteli kädessään paperipussia, josta nousi huumaavan makea tuoksu. Tahmea toffee liimasi sormet yhteen, teki huulista kiiltävät ja paksut. Heikki nosti nameja yksitellen pienillä, paksuilla sormillaan, syötti meitä vuorotellen. Jonossa tuupittiin ja kaadettiin edessä seisova maahan, ohitettiin ja etuiltiin.
Kaikki halusivat toffeeta.

Jossain vaiheessa Heikki laittoi pussin suun kiinni ja me lapset keräännyimme piiriin keinun ympärille. Heikki avasi housunsa ja näytti meille pippelinsä. Se, joka halusi silittää sitä, sai ylimääräisen toffeen ja jos puristi lujaa, sai Aku Ankan.

Jussi oli ainoa, joka sai Aku-lehden.

Sitten eräänä päivänä, meidän taloomme muutti Terttu. Terttu oli ennen asunut Helsingissä, Tertun kotona oli televisio ja Tertun isällä oli auto. Tertulla oli vaaleat, kiharat hiukset ja erilainen tapa puhua kuin meillä. Hän sanoi mää ja sää ja nauroi paljon ja osti joka päivä viidelläkymmenellä pennillä karkkeja.
Tertulle tuli Aku-lehti.

Hanniska-Heikki jäi yksin pihalle. Heikki heilutteli toffeepussiaan, mutta kukaan ei enää jaksanut silitellä sen pippeliä. Me kaikki istuimme Tertun äidin keittiössä ja söimme tuoretta pullaa ja luimme Akuja. Paitsi Jussi. Se oli pihkassa Terttuun ja vaan katseli Terttua, eikä syönyt mitään.

Minun kävi vähän sääli Heikkiä. Varsinkin sen jälkeen, kun se oli pyytänyt Hannikaisen Elinaa silittämään pippeliään. Elina oli jo ammattikoulussa ja se oli alkanut nauraa, kun Heikki oli kaivanut pippelin housuistaan. Elina oli sanonut, ettei kaikista toukista tule perhosia. Sitten Elina oli nostanut hamettaan ja näyttänyt pyllyään Heikille ja Heikki oli juossut sisälle.

Aika pian me unohdettiin se Heikki. Kai se sitten muutti jonnekin muualle.


**********

Allyalias antoi alkulauseen.(kursivoituna)

 

Polgara kirjoitti 04.02.2007 - 04:45
Aiiika paha... Toisaalta muistan,että meidän lähelläkin asui ns. outo setä, jonka kanssa ei saanut lähteä mihinkään ,> Minusta vain tuntuu, että vielä 60- ja 70-luvuillakin "poikkeavia" pidettiin vain outoina ja annettiin olla, jos mitään vakavampaa ei tapahtunut. Mikä sitten on vakavaa, onkin jo toinen kysymys. En kyllä uskoisi kenenkään saaneen tuosta elinikäisiä traumoja. Ehkä olen väärässä. Mutta tuolloin ei ollut internettiä, lapset eivät olleet lähes alasti farkku- ja alkkarimainoksissa jne. En halua mitenkään puolustaa pedofiilejä, mutta, niin..mitenkähän tämän sanoisi. Onkohan tämäkin yhteiskunnan muuttumisen sivutuotetta?
Vincent kirjoitti 04.02.2007 - 05:05
Tota, mun miälest se on ihan selkeesti Leonardo, siis Leo niinku jellona ja sit koko nii Leonaro daVinci. Ett sillee, tai sitt vaa Leo the Lion! ;D
Polgara kirjoitti 04.02.2007 - 05:07
Otappas toi Vincent pois ---- täällä ruudut hyppii nyt miten sattuu!! Sorten, mä en tiä mikä tätä matolaatikkoo hypyyttää - ei ole mun vika =O
Oh-show-tah hoi-ne-ne kirjoitti 04.02.2007 - 08:12
Pikku kylässä kasvaneena, jossakin Hiijessä, kallistun
Polgaran suuntaan.
Yhteisö hoiti tuollaiset asiat keskuudessaan ellei sitten
hommat mennyt aivan poskettomaksi. Silloin tarvittiin
polliisi ja ruumisauto. Yleensä.
Nykyisinhän oikeastaan ainut joka hirviää pentuansa
pusutella ja hyväillä on äiti, ilman pahan suopia silmiä.
Onnittelut Susulle näkökulmasta, useimmissa tapauk-
sissa rangastuksista pahin on naureskelu ja mitätöinti.
Allyalias kirjoitti 04.02.2007 - 08:46
Hienon jutun sait kirjoitettua tuosta aiheesta. Samoja fiiliksiä tuli kuin Polgaralla ja Oh-show-tah hoi-ne-ne. Tuo toffee oli ihanan inhottava lisä tarinaan.
Alastalo kirjoitti 04.02.2007 - 08:57
Hieno tarina ilman pahaa käännettä. Tiesi heti alusta mistä oli kyse.

Ja nykyäänhän ei edes isät uskalla omia lapsiaan silitellä julkisesti. Saati sitten tälläinen perhepäivähoitajan aviomies hoitolapsia. Ikäväksi kyttäämiseksi ja pelkäämiseksi on mennyt.
vintti kirjoitti 04.02.2007 - 09:03
Hyväntuuliseksi tekevä tarina :-)
mainio kerrassaan.

jostain Heikki varmaan löysi uuden pihapiirin ja keinun.
Miss Foxy kirjoitti 04.02.2007 - 09:06
onneks ei käyny kellekään pahemmin!
Pauliinan kirjoitti 04.02.2007 - 09:17
Voi että sulla on kiva tyyli. Tykkään tosi paljon.
hpy kirjoitti 04.02.2007 - 09:32
Seka tarina etta kommentit saavat ajattelemaan. Mitenkohan asiat olivat? Oikeastaan?
Tuima kirjoitti 04.02.2007 - 09:35
Mikseivät lasten vanhemmat puuttuneet asiaan?
Jussi kirjoitti 04.02.2007 - 09:37
Muistelen, että yksi liikaa lapsista pitänyt, namusedäksi nimitetty, kuljeskeli meidänkin pihallamme. Jossain välissä muutamat isät, sodankäyneitä miehiä, kävivät juttelemassa sedän kanssa eikä sitä sen jälkeen enää näkynyt.
Olli kirjoitti 04.02.2007 - 09:52
Kaikissa asioissa on monta katsontakantaa.. ja niitä voi käsitellä usealla eri tavalla. Se hysteerisin tapa on harvoin se paras..
SusuPetal kirjoitti 04.02.2007 - 11:50
Niin, Polgara, mikä sitten on vakavaa, missä menee rajaa. Minun muistikuvani on samanlainen, noita outoja setiä oli, niitä karteltiin, mutta eivät ne minnekään hävinneet. Vanhemmat saattoivat sanoa, että katso nyt, ettet sen kanssa lähde tms.
Mutta, entä jos jotain pahempaa olisi tapahtunut? Vai tapahtuiko ja vaiettiinko siitä?

No, terve Vincent, tänne eksyit. Ei nyt sanota hus-hus, vaikka emäntä niin yrittääkin ehdottaa.

Heh, Oh-show-tah hoi-ne-ne, vai Hiijessä olet kasvanut. Niin, äärimmäisyydet eivät ole hyväksi. Pahan suopia silmiä on paljon, huomaa itsekin omaavansa sellaiset aina silloin tällöin.

No hyvä, jos kelpasi, Ally. Toivoit huumoria tarinaan, se oli aikamoinen haaste tähän aiheeseen, toivottavasti onnistui edes vähän. Toffee on välillä aika inhaa...

Alastalo, kyttäämistä varmaan on, ja on surullista, kun ajattelee, millaiseksi maailma on mennyt. Missä vaiheessa rakkauden ja välittämisen eleistä on tullut paha asia? Onneksi omaan suhtautumiseen voi vaikuttaa, opettaa itseään näkemään, että on myös pyyteetöntä toimintaa.
Onhan...?

Niin minäkin luulen, Vintti. Ikuinen kulkija, tuo Heikki. Kunnes vilauttaa väärässä paikassa ja tulee turpiin.

Niin on, Miss Foxy, sillä eihän ennen vanhaan ollut kuitenkaan täysin turvallista aikaa, vaikka niin on muisteluissa ja kaikki paha kuuluu nykyaikaan.

Kiitos, Pauliinan.

Niin, HPY, sitä ei tiedä. Voihan olla, että joku lapsista oli ottanut tavaksi käydä jopa Heikin kotona ja mitä siellä tapahtui, niin...tämä juttu oli yhdestä näkökulmasta, yhden lapsen kokemus.

Ehkä lapset eivät olleet kertoneet vanhemmille mitään, Tuima? Jospa Heikki oli kieltänyt, sanonut, että tämä on meidän yhteinen pikku salaisuus? Että jos kerrotte, saatte vanhemmilta piiskaa, enkä minäkään enää anna toffeeta?
Tai sitten vanhemmat pitivät Heikkiä vaarattomana...?

Tuo on aika suora ja hyvä tapa toimia, Jussi. Ainakin sen pihapiirin osalta tilanne ratkesi, mutta todennäköisesti se namusetä vain vaihtoi maisemaa.

Hysteria on harvoin hyväksi, Olli. Joskus se on kuitenkin paikallaan, jos sen avulla havahduttaa ihmiset tajuamaan jotain oleellista. Pidemmän päälle ei kuitenkaan.
Tuima kirjoitti 04.02.2007 - 12:57
Vanhemmat eivät olisi pitäneet Heikkiä vaarattomana, jos olisivat tietäneet mitä sai Jussin tekemään.
SusuPetal kirjoitti 04.02.2007 - 13:06
Näin on Tuima, siispä vanhemmille ei kerrottu mitään.
osmo hamsteri kirjoitti 04.02.2007 - 13:11
Tarina on hieno: muistan itse 3. linjalta miehen, joka järjesti meille pojille juoksukilpailuja tms, että sai syyn jakaa karkkia, mutta elintään ei tainnut heilutella.
Mitä omaan poikaan tulee, hyvän yön poskipusu on hälle usein liikaa, pitää piiloutua peiton alle ja huudella "yäk, likapusu". Bussissa meininki on niin rento, että puolitutut ovat ihastelleet yhteistyötä ja vieraat joskus hymyilevät kauniisti meitä katsellen. Niettä ei pelottaisi antaa "likapusua" sielläkään.
SusuPetal kirjoitti 04.02.2007 - 14:44
Likapusu:) Joo, jossain vaiheessa halaaminen ja pusut ällöttävät(muka) omia lapsia, mutta mitenkähän on oikeasti.
Hamsterien invaasio näköjään tässäkin kommenttilaatikossa:))
Salka kirjoitti 04.02.2007 - 16:03
Minäkin pidin tästä tarinasta vaikka aihe onkin yleensä tabu. Hyvin kirjoitit, ei tullut pahaa makua suuhun vaikka olenkin aika mustavalkoinen tuollaisten setien suhteen...
SusuPetal kirjoitti 04.02.2007 - 16:43
Tämä oli haastava aihe, Salka, Ally heitti pahan alkulauseen ja kun toivomuksena oli vielä huumori, niin piti todellakin miettiä, miten tällaista aihetta ylipäänsä voi huumorilla lähestyä, koska hauskahan aihe ei ole, tarjoaa sen sitten missä kuorrutteessa tahansa.
Genoveeva  kirjoitti 04.02.2007 - 17:09
Meidän kylällä oli kans namusetä, huijattiin kavereiden kanssa sen karkit mutta ei menty tapaamaan. 12 vuotiaana (kaveri 13) tarvittiin tupakkarahaa, siivottiin vanhan miehen asuntoa. Pyysi meitä sit "voimistelemaan" sukkahousuissa ja muuta sellaista. Ei suostuttu, mutta kiristettiin sedältä rahaa kai vitoset tai kympit, uhattiin että kerrotaan kotona. Saatiin lisää tupakkaa rahoilla. Lapset siihen aikaan osasivat puolustautua, pedofiilien uhrejahan ovat usein rakkaudettomat lapset. En usko että meille traumaa jäi, huvitti lähinnä. Liikuttiin usein porukoissa, ei ketään voinut napata uhriksi kun olis iso lauma lapsia ympärillä. Kodi seinien sisällä sitten kautta aikain on ollut insestiä ja muuta.
SusuPetal  kirjoitti 04.02.2007 - 17:16
Varmaan juuri tuo, Genoveeva, kun liikutaan porukalla, mahdollistaa kertomasi -pääsee itse käyttämään hyväksi, asetelmat kääntyvät. Mutta yksin ollessa, ja rakkautta kokematon lapsi hakeee hyväksyntää ehkä tällaisissa paikoissa.
Anonyymi kirjoitti 04.02.2007 - 17:42
Insestin osuus pedofiiliassa on vain parin prosentin luokkaa.
Allyalias kirjoitti 04.02.2007 - 17:49
Tulin tännekin vielä kommentoimaan kun kysyit Hanniska-Heikin nimen alkuperästä. Ainakin tietääkseni vetäisin sen hatusta sinua varten, mutta joskus saattaa mielen kerroksiin tarttua nimiä jostain... En siis uskalla olla satavarma etten olisi kuullut tuota nimeä jossain :)
SusuPetal kirjoitti 04.02.2007 - 17:51
Näin saattaa olla, anonyymi.

"Aikaisemmin puhuttiin vain joistakin sadoista lapsista, joita hyväksikäytetään vuosittain maassamme. Nyt puhutaan jo tuhansista lapsista. Edelleenkin asiaan liittyy torjuntaa, joka toisinaan vaikeuttaa asiallista ja neutraalia suhtautumista tähän vakavaan ongelmaan.

Lastensuojelun Keskusliitto teki vuonna 1988 tutkimuksen, jossa peruskoulun 9-luokkalaisilta eli 15- ja 16-vuotiailta tiedusteltiin sitä, olivatko he joutuneet seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi. 7 % tytöistä ja 3 % pojista vastasi joutuneensa hyväksikäytön kohteeksi. Insestin eli perheen sisäisen hyväksikäytön osuus oli hieman alle 1 %. Insestin yleisyys on erilaisissa kansainvälisissä tutkimuksissa vaihdellut 1 %:sta 12 %:iin ja isä-tytär insestin yleisyys noin 1 %:sta 4,5 %:iin (Sariola 1990). Vähintäänkin 1 %:n lapsista voidaan luotettavalla tavalla arvioida joutuvan insestin eli perheen sisäisen seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi. "

Tuo ylläoleva teksti on täältä:

http://www.taksvarkki.fi/arkisto/ope1997.html

SusuPetal  kirjoitti 04.02.2007 - 17:52
Niin, Ally, jäin vain miettimään sitä, koska tuo nimi kuulosti jotenkin niin todelliselta.
Kutuharju kirjoitti 04.02.2007 - 18:09
Ohhoh. Hyvin tehty tarina, mutta aikamoista ristivetoa herätti sisuskaluissa; tälle voi hymyillä ja Hanniska-Heikin voi nähdä harmittomana kylähulluna jos on itse säästynyt pedoilta. Ja tässä on muuten yksi olennainen juttu mikä tekee pedosta joko ahdistavan ja petomaisen tai harmittoman ja säälittävän: onko sinuun koskettu vastoin tahtoasi vai oletko itse vapaasta tahdostasi koskenut.

Nabokovin Lolitan namusetä oli myös H. H..
SusuPetal kirjoitti 04.02.2007 - 18:23
Niin olikin! H.H! Kiitos huomiosta, Kutuharju.
Totta, ristivetoa tunsin minäkin kirjoittaessani tätä. Ja niin, onko sinuun koskettu vai ei, vaikuttaa kyllä siihen, minkälaisena näkee pedofiilit tai miten suhtautuu tällaiseen tarinaan.
reiska kirjoitti 04.02.2007 - 18:28
Susu mikä se pippeli on?
SusuPetal  kirjoitti 04.02.2007 - 19:00
Ota Reiska leveä haara-asento ja kurkkaa sinne haarojen väliin. Jos sieltä roikkuu jotain, niin se voi olla se pippeli.
Tai sitten se on tuhman hauvan häntä.

Suit you, sir.
reiska kirjoitti 05.02.2007 - 08:18
Oho, vedin vahingossa spakaatin - ei sieltä roiku mitään mut mä halkesin.
hpy kirjoitti 05.02.2007 - 09:05
Kirjoitat hyvin naista asioista, niin kuin perhevakivallasta myos. Ne ovat asioita joista on hyva puhua, silla niista ollaan kuitenkin usien hiljaa. Kaikenlaista piilovakivaltaa on ymparillamme paljon enemman kuin voisimme uskoa, silla uhrit eivat halua puhua siita. Se on heille hapean aihe.

Valitkaa ensi kerralla joku teita vahvempi uhri, on asia mita toivotan kaikenlaisille pahoinpitelijoille ympari maailmaa.
Paju kirjoitti 05.02.2007 - 09:30
Olin yhdentoista ja menin yksikseni hiihtelemään järven jäälle, jonka rannoille kotikaupunki oli rakennettu.

Hiihtolenkin jälkeen nostin satamassa sukset olalle ja lähdin astelemaan kotiin päin kaupungin keskustaan. Vaistosin jotain omituista: joku kulkee kintereilläni. Käännyin katsomaan. Iso vieras mies poraa silmänsä silmääni, hymyilee. Hätäännyn. Lapsen epälogiikalla luulen pääseväni hänestä eroon kun käännyn pääkadulta kaupungin kapeille kujille. Mutta ei, mies seuraa kuin varjo. Lähden juoksemaan, toinen sauva putoaa, sukset sentään pysyvät olalla. Mies lönkyttää perässä. Muita ihmisiä ei rännikadulla missään.

Lopulta olen kotiovella, eikä mies tule porraskäytävään.

En ollut ikinä kuullut pedofiliasta (namusetäilystä), mutta aavistin vaaran, jonka sisältöä en tajunnut.
tanssiva harmaa pantteri kirjoitti 05.02.2007 - 11:05
Onpas hyvin kirjoitettu tarina taas kerran. Nautinnollista luettavaa, vaikka tarina sinänsä ei ole välttämättä nautinnollinen. Kertoo kylläkin ajasta, jota ei enää ole. Ei nykylapsia toffee enää houkuta eikä Aku Ankka.
SusuPetal kirjoitti 05.02.2007 - 11:44
Voi ei, Reiska! Olisit tyytynyt spagettiin!!! No, halki, poikki ja pinoon, eihän siinä muuta.

HPY, tarina on hyvä muoto kirjoittaa asioista, joista mielummin vaietaan. Tarinan avulla saa ehkä hienovaraisemmin(ja tehokkaammin) esille asioita, jotka esim. lehtiartikkelista luettuna muuttuvat vain paperitiikereiksi.

Vaistosi pelasivat, Paju. Olet varmaan ollut todella peloissasi, hätä välittyi kertomastasi. Onneksi monella lapsella nuo vaistot pelastavat.

Ei, Panttteri, nykyään houkutellaan pelikonsoleilla ja peleillä lapsia mukaan.
reiska kirjoitti 05.02.2007 - 12:04
Ennen ku mä vedin sen spakaatin niin ihan niinku joku narus olis... Mut hei oonksä mä ny Susu aikuinen nainen ku mä halkesin sillai van vähän (Paula Koivuniemi) ja pistän suihketta kainaloon (ai se tais olla Mikko Alatalo) ja meen Maestroon vai olisko Storyville?
SusuPetal kirjoitti 05.02.2007 - 12:24
Aikuiset naiset on kyllä kamalan fiksuja, joten en nyt ihan tiedä sinusta, Reiska. Mutta sähän voisit olla vaikka Susan, jos sulla on sellaista tulvamaista halkeamisen ja vuotamisen halua. Käviskö tää?
reiska kirjoitti 05.02.2007 - 12:45
Ei mulloo mitään vedenpaisumuksen halua, höh... kengät kyllä vuotaa, niisson reikä... Susan? Kuka se on? Mikä sen blogi on? ÄÄÄäääää :-(
SusuPetal kirjoitti 05.02.2007 - 13:00
Hei, mutta tuohan on hyvä kysymys! Onko Susanilla oma blogi? Jos ei, niin miksi ei???
Laita kenkään tappi.
reiska kirjoitti 05.02.2007 - 14:20
Mitenkä minä laitan tapin kun se on sulla lainassa ja epäilen kyllä missä.
SusuPetal kirjoitti 05.02.2007 - 18:28
Täällä mitään lainassa ole, kun sulla ei ole mitä lainata. Nih.
Alma kirjoitti 05.02.2007 - 22:25
Kertomuksesta tuli mieleen yksi omituinen mies lapsuudesta, en silloin tiennyt mikä hän oli ja mitä pyysi poikia tekemään. Veljeni kertoi myöhemmin, kauhukseni. Mies oli ollut pahassa onnettomuudessa ja siitä oli jäänyt jäljet sisälle ja päälle.
SusuPetal  kirjoitti 05.02.2007 - 22:32
Näitä tarinoita kuulee aina silloin tällöin, Alma. Surullista.
Anonyymi kirjoitti 10.02.2007 - 20:04
Hyvin kirjoitettu, Susupetal.
Tuollaisesta tapahtumasta jää lapselle elinikäiset haavat. Vaikka ulkoisesti meneekin "hyvin", niin tunne-elämä on saanut syviä haavoja. Pedofiilin uhri tunnistaa harvoin tunteitaan aikuisenakaan, sillä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on niin rankka asia kohdata. Tuollaista ei saisi tapahtua kenellekään -ei missään eikä ikinä!
Surullinen
SusuPetal  kirjoitti 10.02.2007 - 20:13
Totta, Surullinen. Seksuaalisen hyväksikäytön työntää mielen perukoille, varsinkin, jos se tapahtuu, kun on hyvin nuori. Ja miksei myös vanhempanakin.
Kun on aikuinen, mieltä jäytää epämääräinen paha olo, tunne, josta ei saa kiinni, koska ei muista, ei halua muistaa, mitä on kokenut. Se on rankkaa.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa