Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
08.07.2009 - 17:00

 

Tänään olen miettinyt palautteen antamista. Katilla, josta kerroin edellisessä merkinnässä, oli taito antaa kannustavaa palautetta, rakentavia ehdotuksia, uusia ja hullun luovia ajatuksia sen suhteen miten edetä jossain projektissa. 

Palaute on tärkeää, varmaan useimmille ellei ihan kaikillekin, mutta pohdin tässä lähinnä itseäni, koska tämä nyt sattuu olemaan blogini. 

Minähän kirjoitan lukijoille. Tekstini eivät ole päiväkirjaa, vaan fiktiota, tosin joskus ripaus faktaakin voi olla mukana (mutta en kerro missä…). Haluan kuulla lukijoiden mietteitä teksteistä, koska kirjoitan heille. Itselleni kirjoitan sellaista, mitä ei täällä julkaista. 

Palaute, kommentit, ovat siis välitöntä reaktiota teksteihin, kuviin, kaikkeen, mitä julkaisen. Olisi hullua kieltää, miten paljon kommentit kannustavat tekemään lisää, miten oikealla hetkellä tullut palaute piiskaa taas nousemaan siitä mustasta kuopasta, johon aina välillä putoan. 

Tulisin hulluksi ilman lukijoita, en todellakaan häpeä sitä tunnustaa. Olen jo ehkä kohtalaisen hullu, mutta aina on vaara seota enemmän, ja siksi riemuitsen jokaisesta jäljestä, jonka lukija jättää blogiini. Olen iloinen myös heistä, jotka lukevat, mutta eivät kerro käyneensä. Kommentointipakkoa ei onneksi ole vielä säädetty. 

Kommentointi ei ole samaa kuin hymistely, kritiikille löytyy aina tilaa, ja onneksi olen saanut myös sitä. Rakentavat ehdotukset auttavat aina. Omalle tekstilleen on todella sokko, ja koska pidän julkaisukynnyksen hyvinkin matalana, joukkoon mahtuu onnettomia mahalaskuja, niin tekstien kuin kuvien suhteen. 

Lukija on tärkein, sen opin silloin, kun kävin Kolmiokirjan kirjoittajakorkeakoulua. Se tarkoittaa sitä, että sen lisäksi, että itse pidän tekstistäni myös lukija toivon mukaan pitää siitä. Tajunnanvirran, joka avautuu vain itselleni ja joka on henkilökohtaista, jätän terapeuttini tulkittavaksi. Siitähän hänelle maksetaan, hahhah.

 

Kolme uutta lukijaa on kirjoittanut arvionsa ja näkemyksensä Valkoisista taloista:

Harakka 

Marjattah  

Arleena 

 

Kiitos.

 

 

Arjaanneli kirjoitti 08.07.2009 - 17:55
Kun itse aloitin räpeltämään, ajattelin että kunhan kirjoitan.
Sain opastusta erittäin hyvältä kirjoittajalta, joka sanoi että anna tulla mitä mieleen pälähtää. Ne jotka tykkäävät, tulevat uudestaankin.
Olin ensimmäisestä kommentista niin tohkeissani, että meinasin sen seinälle kehystää!
Kyllä se kaikupohjan olemassaolo on tärkeää.Kommentoijan ei todellakaan tarvitse olla samaa mieltä, ja sehän on vaan virkistävää jos saa keskustelua aikaiseksi.

Jahka loma alkaa, menen etsimään sen Valkoiset talot!
Varaan kilon suklaata, sipsejä ja kokista ja laitan kännykän kiinni :)
SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 18:00

Kaikupohja, sinä sen sanoit, Arja-Anneli, juuri sitähän ihminen kaipaa, niin kirjoittaessa kuin elämässä yleensä.
Hyvä, että annat tulla mitä mieleen juolahtaa, sillä se on hauskaa!!!!

Valkoiset talot kannattaa tilata jostain verkkokirjakaupasta, kaupan hyllyltä sitä tuskin löytää.

lepis kirjoitti 08.07.2009 - 18:04
Palaute on aina tärkeää, erityisesti luovaa työtä tekeville. Palautetta voi antaa usealla tavalla. Usein puhutaan kritiikistä, sana jonka kieltäisin lailla jos valta olisi. Sanana se pelottaa, vaikka palaute olisi positiivista. Jotenkin siitä edelleen jää negatiivinen fiilis. Kaiken palautteen mitää myös olla aina rehellistä, oli se sitten mihin suuntaan tahansa kallistuvaa.

Palautteen antaminen on taitolaji, jossa voi myös kehittyä. Blogikommentointi on muuten hyvää harjoitusta :)

Kimmeli kirjoitti 08.07.2009 - 18:05
Onhan kommentti aina sellanen käyntikortti, että joku ylipäätään lukee tekstejä!
Minä luen, mutta en aina kerkee kommentoida, etenkään töissä, ku siel tulee luettua vähän sillai "salaa"...
mm kirjoitti 08.07.2009 - 18:14
Mukava, että linkitit tuonne vanhaan kirjoitukseen. Sieltä vielä opin uutta, vaikka aika paljon olin jo täällä ennenkin oppinut.
Minulla oli alussa tosi suuri kynnys antaa palautetta. Tuntui, että kaikkien muiden palaute oli nasevaa ja merkittävää, paljon asiaa pienessä tilassa. Kaikki myös tuntuivat tuntevan toisensa.
Sinulle on mukavaa antaa palautetta. Olet armahtavainen ja aina kuulolla. Et koskaan tyrmää. Se on fantastista.
flora kirjoitti 08.07.2009 - 18:27
Palautetta on hyvä antaa ja mukava saada. Itse vain tuntee ettei ole aina asiantuntija kaikkiin kirjoituksiin. Olen kova lukemaan, ja varmaan jossakin vaiheessa tutustun Valkoisiin taloihin.
SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 18:31

Palaute on parempi sana kuin kritiikki, jossa todellakin on negatiivinen sävy. Sen takia varmaan on kehitelty sanonta rakentava kritiikki. Hmm, hassua. No, joka tapauksessa palautteen antaminen ON taitolaji, Lepis. Itse olen todella huono analysoimaan mitään sanallisesti, toimin ihan mutu-tuntumalla. Olisi kiva osata vähän enemmän ja selkeämmin jäsentää ajatuksiaan, kun lukee toisten tekstejä, katsoo kuvia jne. Vaan harjoitellaan.

Kommentoinnista ei pidä ottaa stressiä, Kimmeli, se on aika kamala tunne. Ja töissä joutuu vähän säännöstelemään pakostakin...

Minustakin kunnon palautteen antaminen on vaikeaa, mm. Yleensä joudun vain toteamaan, että pidin, mutta en osaa sen kummemmin eritellä, miksi pidin! Äh, se on raivostuttavaa.
Sama juttu, jos en tykkää. Ellei minulla ole mitään annettaa, korjausehdotuksia tms. palautteessa, en jätä kommenttia. Se tuntuisi aika kornilta.

SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 18:33

Totta, Flora, miksi sitä vaatii itseltään täydellistä asiantuntijuutta ennen kuin antaa itselleen luvan kommentoida! Höh, pitäisi olla vähän kiltimpi itselleen, eikä vaatia turhia.

Elegia kirjoitti 08.07.2009 - 18:33
Minusta kritiikki sanana on pilattu, koska sen usein ajatellaan olevan vain epäkohtiin ja negatiivisiin asioihin puuttumista. Kuitenkin (minun mielestäni siis) hyvässä kritiikissä on edustettuna molemmat puolet. Silläkin on merkitystä, miten se palaute annetaan, mutta ainakin monien lehdessä kirjoittelevien "ammattitaitoisten" kriitikoiden mielestä ilmeisesti kritiikki tarkoittaa samaa kuin "Vittuilu".

Allekirjoitan kirjoituksesi täysin, vaikka omalla kohdallani motiivit ovat kenties hiema erilaiset. Mutta yhtä lailla se palaute ja kommentit ovat minullekin todella tärkeitä. Ja nyt menen lukemaan nuo arviot.

Eikös muuten Uunakin ole kirjoittanut kirjastasi?! Miten saatoit unohtaa hänet!!!! Raippaa saat :D
SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 18:37

Joo, kritiikki-sana on pilattu, Elegia, sen pitäisi juuri sisältää nuo molemmat puolet. Ja totta, millä tavalla kritiikki annetaan, merkitsee myös paljon. Huokaus, joskus miettii, kumpi on tärkeämpi -se, joka kirjoitti kritiikin tai se, josta kritiikki kirjoitettiin.

Höh, en minä Uunaa unohtanut, enkä Hennaa, enkä Kirjavinkkien arvosteluja. Niihin olen viitannut aikaisemmin. Nämä kolme tuossa kirjoituksessa ovat u u s i a arvosteluja, niin kuin siinä lukee.
Nih.

Elegia kirjoitti 08.07.2009 - 18:47
Aa, minulla on lukihäiriö ;D

Juuri pistin kirjan tilaukseen AdLibriksestä. Sieltä saa kirjat ilman postimaksua *vink vink* :)
arleena kirjoitti 08.07.2009 - 19:44
Samaa mieltä, palaute tärkeää ja arvostan sitä. Tarkoitan tietysti nyt blogipalautteitani. Vaikka vain pari sanaakin, se tuntuu kuin ystävä huikkaisi hei kuinkas menee.

Uskon, että suuremman julkaisun, kuten kirjan, saama palaute vasta tärkeältä tuntuukin. Pidin kirjastasi ja tyylistäsi, se jäi sanomatta,olin niin keskittynyt kirjan sisältöön,
Entisen elämäni takia tuo kirjan tapahtumamiljöö on minulle erikoisen tuttua, työni liippasi läheltä.
isopeikko kirjoitti 08.07.2009 - 19:57
Niinkuin kaikessa ihmisten välisessä toiminnassa jokainen peilaa itseään toisten ihmisten kautta. Ihan pienestä pitäen jo lapsi huomaa oman toimintansa saavan aikaan jotain muissa ihmisissä. Uusien ihmisten kanssa toimitaan varovasti heitellen koepalloja ja katsotaan miten ne kimmahtavat takaisin. Eikä juuri kukaan tähän edes kiinnitä huomiota vaan se on täysin luontaista toimintaa.

Kirjoittaminenkin taitaa toimia suunnilleen samoin. Kommentit ovat sen kirjoituksen ajatusten heijastumia muista ihmisistä. Niiden puuttuminen saattaa tehdä kirjoituksen aivan merkityksettömäksi ja tyhjäksi. Ne ohjaavat myös kirjoittamista kertomalla lukijoiden omista ajatuksista. Kyse taitaa olla yhdenlaisesta vuoropuhelusta. Luulee peikko.
SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 20:10

Mitä, Elegia, etkö sinä enää käytä booplussaa :)

Arleena, kirjan suhteen palaute on vähän eri asemassa kuin blogikirjoituksessa. Blogit ovat niin hetkessä eläviä, että palautetta tulee nopeasti. Kirjasta sellaista saa odottaa, jopa oikeat kirjailijat, mitä olen kuullut.

Luulenpa, että Peikko luulee ihan oikein. Kosketuspintaa, kaikupohjaa, vuorovaikutusta -niin elämässä kuin kirjoittamisessa. Tärkeää.

Hirlii kirjoitti 08.07.2009 - 20:34
Kritiikki on lähtökodaltaan usein kriittinen ja sitä, kuten ei palautettakaan, kannata antaa jos on voimakkaita antipatioita joko tekijää tai teosta kohtaan.

Hyvällä kriitikilläkin siis täytyy minusta olla myönteinen perusta, huono kritiikki on sitten sitä teoksen mustamaalaamista, usein vain kriitikon omien paskojen suoltamista sanoiksi.

Fiktiokin kertoo kirjoittajastaan, vaikkei tekijästä tietäisi yhtään mitään. Ihmiskuvaansa, elämännäkemystään ei voi piilottaa mihinkään. Fiktiossa tai fantasiassaan kirjoittaja on joko vain muita/toisia sormella osoitteleva pikkulapsi tai heitä kunnioittava ja kuunteleva kertoja, joka vain kuvaa. Lukija saa sitten tehdä moraaliset päätelmänsä.

Sinun fiktiivisissä kertomuksissasi ei ole sen enempää "sormella osoittelua" kuin tirkistelyäkään, niistä kuultaa kertoja, joka osaa asiansa. On vain kertoja. Sitä sanotaan ammattilaisen otteeksi.

Odottelen parhaillaan Valkoisia taloja, ja tulen niistä todennäköisesti myös kirjoittamaan. En nimittäin usko etten pitäisi tavastasi kirjoittaa, kuvata.
SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 20:53

Ei todellakaan kannata antaa palautetta, jos tuntee antipatiaa tekijää kohtaan, Hirlii. Se tuntuu lähinnä sadismilta. Koskee myös blogikommentointia, välillä näkyy tosi häijyä, henkilöön kohdistuvaa kommentointia, mikä jaksaa ihmetyttää.

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä. (blogini kuvausteksti). Itsestään sitä ammentaa, halusi tai ei.

Jään odottamaan mielenkiinnolla tuntemuksia, joita Valkoiset talot sinussa herättävät.
Kirsti kirjoitti 08.07.2009 - 21:12
Mulla on Valkoiset talot vielä työn alla. Ei vaan, ei vaikuta työltä lukeminen:-) Kirjotan johonkin jotain kun saan ajatukset koottua, tosin ei hyvältä näytä. Olen jossain välissä vahingossa hankkinut elämän, joka vaatii minua milloin mihinkin.

Miten muuten, sanoitko sinä joskus, että kirjojensa menekkiä voi Bodin sivujen kautta seurata jotenkin. Miten ihmeessä, minä en ole vielä löytänyt sellaista kohtaa. Tosin en odota mitään myyntimenestystä kylläkään, mutta tarttis vissiin tietää jos kerron tästä kurssilla.
Uuna kirjoitti 08.07.2009 - 21:34
Olipa pitkä rivi niin mielenkiintoisia kommentteja, että kesti pitkän tovin, ennen kuin pääsin tänne asti. Enkä enää siis yhtään muista niitä viisaita ajatuksia, mitä minun piti kirjoittaa :-D

Sen muistan, että kun sain ensimmäisen kommentin blogiini runsas vuosi sitten, niin olin ihmetyksestä ympyrkäinen. Nyt olisin tosi pettynyt ja ihmeissäni, jos yhtään kommenttia ei tulisi. Ovat ne vaan niin tärkeitä. Enkä odota kehuja ,vaan jotain mihin ajatukset lähtevät kirjoituksesta tai kuvasta.

Sinulla on hyvin herättäviä kirjoituksia ja kuvia!
SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 21:41

Höh, mikä elämä, Kirsti :)
Jep, kun kirjaudut bodiin, vasemmassa laidassa on kohta "kirjat", klikkaa sitä, niin avautuu kohta "myyntiluvut".

Minäkin muistan ekan kommentin, Uuna, se tuntui huikealta. Minut on huomattu! Se on hieno tunne.

Hirlii kirjoitti 08.07.2009 - 21:52
Aivan, näin on. Sitten on tietenkin jokunen heitäkin, jotka lukevat sanoja kuin paranoidikot ja etsivät piiloviestejä. Kaikkialla, missä ovatkin. Kannattaa ohittaa ja antaa heidän olla, koska semmoisesta maailmasta ei niin vain pääse pois.

Suurin osa ihmisistä sentään on suht täyspäisiä. Blogeissa, kommentoinneissaan ja lukiessaan.


SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 21:59

Joo, piilomerkitykset ja riven välit ovat pahoja, ne yleensä ohitan. Elämä on liian lyhyt turhalle, Hirlii.

Hirlii kirjoitti 08.07.2009 - 22:08
Näin on :)
SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 22:21

:=D

SuviAnniina kirjoitti 08.07.2009 - 22:26
Ilmanmuuta palaute ja vuorovaikutus on tärkeää, kannustavaa, opettavaista! Elämä kun muuten on aina välillä niin raskasta jokunen kannustava tai kehuva sananen tekee oikein hyvää itsetunnolle kuten esim."Rakastan sinua äiti, vaikka välillä räyhäätkin" Suloisen ihanaa, vaikka aiheuttaakin pieniä omantunnon tuskia...

Kirjasi on minullakin hankintalistalla, en ole vielä saanut "lupaa" ostaa sitä, mutta ostan kyllä(ehkä salaa)
näin kotiäitinä kun ei ole kovinkaan paljon ylimääräistä pistää...
SusuPetal kirjoitti 08.07.2009 - 22:31

Lasten palaute on aika ihon alle menevää!

Ehkä kirja löytyy myöhemmin kirjastosta, SuviAnniina? Ainakin noita aikaisempia kirjojani on ihan kivasti hankittu kirjastoihin.



Iiris kirjoitti 09.07.2009 - 10:23
Itse tykkään live-esiintymisistä siksi, että siinä saa nähdä kaikupohjansa silmästä silmään.
Viimeisin Rock, runo ja rakkaus-pläjäys (musiikkia ja runoja rakkaudella höystettynä), jonka pidin, oli onnistuneempi ja koskettavampi kuin osaisin odottaakaan. Palautteesta päätellen. Sellainen tosiaan kannustaa tekemään lisää.

Mutta koska kirjoittaminen on harrastukseni eikä elinkeinoni, niin on mukavaa, ettei sitä ole pakko tehdä, jos ei halua. Ja ainahan ei huvita. Joskus taas käy ylikierroksilla :)

Jatka Susu samaan malliin. Sä et ihan lämpimiksesi kirjoita. Sulla on selvästi jotain sanottavaakin :)

Kari kirjoitti 09.07.2009 - 11:37
Valkoiset talot on minulla lukulistalla seuraavana, heti vielä kesken olevan Troikan jälkeen.

Palaute on vähintään mukavaa. Minulla ei ole suurta kunnianhimoa kehittymisen suhteen, mutta aina on tietty kohottavaa, kun huomaa kuviaan katsotun tai tekstejä luetun :)
SusuPetal kirjoitti 09.07.2009 - 12:22

Hui, Iiris, minä en voisi kuvitella itseäni live-esiintymään, nostan hattua sinulle! Sellaisessa tilanteessa palaute on kyllä välitöntä ja voin kuvitella, että onnistuessa fiilis on mahtava.

On se kohottavaa, Kari, kun saa palautetta. Vaikka ei sen kummemmin olisi kunnianhimoa kehittyäkään.
Mitähän sinä tykkäät Valkoista taloista...yksikään mies ei ole vielä ilmoittautunut lukijaksi.

hpy kirjoitti 09.07.2009 - 12:29
Kommentointi on kivaa, se on tarkeaa, eika kenenkaan ole pakko. Mutta, niin kuin minulle joskus on tapahtunut - taytyyhan minun puhua itsestani - kun joskus joku tuntematon kavija pysyy blogissani tuntikaupalla ja katselee kymmenia sivuja (senhan nakee site meterista - kayn silloin talloin vilkaisemassa, en tosin joka paiva) eika jata yhtaan kommenttia, silloin harmittaa! Silloin pitaisi olla kommentointipakko! Eiko niin,
SusuPetal kirjoitti 09.07.2009 - 12:32

Heh, ei tarvi olla kommentointipakkoa, HPY, vaikka kyllähän se kutkuttaisi tietää, miksi joku viipyy ja käy eri jutuissa lukemassa.

tienpäällä kirjoitti 10.07.2009 - 11:29
Hitto, minä uuvahdin jo siitä, kun käväisin lukemassa tuon Kolmiokirjan osuuden!

Että sitä nuorena jaksoikin... enää millään kestäisi.

Toisaalta kun ajattelee, että väänsin viihdettä yli 20 vuotta se selittääkin jo oikeastaan aika paljon nykyisestä tilastani.
Ja nykyinen tila sen, miksi ei nykyään syntyisi novelliakaan.

Hyvä sinä!
SusuPetal kirjoitti 10.07.2009 - 12:21

Vai ei syntyisi, tienpäällä, älä koskaan sano ei koskaan!

jl kirjoitti 10.07.2009 - 23:49
Minä tahtoisin kommentoida kaikkia lukeamiani blogeja, mutta olen siinä huono. Välillä en keksi, mitä sanoisin, vaikka ajatuksia onkin herännyt. Välillä tuntuu tyhmältä kirjoittaa vain "ihana runo" tai "hauska pakina", vaikka niin teenkin. Tiedän, että ne eivät ole rakentavaa palautetta, mutta ovat kuitenkin sitä mitä ajattelen. Joskus harvoin ajatus sykähtää niin, että tulee heti mieleen jokin osuva kommentti.

Kummallisinta on, että syötteenlukijassani vähän panttaan niiden blogien lukemista, joissa tiedän olevan mielenkiintoisimpia ja pisimpiä lastuja, ja joihin haluaisin kommentoida fiksusti eikä vain triviaalia höpinää. Luen siis ensin helpommat palat tai ne, joissa en yleensä kommentoi eikä kukaan odota kommenttiani. Kun ns. hyvä kommentointi on niin hankalaa niin aina odotan parempaa hetkeä lukea niitä juttuja... Eikä tämä ole kritiikkiä kenenkään kommentointipohdintaa kohtaan, oman pääni sisältöä vain perkaan näkyville. :)
SusuPetal kirjoitti 10.07.2009 - 23:56

jl, ihan mahdotontahan se on jättää kommenttia kaikkiin blogeihin, joita seuraa. Minullakin taitaa olla parisataa seurannsassa. Hmm.
Minusta "ihana runo" ja "hyvä pakina" on hyvä kommentti, sillä eihän sellaista jättäisi, jos runo ei olisi ihana, pakina hyvä. En minä ainakaan osaa sen kummemmin edes eritellä tuntemuksiani.

Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa