Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
29.05.2009 - 23:27

 

Tänään olen miettinyt umpiossa elämistä, kirjoittamista, julkaisemista. Kaiken viikkoa olen oikolukenut romaanikässäriäni. Se on äärimmäisen tylsää, pitkäveteistä ja ärsyttävää puuhaa; oma teksti ei voisi vähempää kiinnostaa. En juuri koskaan lue vanhoja tekstejäni, ja tuollainen oikolukeminen, hiominen ja viilaaminen on tehdä minut hulluksi.

 

Tekstin työstäminen on pitänyt minut pois blogeista. En ole pahemmin vieraillut, saati sitten kommentoinut tämän viikon aikana teidän blogeissanne. En edes osallistunut Runo- ja Valokuvatorstaihin! En ole kirjoittanut uusia tekstejä, en ottanut valokuvia. Olen elänyt umpiossa, ihan oman pääni sisällä ja se tuntuu rankalta. Ja tylsältä. Blääh. Kirjoittaminen on mukavaa, mutta palaaminen oman tekstin pariin äärimmäisen mielenkiinnotonta.

 

Kuitenkin olen tehnyt niin: saattanut käsikirjoituksen valmiiksi, julkaisukuntoon. Miksi? Sitäkin olen miettinyt. Miksi julkaista omakustanteita? Miksi on niin tärkeää nähdä oma teksti kirjana? Miksi blogissa julkaiseminen ei riitä?

 

Muuta syytä en ole keksinyt kuin sen, että ehkä haluan välillä realisoitua, olla muutakin kuin verkossa liikkuva pseudonyymi. Sen kummempaa syytä en keksinyt, enkä tiedä, tarvitsenko edes mitään syitä.

 

Mikä saa/saisi sinut julkaisemaan?

 

Ja nyt menen nukkumaan –sitäkin olen miettinyt jo hetken aikaa.

 

Salme-Sofia kirjoitti 29.05.2009 - 23:51
Kun kysyit niin omasta puolestani minua motivoi:

Ei tekijään keskittyvä julkisuus vaan sen työn julkaiseminen, joka "pakottaa" tekijänsä siihen. Kuten olen itsekin tehnyt.

Korostaisin tässä sitä asiaa, että työ ei ole sen helpompaa vaan vaikeampaa. Tosin oma tekstini oli käynyt monien "myllyjen" läpi jo, ja silti oli tosi tuskallista toimittaa sitä.


tanssiva harmaa pantteri kirjoitti 30.05.2009 - 01:04
Taas tulee sellainen olo, että kuinka sinä jaksat kaikkea tätä-- sinulle kirjoittaminen on varmaan enemmän kuin puolet elämää, ehkä yhtä tarkeää kuin hengitys niinkuin olen kuullut sanottavan.
Onnea ja menestystä niin sinulle kuin kirjallesikin!
iisi kirjoitti 30.05.2009 - 02:00
Joskus on vain keskusteltava päänsä sisällä itsensä kanssa motiiveistaan.
Joskus varhemmin olen ollut noissa kirjoittajapiireissä, yhdessä vielä nykyisinkin. Monesti on kehotettu julkaisemaan "kun kirjoitat niin hyvin". Mutta se ei vaan riitä: pitää olla sanottavaakin. Ja se riittää vain pariin novelliin. Sen jälkeen tulee pelkkää teeskentelyä.
Kimmeli kirjoitti 30.05.2009 - 06:46
Mikä EI saa julkaisemaan...Voisin julkaista, jos ei tarttisi käydä uudestaan tekstejä läpi! Minun kärsivällisyys ei riitä moiseen. Kun kirjoitan kirjeenkin, en ikinä jaksa lukea sitä enää läpi... Tuskin koskaan luen mitään omia tekstejäni uudestaan ja jos joskus käy niin, hämmästyn, kuinka vieraalle ne tuntuvat.
Celia kirjoitti 30.05.2009 - 08:21
"-- ehkä haluan välillä realisoitua, olla muutakin kuin verkossa liikkuva pseudonyymi" on erinomainen syy julkaista kirja. Pidä siitä kiinni. :)

Mikä sitten saisi minun julkaisemaan kirjan. Kirjoittamisen ilo, halu tuottaa lukukokemuksia muille. Taustalla on myös proosallisempia syitä, jotka tiedän kuitenkin todella epärealistisina - halu ansaita rahaa, elanto itselleni ja perheelleni. En tunne ainuttakaan kirjailijaa, joka eläisi pelkästään kirjailijan tuloilla. Suomen kokoisessa maassa painosten kuningattareksi on kovin vaikea nousta.

Seikkailunhalukin voisi olla hyvä syy julkaista kirja. Jos ei ole koskaan vielä tehnyt sitä, niin ensimmäinen kerta voisi olla seikkailu, toinen kerta jo silkkaa työtä ja puurtamista.

aimarii kirjoitti 30.05.2009 - 08:30
Se on faktaa, ettei aika riitä kaikkeen, mitä haluaa. On tehtävä valintoja. Valittava se, mikä eniten syystä tai toisesta kiinnostaa.
Toivotan menestystä ja onnea kirjallesi!

Jos itsellä olisi mahdollista julkasta omakustannekirja, niin ehkäpä ajatuksenani olisi saada tekstejäni kansien väliin, että ne voisi ottaa hyllystä käteen ja lukea - ehkä itsekin joskus vuosien päästä.
Itkupilli kirjoitti 30.05.2009 - 09:18
No jotenkin on niin tutun tuntuisia mietteita, Mutta aina luovilla ihmisilla on ollut tarve esiintya ja lukaista tuotoksia. Nyt internet on tuonut sen mahdollisuuden kaikkien ulottuville, mutta se ei kaikille riita. Siina luomisen palossa on kysymys jostain muustakin. Mina en tieda mita se on, mutta ihan samanlainen tarve mulla on aina ollut. Mutta toki siina omien juttujen julkaisaisemisen tarpeessa kannattaa kayttaa kakki mahdollisuudet hyodyksi, ihan hassua kai olis, jos ei kayttaisi noita mahdollisuuksia hyvakseen. Ja hassua on tietty se, etta joskus se tuntuu aiheuttavan jopa syyllisyyden tunnetta, ainakin mulla tulee sellanen hassu tunne, etta ei sais mainostaa tai kertoa omista tuotoksistaan taalla netissa ja blogeilla....no nyt voisin jatkaa kirjaksi asti...
;)
SusuPetal kirjoitti 30.05.2009 - 10:51

Salme-Sofia, itsensä pakottaminen johonkin uuteen, itsensä haastaminen. Kyllä.

Pantteri, jaksan, koska tämä on voittopuolisesti hauskaa, kirjoittaminen ja muu tekeminen tuottaa iloa.

Iisi, tuo, että pitäisi olla sanottavaa, on varmaan totta, mutta samalla kamalan pelottavaa: mikä minä olen sanomaan? Miksi minun sanomiseni olisi tärkeää? Mielenkiintoista. Eikö voisi vain tuottaa hyvää tekstiä, josta olisi iloa lukijoille ilman sen kummempaa sanottavaa?

Kimmeli, tunnistan tuon tunteen, ja se on ollut juuri se haaste -on joutunut pakottamaan itsensä katsomaan omia tekstejä, äh, ei aina niin kivaa...

"Halu tuottaa lukukokemuksia muille", juuri noin minä myös ajattelen, Celia. Lukemisen iloa ilman sen kummempaa tavoitetta. Leiville tässä ei pääse, enkä todellakaan maineen, kunnian ja myyntilukujen takia julkaisen -salanimi asettaa jo niin paljon rajoitteita.

Aimarii, onhan se kirja näkyvämpi kuin blogikirjoittelu, sitä voi koskea, haistella, silittää.

Totta, Itkupilli, olisi hassua jättää tilaisuus käyttämättä, aina haluaa kokeilla jotain uutta ja minä aion taas hävyttömästi mainostaa kirjaa kaikilla mahdollisilla tavoilla.


Iiris kirjoitti 30.05.2009 - 12:57
Kirja on jotain konkreettista, jota voi lukea vaikka olisi sähkökatkos! Ihminen tarvii sellaisia juttuja :)
SusuPetal kirjoitti 30.05.2009 - 13:10

Pitää kyllä olla kynttilöitä sähkökatkoksen varalta, Iiris! Mutta totta, kirja kulkee mukana, läppäri ei ainakaan minulla.


Hirlii kirjoitti 30.05.2009 - 13:10
Julkaiseminen on jakamista ja työn saattamista loppuun ja miksipä sitä ei tekisi, jos siihen on mahdollisuus. Kirja pysyy ja on, ja tulee osaksi yhteistä kultuuriamme, täysin riippumatta siitä onko tuo kirja myyntitilastojen kärjessä tai keikkuuko myyntikäyrien top ten -listoilla.

Kirjoittamisen iloa sulle !
SusuPetal kirjoitti 30.05.2009 - 13:13

Hirlii, miksipä sitä ei tekisi, kun mahdollisuudet siihen ovat nykyään niin helpot. Tykkäähän sitä muutenkin kokeilla kaikenlaisia härpäkkeitä.


Hirlii kirjoitti 30.05.2009 - 13:13
Mikäköhän toistamisen pakko se minuakin nyt vaivaa, tuossa edellä kun jankutan noista myyntitilastoista. Hohhhoijaa, taytyy lähteä ulkoilemaan tästä...
SusuPetal kirjoitti 30.05.2009 - 13:14

Minäkin lähden ulos, Hirlii!


arleena kirjoitti 30.05.2009 - 14:02
Synnyttäminen on aina tuskallista.
Se hetki kun valmis tuotos on kädessä on riemullinen ja ikimuistettava.
Pekka kirjoitti 30.05.2009 - 14:11
Se on sitä luomisen tuskaa. Minä lapioin äsken pihalla soraa puun pilkkomisen lomassa. Siinä kyllä pää lepää, vaikka ruumis vähän vinkuukin, kun se ei ole enää ihan uusi.
Sooloilija kirjoitti 30.05.2009 - 15:44
Se ajatus on lähtenyt ihan sieltä lapsuudesta; Vihervaaran Anna haaveili kirjailijan urasta, kirjoitti ja julkaisi, häntä arvostettiin kirjailijana. Jo lapsena iskostui mieleen, että olisi hienoa olla kirjailija!

Kirjan ja kirjailijoiden arvostus saisi julkaisemaan. Tarinan kertomisen lahja on upea lahja!
Tyhjän sivun kammo vaivaa, on aina vaivannut. Mikä siihen avuksi..olen miettinyt vuosikausia..

Blogin pito on helppoa, koska tietää, että siellä jossain on lukijoita..
isopeikko kirjoitti 30.05.2009 - 15:52
Kukapa itseään ymmärtäisi. Tuskin kukaan. Hyväksyä sen sijaan voi :)
SusuPetal kirjoitti 30.05.2009 - 17:12

Arleena, toivotaan niin, että synnytyksen tulos on riemullinen, tässä tapauksessa :)

Lumen luominen on tuskaa, Pekka :)

Ehkä Anna on tehnyt karhunpalveluksen meille, Sooloilija, hoiti suurperhettä, kirjoitti ja jaksoi rakastaa miestään...

Hyväksynyt olenkin, Isopeikko, joskus vaan ihmettelee kuitenkin miksi.


Uuna kirjoitti 30.05.2009 - 17:35
Tämä on mielenkiintoinen aihe ja jatkunut hyvin kommenttien kautta.
Olen ikäni tehnyt suuria maalauksia ja nyt kun olen alkanut vanheta (siis myönnän) niin tajuan, että mihin tuollaiset suuret maalaukset mahtuvat. Kirja mahtuu aina johonkin koloon. Ja kirjan voi joku löytää sieltä kolosta aikojen päästä, vaikka sitten kun kirjoittajaa ei enää ole.

Aloitin nyt siis sieltä toiselta päästä; alku pää on se, että on kirjoittamisen tarve. Ja koska osaa kirjoittaa, miksi ei kirjoittaisi ja tuottaisi toisille sillä tavalla iloa. Ja onhan kirjoittajallakin ilon hetkensä, jos hyvään putkeen pääsee. Tarkistusvaihe on rankkaa, koska omalle tekstilleen tulee niin sokeaksi, mutta pinnistä pinnistä, pian se on ohi.

Kun kirjoitat nimimerkillä, käytkö koskaan antamassa nimmareita kirjoihisi? Eli pysytkö viimeiseen asti tuntemattomana? Se on aika kiehtovaa. Tosin ei edistä myyntiä, kun sinua ei saa töllöttää etkä lausu viisaita sanoja kirjan synnystä yleisön edessä.

Olen julkaissut yhden runokirjan, mutta kyllä tämä niin tarttuvaa on, että varmaan minäkin ...:-)
SusuPetal kirjoitti 30.05.2009 - 17:53

Uuna, suurien maalauksien taiteilija, kaikin tavoin!
En markkinoi kirjoja livenä, olen salanimi. Okeastaan siinä ei ole mitään kiehtovaa, en vaan kaipaa julkisuutta, vaikka se voisikin edistää myyntiä, jos olisi esim. bodin tiskillä kirjamessujen aikana. Minusta ei ole sellaiseen, koska minulla ei ole viisaita sanoja kirjan synnystä :)


jl kirjoitti 30.05.2009 - 21:54
Jos joskus saisin tarpeeksi aikaiseksi, tahtoisin julkaista runokirjan. Mutta ongelmani on, että runoni ovat kaikki blogissa, pöytälaatikkoon en ole säästänyt mitään. Ja blogi on nimimerkillä ja julkaista taas tahtoisin nimellä mutta en raaskisi luopua näennäisestä blogianonyymiydestäni... Vaikeaa on.

Mutta jos vielä joskus olet umpikyllästynyt oman tekstisi oikolukemiseen niin tarjoudun avuksi ;) Kun nääs tälleen melkein nelikymppisenä en vieläkään tiedä, mikä minusta tulee isona, mutta olen saanut päähäni, että kustannustoimittajan homma voisi olla hauskaa... Olen haka löytämään kielikukkasia ja pilkkuvirheitä toisten teksteistä (ja siksi minusta ei äidinkielen opettajaksi olisikaan, en jaksaisi niin monia kirjoitus- ja muita vihreitä).
SusuPetal kirjoitti 30.05.2009 - 22:27

jl, kiitos tarjouksesta, olisi kyllä ihanaa, jos joku jaksaisi lukea kielikukkasiani ja auttaa kitkemään niitä!
Joo, vaikea tuo ristiriita -julkaista omalla nimellä salanimellä kirjoitettuja tekstejä, jos haluaa blogissa säilyttää anonyymiteetin.
Sinun ei auta muu kuin alkaa kirjoittaa myös sinne pöytälaatikkoon.


Uuna kirjoitti 31.05.2009 - 10:04
Minua on estänyt julkaisemasta nykyisin juuri se, että en halua minnekään keikailemaan ja kukkoilemaan. Se on niiiin tylsää ja tyhmää ja teennäistä. Siksi minua kiinnosti erityisesti se, voiko julkaista ilman tuota rumbaa, eli voi. Mikä ilouutinen. Kiitos!
SusuPetal kirjoitti 31.05.2009 - 11:48

Olepa hyvä, Uuna, kyllä se on mahdollista :)


genoveeva kirjoitti 31.05.2009 - 11:54
Niin, runokirjaa minäkin mietiskelen, jossain vaiheessa jukaisenkin. En tiedä miksi. Se vain tuntuu siltä. Joskus kirjoituskursseilla sanottua jotain sinne päin, että ihmisellä on tarve jättää jälki itsestään.Olkoon se sana, runo, jokin muu. Tiedä sitten. Kai se liittyy perssoonallisuuteen. Mutta eteenpäin ei pääse, jollei välissä ole pistettä. sitä julkaistua teosta. Askelta toisenlaiseen taitamiseen.
SusuPetal kirjoitti 31.05.2009 - 11:57

Kyllä se varmaan on niin, Genoveeva, jokin jälki on jätettävä. Jään odottamaan julkaisuasi.


Salme-Sofia kirjoitti 31.05.2009 - 19:30
Julkaiseminen on tärkeätä tuostakin syystä, jonka genoveeva mainitsi. Teksti lähtee käsistä ja pääsee uusien töiden ääreen. Se oli hyvin oivallettu.
SusuPetal kirjoitti 31.05.2009 - 19:40

Kyllä, Salme-Sofia, huomasin sen taas itsekin, kun viimeistelin kässäriä: mihinkään muuhun en pystynyt keskittymään.


Kutuharju kirjoitti 31.05.2009 - 19:43
Onneksi olkoon, nyt se on siis valmis syntymään! Et siis tahdo julkaista omalla nimellä vaikka "ehkä haluan välillä realisoitua, olla muutakin kuin verkossa liikkuva pseudonyymi"?? Et ole siis julkisuudenkipeä, mikä on hyvä :) On tarpeetonta julkaista vain julkisuuden vuoksi (niin paljon kauniita puita tuhoutuu turhien kirjojen tähden).
Mutta minusta tarve sanoa jotain tärkeää, auttaa muita (näkemään / ymmärtämään mitä on itse oivaltanut), siinä on jo ihan käypiä motiiveja, ja kyllä minussa esteetikkona asuu vahvana ajatus, että kirjallisuuden ei tarvi yhtään etsiä olemassaolonsa oikeutta, sillä 'art for art's sake' on jees (niistä kuolevista puista huolimatta).
Mutta olis kyllä tärkeää, että kirjoittaa sellaista tekstiä jonka itsekin jaksaa lukea kahdesti, vaikka, tietty, lukeminen ja oikolukeminen on kaksi eri juttua.
Jos taas ei sisällöllisesti jaksa lukea itseään, ehkä myöhemmin 'katuu' että julkaisi niin pian, että jätti viimeistelyn kuitenkin kesken', hosui, eikä sittenkin hionut vähän lisää...
En muuten sitten tiedä miksi pitäisi sitä julkaisemistarvetta puolustaa, eikö se ole vähän sama kuin jos kysyy ihmiseltä, miksi ihmeessä sä tahdot lapsia??
SusuPetal kirjoitti 31.05.2009 - 20:04

Joo, julkisuutta en kaipaa, Kutis, ja art for art's sake on minusta ihan riittävä peruste.
Tämän kässärin olen lukenut/uudelleen kirjoittanut monta kertaa vuosien aikana, se ei ole uusi juttu, vaan yksi vanhimpiani. Ja totta, lukeminen ja oikolukeminen on kaksi eri asiaa.


Elegia kirjoitti 01.06.2009 - 15:15
Oikolukeminen on perseestä, ihan suoraan sanottuna. Minulla on rompsuni oikolukuvaiheessa, ollut jo jonkin aikaa. Koska se ei nähtävästi kelpaa kustantamoille, niin aion julkaista sen sinun esimerkkiäsi noudattaen eli itse (saakos sinulta muuten kysellä apua ym. maililla?).

En ole itse jaksanut omia syitäni suuremmin miettiä. Minulla on pakkomielle kirjoittaa ja olen kirjoittanut jo pennusta lähtien. Ensimmäisen "kirjani" kirjoitin joskus 10-vuotiaana ja siinä oli 41 sivua (sellaisella vanhalla kirjoituskoneella kirjoitettua tekstiä A5-ruutupaperille).

Eräs tuttuni on sitä mieltä, että kaikki (ihanaa yleistystä, mutta hän oikeasti ilmeisesti ajattelee niin!) kirjoittajat, jotka haluavat julkaista kirjan, ovat julkisuuden- ja esiintymishaluisia. Ihan höpöpöpöä minun mielestäni.
SusuPetal kirjoitti 01.06.2009 - 15:45

Kysy vaan neuvoa, autan, jos osaan, Elegia. Pistä kirjasi kansiin!
Joo, julkisuudenkipeys ja esiintymishalu vaivaavat kovin! Pidetään sitten kahdestaan markkinointikiertue:)





Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa