Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
30.12.2006 - 17:34



Kun kirjoitan äidistä, joka ei jaksa, minulta kysytään, miksi syyllistän, ei kukaan ole täydellinen ja missä se isäkin on.
Kun kirjoitan isästä, joka pettää ja jättää, minulta kysytään, miksi vihaan miehiä ja se akka varmaan nalkutti kaiken aikaa.
Kun kirjoitan naisista, minulta kysytään, mihin unohdin miehet ja olisiko maailma siis parempi ilman miehiä.
Kun kirjoitan miehistä, minulta kysytään, hylkäänkö oman sukupuoleni, haluanko vain miellyttää miehiä.
Kun kirjoitan insestin uhrista, minulta kysytään, enkä näe myös tekijää uhrina, onhan sitäkin päähän potkittu ja raiskattu.
Kun kirjoitan pedofiilistä, minulta kysytään, voiko ymmärtämällä ja päähän silittelyllä kuitata tehty paha.
Kun kirjoitan rakastelusta, erotiikasta ja vartalon kauneudesta, minulta kysytään, miksi maailma on täynnä pornoa.
Kun kirjoitan pidättäytymisestä, selibaatista, minulta kysytään, olenko panoa vailla.
Kun kirjoitan lapsen kaltoin kohtelusta, minulta kysytään, istuuko kukkahattuni liian tiukasti päässäni ja onhan maailmassa myös hyvinvoivia lapsia.
Kun kirjoitan lapsista, jotka kasvavat ja kehittyvät rakastavassa ympäristössä, minulta kysytään, miksi unohdan ne lapset, joilla ei tätä onnea ja mahdollisuutta ole.
Kun kirjoitan "olipa kerran", minulta kysytään, miksi en puhu totta.
Kun kirjoitan jotain, minkä näen totena, minulta kysytään, miksi valehtelen.

Ajatukset.
Onko niillä sukupuolta?

Kun kirjoitan, mietin itse, miksi.


Isopeikko kirjoitti 30.12.2006 - 17:51
Kun kirjoitat, sen kirjoitat, minkä kirjoitat. Muista viis.
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 17:55
Näinhän se on, Isopeikko, näin minä teen, en välitä. Ehkä tämä pohdiskelu on enemmän yleistä -voiko olemalla jotain mieltä olla eri mieltä jostain muusta? Joskus tuntuu siltä -maailma on aika mustavalkoinen.
tienpäällä kirjoitti 30.12.2006 - 17:59
Ei, ajatuksilla ei ole sukupuolta.
Sitä vain eivät kaikki muista, tai pysähdy metsää puilta näkemään.
Marko F kirjoitti 30.12.2006 - 17:59
(( SusuPetal ))
Isopeikko tuossa edellä sanoikin jo asian :)
Kaikenlaista vittuilua, ja kateellisten lässytystä on maailma pullollaan, so what?
Sen kun antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

" Ajatukset. Onko niillä sukupuolta? "

Minulle ei. Väärin tai oikein, otan ihmiset ihmisinä. Ovat sitten herroja, narreja, naisia, miehiä jne.


Saara kirjoitti 30.12.2006 - 18:00
Just näin, ja sen lisäksi kaikki myös toisinpäin! Siinähän se on koko juju.

Alma kirjoitti 30.12.2006 - 18:01
Mustavalkoinen, sitä se on. Rajan hämärtäminen, toista vastaantuleminen ja erilaisten mielipiteiden ymmärtäminen onneksi pehmittää osaltaan sitä selkeätä rajaa.
Allyalias kirjoitti 30.12.2006 - 18:02
No, ainakin kirjoitukset herättävät kysymyksiä :) Sehän on mahtava syy kirjoittaa asioista, jotta se pistäisi ihmiset miettimään, jos ei muuten niin sen kautta että syyttävät kirjoittajaa syyttä kapeakatseisuudesta.

Ehkä on liikaa vaadittu että joku ymmärtää oikein. Sekin on jo helvetin paljon saavutettu, jos saa jonkun ymmärtämään edes jotain.
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 18:08
Sinänsä mielenkiintoista, että jos esim. naisena sanoo jonkun mielipiteen, niin siitä vedetään johtopäätöksiä, jotka tukevat sitä, että mielipiteen sanoja on nainen. Ja sama pätee miehiin ja heidän esittämiinsä ajatuksiin. Kyllä minä uskon, tienpäällä, että koska meidät on kasvatettu jompaan kumpaan sukupuoleen, myös ajatuksemme ovat sidoksissa siihen sukupuoleen ja se, miten muut meidät haluavat ymmärtää, halusimme tai emme.

Joo, Marko, ei minua kukaan ole loukannut, nämä ovat vain asioita, joita olen miettinyt, lukiessani muita blogeja, kuunnellessani ihmisiä.
Nou hätä.

Saara, minä en löydä oikein mitään jujua. Tai siis, ymmärrän jujulla sitä, että se on jotain mukavaa tai positiivista...

Alma, tuntuu, että sitä onnellisempi on, mitä harmaammiksi omat ajatukset muuttuvat:))

Totta, Allyalias, positiivista on, että ihmiset alkavat ajatella, mutta välillä tuntuu, että ne ajatukset ovat kuitenkin niin vahvasti niitä omia käsityksiä ja ennakkoluuloja, eikä välttämättä sisälukutaito ole osunut kohdalleen:)
JH kirjoitti 30.12.2006 - 18:10
Quod scripsisti scripsisti.

Luulen, en tiedä, että jos olisit kirjoittanut viisikymmentä tai kolmekymmentä vuotta sitten, sinulta olisi tivattu, miksi ajatuksillasi ei ole puoluekantaa. Nyt tivataan sukupuolta. Ajatukset, jotka eivät tunnusta puol(uet)ta ja siten tunnustaudu toisen omiksi, ovat kesytettyjen mielestä kesyttäjäänsä huutamassa.
Lurker kirjoitti 30.12.2006 - 18:12
Itseys on ihanin mahti, minkä sait sa syntymässä: älä anna pois ikinä!
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 18:15
Totta, JH, tuo poliittinen näkemys olisi todellakin ollut listalla ensimmäisenä.
Ajatukset, jotka eivät tunnusta puolta, ärsyttävät ihmisiä. Minuakin, myönnän.
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 18:16
Lurker, ehditkin tuohon väliin. Itseys. Kaunis sana. Vahva.
Saara kirjoitti 30.12.2006 - 18:30
Niin siis tämän kirjoittamisen ja julkaisemisen jujuna on se, että myös keskustelua syntyy. Se tosin on ikävää, ettei kaikkia voi mitenkään miellyttää :).

Mutta koska joku kirjoittaa ja asettaa jonkin näkökulman esille, se herättää ajatuksia. Jokaisella on se oma näkemyksensä, jonka tuolloin haluaa silloin tuoda esille. Harmittavan usein se kieli tosin kirpoaa vasta silloin, kun pitäisi nähdä se vastakkainenkin näkökulma, mutta ilman sitä ajatusten liikkeellepanoa (eli luetun tekstin tulkintaa), mitään mielipidettä ei välttämättä tajuta edes olevan olemassa, ennen kuin joutuu vastatuksin jonkin valmiiksi tarjotun asetelman kanssa. Silloin lukija ikään kuin kokee, että hänen ajatuksiaan ei ole tuotu tässä tarpeeksi esille. Minusta se on juju, että sinä saat ihmiset ajattelemaan. Se on provosoitumista kun vastaa. Ihminen on sellainen provosoituja.

Joskus ne tosin provosoituvat ihan liikaa. Ehheh. Tolkkuakin tietty voisi ajatella. Ja harjoitella sitä "kuuntelua". Paljonhan puhutaan hyvästä kuuntelijasta, mutta täällä netissäkin voisi tietty joskus yrittää olla "hyvä lukija" ja antaa tilaa.

Periaattessahan ongelmaa ei ole, jos se toinen näkemys esitetään rakentavassa hengessä tekstin perään, mutta jos alkuperäinen teksti halutaan teilata suoralta kädeltä ja tavallaan tukkia toisen turpa siltä istumalta, niin mitään hyötyähän siitä ei ole. Se on totta. Silloin se on negatiivinen juju.

Olen samaa mieltä Susun kanssa tuosta ajatusten sukupuolesta. Ajatuksilla on myös kulttuuriperimä sukupuolen lisäksi. Mitä avoimempi kulttuuri on, sitä vähemmän sukupuolella on merkitystä, mutta kyllä meillä kehykset on olemassa sukupuolen mukaan. Totta kai on poikkeuksia ja erilaisia kasvatuksellisia alustoja, joten liukumavaraa tässä on aika tavalla.
Tui kirjoitti 30.12.2006 - 18:31
Mielenkiintoinen kysymys, onko ajatuksilla sukupuolta. Joinain päivinä vastaisin ei ja toisina kyllä.

Kirjoituksesi ovat niin vahvoja, että ne saavat lukijat reagoimaan kunkin tavallaan.

Poliittisella lekalla sinua muinoin olisi lyöty oikealta ja vasemmalta, et olisi kelvannut kumpaankaan suuntaan.
Alastalo kirjoitti 30.12.2006 - 18:50
Sun kirjoituksista syntyy aian keskustelua. Ja se todistaa, että kirjoitat tärkeistä ja kaikkia koskettavista asioista. Ja kirjoitat niistä hyvin.

Kaikkihan olemme joka asiassa jollakin puolella. Jos ei muu vaikuta niin ainakin sukupuoli ja kasvatus.
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 18:53
Kiitos, Saara, perusteellisesti vastauksestasi. Olen itse hirvittävän laiska analysoimaan, joskus jopa miettimään mitään niin, että pohtisin asioita sen kummemmin, minulla herää vain kysymyksiä.

Mutta totta, sitähän ei välttämättä huomaa omaavansa mielipidettä, ennen kuin joutuu vastakkain vastakkaisen mielipiteen kanssa. Saman ilmiön olen huomannut ennakkoluuloissani -vasta, kun joudun kohtaamaan jonkun jutun, ennakkoluloni heräävät ja huomaan olevani täynnä epäilyä...höh.
Hyvän kuuntelijan jokainen tunnistaa. Voisi todellakin peräänkuuluttaa sitä hyvää lukijaakin, samaa mieltä. Teilaaminen teilaamisen ilosta voi tietenkin antaa kiksejä, mutta joskus jotkut voisivat ottaa kikseihin kunnon kännit. Nih.

Tui, päivät ovat erilaisia. Joskus on vahvempi itsekin ja pystyy käsittelemään ajatuksia ja mielipiteitä itsenään -ilman painolasteja.
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 18:55
Jaaha, Alastalo, ehdit tuohon väliin. Kyllä kai se on ihan eloonjäämisen ja lajin säilymisen kannalta tärkeää olla jollain puolella.
minh kirjoitti 30.12.2006 - 20:04
Mä en kans jaksa analysoida, mut tää oli Susu ihan mielettömän hyvä teksti. Siis kertakaikkiaan todella. Olen vaikuttunut.
-minh-
helanes kirjoitti 30.12.2006 - 20:10
Hän tietää vain, ei luule,
ei mitään muuta kuule:
On tyyntä, ellei tuule.

Lauri Viita: Suutarikin suuri viisas
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 20:17
Heh, Minh, sama puute kuin minullakin -analysoimatta paras:)) Kiitos.

Vai sellaista Viita on runoillut, Helanes. Niinpä, tyyntä on, ellei tuule. Totta:))
Saara kirjoitti 30.12.2006 - 20:32
Hmm... noh, vai analysoimatta paras? Kieltämättä tyrmäävä pointti ja nyt onkin oiva tilaisuus antaa oikein paljon tilaa!
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 20:43
Hahhah, Saara, analysoimatta paras niille, joista ei ole siihen. Minhistä en tiedä, mutta itseni tunnen... Ja tilaahan täällä on aina, jopa olla samaa mieltäkin, hahhah.
Ei vaineskaan, on ihmisiä, jotka pystyvät analysoimaan. Minä en ole sellainen. Minä vain havainnoin ja esitän näkemäni, yrittämättä miettiä miksi. Laiskan puuhaa, ehdottomasti.
Obeesia kirjoitti 30.12.2006 - 21:17
Onhan hyvä, että saat aikaan keskustelua!
Anna kirjoitti 30.12.2006 - 21:30
Susu, kiitos mahtavasta ja ajatuksia herättäneestä tarinavuodesta ja onnea koitoksiin mallia 2007!!!
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 22:25
Joo, onhan se hyvä, Obeesia, en minä valita:) Joskus vaan mietin kaikenlaista, kirjoittamista ja niin edelleen.

Kiitos, Anna, sinullekin! Ja hyvää uutta vuotta!
Reiska kirjoitti 30.12.2006 - 22:58
kirjota siis reiskasta!
SusuPetal kirjoitti 30.12.2006 - 23:32
Tuo on kyllä hyvä idea, reiska. Reiskasta kun kirjoittaa, niin se on absoluuttinen totuus, eikä kukaan voi ymmärtää sitä toisin.

Reiska is a reiska is a reiska is a rose!
Elegia kirjoitti 23.05.2008 - 18:16
No aamenet tälle.

Ja lisätään vielä:

Jos puolustan lesbojen oikeuksia, olen lesbo.
SusuPetal kirjoitti 23.05.2008 - 18:32
Halleluja:)
pitkospuu kirjoitti 18.12.2008 - 22:00
Ei lisättävää, ei. Mutta merkki piti jättää.
On sulla loistotyyli kirjoittaa.
SusuPetal kirjoitti 18.12.2008 - 22:02
Kiitos, Pitkospuu, sinähän luet ihan urakalla, huh!
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa