Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
30.09.2006 - 06:34


Bussimatka oli helvetillinen. Niina tiesi, ettei kuski ajanut tavallista lujempaa, ettei ollut mitään vaaraa, että kaikki muut matkustajat istuivat rauhallisina lehtiään lukien, kuunnellen musiikkia, puhuen kännykkäänsä, ajatuksiinsa vaipuneina. Kukaan muu ei pelännyt.

Rauhoitu. Rauhoitu. Rauhoitu. Pelko johtuu vain sinusta itsestäsi. Muista se. Hengitä. Muista hengittää rauhallisesti. Matka on kohta ohi.

Niina yritti keskittää ajatuksensa Nikoon, miten tämä ilahtuisi. Yllättyisi. Miten tämä ei uskoisi silmiään, kun Niina astuisi liikkeeseen.

Niina! Mitä sinä teet täällä! Uskalsitko sinä tulla? Odota hetki, lähdetään kohta.

Oli kulunut viikkoja siitä, kun Niina oli viimeksi mennyt Nikoa vastaan töihin. Viikkoja, joiden aikana hän ei ollut poistunut kotoa, ei ollut pystynyt menemään ulos. Tänä aamuna kaikki oli tuntunut erilaiselta. Heti herättyään Niina oli tiennyt, että tänään hän pystyisi siihen.

------

Urheilukaupan ilmastointi oli täysillä ja viileä puhallus sai ihon nousemaan kananlihalle. Niina etsi katseellaan Nikoa. Ihmiset ryntäsivät hänen ohitseen, häntä tuupittiin, mutta hän ei välittänyt. Hän oli selvinnyt hengissä bussimatkasta. Hän oli vahva.

-Niina, moi! Mitäs sinä? Et ookaan aikoihin käynyt.
-Jussi..hei. Joo, en oo käynyt. Mä… tulin hakemaan Nikoa.

-Niko lähti jo. Pari tuntia sitten. Sehän tekee kuutta tuntia.
-Lähti…mutta…kuusi tuntia? Ei kai…

Kaupan ulkopuolella Niina kaivoi kännykän laukustaan. Jalat vapisivat ja hänen olisi tehnyt mieli istuutua jalkakäytävälle. Hän yritti olla ajattelematta bussimatkaa takaisin kotiin.

-Hyvä, kun soitit, Niina kuuli Nikon sanovan. –Mun piti soittaa sulle heti, kun mahdollista, mutta täällä on ollut niin hirvee hässäkkä. Jussi on sairaana edelleen ja mun pitää paikata sen vuoro. Menee myöhään.
-Taas…

-Sori, kulta. Ei voi mitään. Alennusmyynnit ja porukkaa ihan sikana koko ajan. Nähdään illalla, mä yritän ehtiä kymmenen dösään. Älä turhaan valvo.




Timo kirjoitti 30.09.2006 - 08:25
Surullista... nyt Niina sitten menee nopeesti kotiin, ettei Niko vaan saa selville hänen käyneen työpaikallaan.
Saara kirjoitti 30.09.2006 - 09:26
Minä en enää yhtään jaksa ymmärtää, miksi ihmiset valehtelevat toisilleen. Jokainen varmaan kuvittelee olevansa korvaamaton, mutta näinhän ei ole. Jos tekee esimerkiksi mieli olla jonkun toisen kanssa, niin miksi siitä pitää rakentaa esimerkiksi tämänkaltaista draamaa (siis tosielämässä). Ymmärrän kyllä, että fiktiivisessä tarinassa siinä on oma välttämätön draamankaarensa, joka valehtelun ja pettämisen suhteen alkaa kuitenkin olla loppuunkoluttu. Vai tuntuuko kenestäkään muusta samalta? Valehtelemisesta on tullut klisee, eikä se enää pöyristytä yhtään. Ihminen on niin läpensä analysoitu ja ennakoitavissa.

(Tosin häviävän pieni mahdollisuus olisi, että Niko tekisi jotakin muuta kuin pettäisi. Onnellinen loppu olisikin epäuskottava ja naiivi.)

No mutta siis tilanteeethan ovat mitä moninaisimpia. Tässä on tietenkin syvempää tatsia tuon panikoimisen takia. Tulee tunnetta ja empatiaa mukaan. Mutta loppuviimein bussimatkakin taitaa olla vaikeampi kohdattava kuin poikaystävän (nimivalinnoista ja tilanteesta päätellen kyseessä ei siis ole perhedraama vaan kahden kauppa) petkutus. Niin korvaamaton sekin ny sitten oli.
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 10:00
Timo, tuo on aika kamala vaihtoehto.

Saara, voisiko siis ajatella, että tositeevee ja saippuasarjat ovat tulleet todeksi? Että elämää ei voi elää rehellisesti, vaan oikeaan elämään kuuluu sitä draamaa, josta mainitsit. Siksi valehdellaan, ei kerrota suoraan, ei lähdetä pois suhteesta. Se olisi liian simppeliä, siinä ei olisi kiksiä, se olisi tylsää.
Kun mikään ei riitä...
Hb kirjoitti 30.09.2006 - 11:23
Ahaa, tällaista on hyvä fiktio ja hyvät kommentit! Katsoin pikku palan BB:tä ja ihmettelin miten syvällisesti siinä Sorella itkeskeli kun joku muu tytsi ei ollut ottanut sitä mukaan lenkille. Kyllä naiset osaa.
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 11:26
HB, kommentit ovat tämän blogin parasta antia, mielestäni. Ei niin, että fiktio nyt ihan surkeaa olisi, mutta aika köykäiseksi ja irralliseksi jäisi ilman kommentteja.
BB:tä en ole koskaan katsonut, enkä katso. Nih.
Ja osaa ne miehetkin. Vaikka mitä:)
tienpäällä kirjoitti 30.09.2006 - 11:33
Olikohan se Dr Feelgood, joka muinoin lauloi naisia neuvoen "don´t wait up if I´m not in by ten"?
Ja joo, luultavasti tyttö meni vaan kotiin nöyrästi odottamaan, peloissaan kiinni jäämisestään. Miksi - sitä tosin en ymmärrä.
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 11:37
Tyttö ehkä halusi pitää kynsin hampain kiinni siitä, mitä ei enää ollut, mutta jonka halusi edelleen olevan, Erkki? Ehkä ei ollut voimia muuhun?
HB kirjoitti 30.09.2006 - 11:43
Joo siis itse olen tietenkin aivan pihalla näissä tunne- ja draamajutskissa, mutta diggaan kyllä vaikka Woody Allenia, joka taas on kai hyvä niissä. BB:ia kai voisi katsoa siinä mielessä kuin lukea blogeja tai Kalle Päätaloa, oppitunti ihmisestä ja ihmisen sosiaalisesta käyttäytymisestä (vai onks se käsikirjoitettua sittenkin), mutta onhan se niin kauhean pitkäveteistä vetelehtimistä enimmäkseen, että sitä ei jaksa, pitäisi olla tiivistettyjä yhteenvetoja.
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 11:47
Allenin tunnemaailma on kait aika kyyninen, ainakin muinoin, ja itseironinen. Pidän kyllä sellaisesta. Mutta onhan nyt blogit mielenkiintoisempia kuin BB! Kai. Tai mistä minä tiedän, kun en BB:tä ole katsonut. Tositeevee tuottaa minulle näppylöitä, melkein yhtä paljon kuin tosielämä.
HB kirjoitti 30.09.2006 - 11:48
Ja siis tällaiset realistiset hyvät fiktiopalat toimivat tuollaisina yhteenvetoina tai esimerkkeinä myös joo.
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 11:51
Lyhyestä virsikin kaunis, HB, miksi venyttää loputtomaksi teeveesarjaksi, kun sen voi sanoa lyhyesti blogissa, hahhah:)
(taloudellisesti olisi tietysti tuottavampaa vääntää tästäkin 50-osainen jatkosarja...)
HB kirjoitti 30.09.2006 - 11:54
Joo, blogeissa on puolensa, mutta mitä jaksaa hakea ja löytää ja varsinkaan lukea on varsin rajallista. Saattapa näistä tulla se tv-sarjakin kyllä.
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 12:00
Tuossahan on hyvä linkkilista tuossa oikealla, HB, noita kaikkia jaksaa lukea:))
TV-sarja...epäilen.
elvis kirjoitti 30.09.2006 - 12:05
Katsokaa tarkkaan, niin huomaatte, että tekstiin on piirretty puut, jotka estävät metsää näkymästä.
Vai olenko, Susu, liian syvällä rivien välissä, kun luen tarinan kuvana Graham Greeneläisestä maailmasta, jossa ihmisten kohtalona on uupua liian raskaitten vastuiden alle.
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 12:11
Elvis, näissä teksteissä on usein paljon puita, oikeastaan ei lainkaan metsää, ja puiden väleistä jokainen tuntuu löytävän haluamansa.
Tuo greeneläinen maailma on hyvä oivallus, sieltä kai löytyy minua paljon. Ei mustavalkoisuutta.
Nikon vastuu kannatella Niinaa, suojella tätä, kunnes Niina on tarpeeksi vahva olemaan yksin. Niinpä.
Lurker kirjoitti 30.09.2006 - 12:29
Kuvasta tuli mieleen punavihersokeustesti!

Uudessa Suomen Kuvalehdessä on mielenkiintoinen Johanna Sinisalon haastettelu. Sekä toimittaja että haastateltava toteavat, että saippuaoopperat ovat (joidenkin kohdalla) muuttuneet melkein metafyysisesti osaksi ihmisten omaa elämää... Sinisalo käyttää siitä oma termiään "emotionaalinen spekulaatio". Nämä sarjat eivät enää ole pakoa todellisuudesta vaan osa todellisuutta.
Saara kirjoitti 30.09.2006 - 12:37
Minä en usko tuohonkaan, että kenestäkään tulisi vahva sillä aikaa, kun toinen pettää. Itse asiassa petos vain kasvaa, mitä kauemmin se kestää. Ja mitä suurempi se on, sitä hankalampi se tulee olemaan. En siis usko suojeluun, muutoin kuin suojelijan omien kuvitelmien kautta. Eli juuri niin kuin aiemmin sanoin, ihminen kuvittelee itsensä korvaamattomaksi, mikä taas on sen suojelijan itsensä suojelemista. Mitä jos Niina olisikin kestänyt sen? Miltä se Nikosta olisi tuntunut?

Mutta siis tuohon aikaisempaan: kyllä voi hyvinkin olla niin, että ihminen rakentaa identiteettinsä median avustuksella :)
(Hehee, tämän mä olen kyl just lukenut jostakin kirjasta.)
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 12:38
Lurker, läpäisitkö testin:)
Huh, aika hurjalta tuntuu tuo ajatus, että saippua olisi joillakin osa omaa elämää.
Katsottiinhan sitä ennenkin MeTammeloita, Peyton Placea, Dallasia ja Dynastiaa, mutta eipä tainnut Allison tai JR aterioida samassa pöydässä kanssamme...?
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 12:42
Saara, minusta tuntuu, että mitään yleispätevää totuutta ei ole, kun ihmisistä on kyse. Joku voi ajatella esim. suojelevansa, joku toinen taas katsoo, että se on pahimmanlaatuista petosta. Ihmisten motiiveista kun ei ota pirukaan selvää, tuskin ovat selviä ihmiselle itselleenkään. Itse voisin tietysti olla sitä mieltä, että kyseessä on petos, mutta mikä minä olen sanomaan, jos se toinen on eri mieltä?

Hui, sinä olet lukenut liikaa:))
Saara kirjoitti 30.09.2006 - 13:01
Tarkoitinkin, ettei ihminen ole ihan rehellinen itselleen silloin, kun kuvittelee suojelevansa toista vain sen toisen vuoksi. Siis olen sen takana jo, kun "joku katsoo suojelevansa". Eli vastasin kysymykseen, miksi "joku katsoo" niin tekevänsä. Olennaista ei ollut se, että joku toinen tekee sitä ja joku toinen tätä. Totta kai tekee.

Onhan se nyt päivänselvää, että jokainen perustelee itselleen päätöksensä parhain päin, mutta ihan realistinen se näkemys ei silti välttämättä ole. Eikä minusta asioita (tai keskustelua) myöskään pitäisi aina jättää puolitiehen sillä perusteella, että joku tekee niin ja joku noin ja joku ajattelee sillä tavalla ja toinen toisella tavalla. Voi myös miettiä miksi. Mutta samapa tuo.

Ei mietitä sitä sitten.
Alastalo kirjoitti 30.09.2006 - 13:04
Joojoo. Aina se kaikki on meidän miesten syytä! ;))

En mä koskaan ole onneksi noihin saippuaoopperoihin jäänyt kiinni. Mitä Tammeloita tuli kakarana seurattua ja Naapurilähiötä hiukan myöhemmin.

Tämä Sus on kyllä jo tullut päivittäiseksi. Onneksi ei ole kannettavaa tietsikkaa. Olisi vielä aamukahvillakin mukana. ;)
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 13:27
Voihan sitä miettiä miksi, Saara, mutta ainakin minulle ihmiset ovat niin mysteerisiä, että sen miettiminen, miksi joku tekee jotakin, saa aikaan päänsäryn. On niin paljon, mitä ei ymmärrä, miksi esim. joku pysyy väkivaltaisessa suhteessa, miksi joku toinen eroaa jatkuvasti. Ulkopuolisena näen(omasta mielestäni), miten heidän kannattaisi tehdä, mutta eihän sillä ole mitään merkitystä, mitä minä ajattelen.
Ja totta kai ihmiset selittävät asioita parhain päin, perustelevat, mutta kuka on ekspertti sanomaan, ovatko ne jutut realistisia? Se ulkopuolinen? Minä? Ehei, sellaiseen en ryhdy, sen verran monta kertaa on tullut päätä hakattua seinään, kun on tiennyt "paremmin" kuin asiaan itse sotkeutuneet:)
Eli, minä kyllä uskon, että ihminen voi olla rehellinen itselleen, kun selittää asioita parhain päin, sillä yleensä siihen asiaan ei liity vain se, mikä näkyy muille, vaan siihen sisältyy paljon muutakin, josta ulkopuoliset eivät tiedä mitään.
Eli sen takia kysymys "miksi" on täyttä spekulaatiota, ainakin itselleni. Koska en tiedä.

Niin on, Alastalo, miesten syytä:) Ja naisten:) Hui, me olemme kaikki syyllisiä!
Saara kirjoitti 30.09.2006 - 13:46
En tarkoittanut sitä noinkaan, että minä sanoisin, mikä kulloinkin on kenellekin parasta.

Lukioaikana äikän ope sanoi, että ainetta kirjoittaessanne miettikää aina "miksi". Miksi kirjoitaa seuraava lause, miksi joku sanoo mitä sanoo ja niin edelleen. Se onkin kai ainoa asia, mikä lukiosta jäi käteen. No, se nyt on vain minun tyylini ollut miettiä miksi. Ei se varmasti kaikista olekaan yhtä hauskaa.

Joka tapauksessa olettaisin, että tässä fiktiivisessä tarinassa kun on kaksi osapuolta, sen toisen päätös sen toisen puolesta oli minusta ihan oikeutettu saamaan spekulaatiota osakseen. Mutta tosiaankin, eihän sen tarvitse kiinnostaa.
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 14:05

Ehkä juuri tuo "miksi" on sellainen kysymys, jota en itse sitten mieti, kun kirjoitan. Mitä minä mietin, kun kirjoitan, olisi tietysti mukavaa tietää, mutta jäänee epäselväksi, koska kirjoittamisprosessini on sellainen, että minä vaan kirjoitan ja katson sitten lopuksi, mitä tulikaan kirjoitettua. Ehkä olisi todellakin hyvä joskus pysähtyä miettimään miksi.
Mutta, kuten totesit, sen pitäisi tuntua hauskalta, sen "miksin" miettiminen, ja kenestä se sellaista on, niin siitä vaan. Itse varmaan sitten kavahdan sellaista miettimistä, mikä varmaan näkyy teksteissäkin, en tiedä.
Tässä tarinassa sen toisen päätös toisen puolesta tuli esiin näissä kommenteissa, mutta ehkä se oli myös luettavissa rivien välistä tarinantyngässä. Kovin tietoisena en ole siitä kirjoittanut.
Muistaakseni joskus kirjoitit, Saara, täällä, että nämä kommentit kertovat enemmän lukijasta kuin itse jutusta, jota kommentoidaan tai jotain sinne päin. Ehkä juuri se on se, mitä etsin, kun kirjoitan. Ihmisten erilaisia kommentteja.
Huh, onneksi on blogit. Nämä jutut eivät todellakaan toimisi kirjan kansien välissä.
Obeesia kirjoitti 30.09.2006 - 14:18
Mutta minä toivon, että Nina saa jostain jättiläisen voimat ja potkaisee Nikon pellolle.
Saara kirjoitti 30.09.2006 - 14:28
Aivan. Ehkä olen myös joskus vähän liikaa "miksin" vanki, mutta sille ei ikään kuin voi mitään.

Kyllähän nämä jutut kansien välissä toimisivat ihan yhtä hyvin. Lukijaparka vain joutuisi yksin väittelemään itsensä ja tulkintansa kanssa... hmm.. tai siis no joo, eivät kaikki varmaan tee sitäkään. Voihan sitä vain lukea, niin kuin katsella telkkaria... flow-tyyliin.

Mutta siis sulla olis varmaan myös ankeampaa, kun et yhtään tietäisi niistä reaktioista mitään. Tai voisin kuvitella näin. Kyllähän nuo tuntuvat kirjailijat hyvin pärjäävän ilman konkreettista vastavuoroisuuttakin. Toki lievää sellaistahan siinä aina on, mutta kamalan ankealta se kuulostaa.

SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 15:30
Heh, toivotaan niin, Obeesia:)

Jep, aika ankeaa olisi ilman lukojoiden palautetta, Saara. Näköjään tämä on minun tapani kirjoittaa ja julkaista:))
Alma kirjoitti 30.09.2006 - 17:41
Mietin, minkä kaiken yli/läpi Niko on Niinaa kannatellut. Tuliko jaksamiselle piste, mitä tapahtui ennen tätä. Toisten ihmisten kuviot ovat mysteereitä ja jokaisen yrityksellä on rajansa.
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 20:46
Niinpä, eihän sitä voi tietää, Alma. Rivien välit jokainen täyttää omalla tavallaan.
aurinkoon kirjoitti 30.09.2006 - 22:41
entäpä, jos niina on alunperin alkanutkin panikoida, koska on jollakin (alitajuisella) tasolla tajunnut, että nikolla on elämää muuallakin -elämää, johon niina ei kuulu. niina on pelännyt menettävänsä nikon. ja nyt pelko konkretisoitui. niinan onkin nyt mahdollista kohdata pelkonsa ja päästä panikoinnistaan...

no joo, mielikuvitus alkaa laukata...
SusuPetal kirjoitti 30.09.2006 - 22:44
Aurinkoon, anna mielikuvituksen vain laukata. Ihan hyvin noinkin olisi voinut käydä.
vintti kirjoitti 01.10.2006 - 09:22
Oli siis päivä, jolloin Ninan oli aika kohdata todellisuus- ja havaita se, mitä hän jo tiesi.
Muuten ei uskonut.
JOkainen tietää- eri asia on se, tunnustaako itselleen, tahi ei.
Haluaako tietää. MItä ei tiedä- se ei loukkaa, joten monesti blokkaa ne asiat tietämättään ulos elämästä, mitä ei kykene kantamaan, käsittelemään.

Jaa Niko? Selkeä mulkku :-) Nina? Hankala löytää oikeaa sanaa. Mutta läheisriippuvainen, surullinen ja hivenen poljettu- mutta matkalla kohti toipumista, ainakin tuon tapahtuman jälkeen.

Tänään on selviytyjien päivä.
SusuPetal kirjoitti 01.10.2006 - 10:31
Mitä ei tiedä, ei loukkaa. Mitä kieltäytyy ajattelemasta, sitä ei ole. Näinhän me monet toimimme, Vintti. Niin totta. Mutta sitten, kun hyväksyy sen tiedon, toivon mukaan tapahtuu myös muutos.
Parempaan.
Tui kirjoitti 02.10.2006 - 07:01
Niina on joutunut tilanteeseen, jossa sen on pakko alkaa tervehtyä ja hakea pelkoonsa apua. Muuten vaarana on vielä suurempi eristäytyminen ja paniikin vallan alle joutuminen, jolloin Niko voi vedättää mielen määrin. Olisikohan Niko uskonut, jos Niina olisi sanonut olevansa urheiluliikkeen ulkopuolella ja jutelleensa juuri Jussin kanssa?
SusuPetal kirjoitti 02.10.2006 - 07:43
Tui, se olisikin ollut mielenkiintoista nähdä,mitä olisi tapahtunut, jos Niina olisi tehnyt tuolla tavalla. Niin siinä ehkä olisi pitänyt tehdä -tarttua härkää sarvista.
Tui kirjoitti 02.10.2006 - 08:42
"Kyllä se just ihan terveeltä vaikutti. Vai oletkos vaihtanut työpaikkaa?"
Timo kirjoitti 02.10.2006 - 09:37
Tämä nyt menee jo hiukan syrjähypyksi tuosta aloitustarinasta.

Pettämisestä tuli mieleen ihmettelyni, jonka taas eilen muistin kun vaimon lehtikasaa selailin. Miksiköhän Anna-lehdessä on yhtä mittaa juttuja petetyistä naisista, mutten muista vastaavia tarinoita nähneeni pettävien naisten kertomana? Kummaa... vai onko?
Miss Foxy kirjoitti 02.10.2006 - 10:21
tämä uskottomuusteema saa sut selvästi tikittämään. ja palaamaan siihen.
SusuPetal kirjoitti 02.10.2006 - 10:33
Heh, Tui, aika hyvä repliikki.

Jaa, Timo, mistäköhän voisi johtua? Ehkä miehet haluavat säilyttää kasvonsa, eihän tosimiestä petetä, samoin kuin että tosimies ei kerro naisen harjoittamasta perheväkivallasta.
En tiedä, tämä oli ihan vaan villi arvaus.

Totta, Miss Foxy, tuntuu että ympärillä on vaan ihmisiä, jotka ovat tulleet petyiksi, jotka ovat pettyneet, ja joita tullaan pettämään.
Sellainen maailma.
Timo kirjoitti 02.10.2006 - 10:49
En tiedä olisiko tosimiehillä niin paljon valtaa Anna-lehden linjaan... Ainakin päätoimittaja ja lähes koko toimitus on naisia, valokuvaajissa on pari miestä ja ulkoasua muokkaamassa yksi. Vaikea uskoa, että jostain hallituksestakaan tuollaista käskyä tulisi.

No, mutta eipä tuo ole tärkeää, kunhan tuli mieleen. Mitenkään ei ollut siis tarkoitus sun juttua moittia, vaan noita lukemiani aikakausilehtijuttuja pohdin... Siellä lehdessä ehkä vaan halutaan välttää sellaista aihetta, joka tekisi lukijoille epämiellyttävän olon.
SusuPetal kirjoitti 02.10.2006 - 11:07
Tuo, ettei haluta tuottaa epämiellyttävää oloa, johtaa varmaan siihen, että syntyy tabuja, joista ei halua kirjoittaa.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa