Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
01.03.2008 - 02:21



Tänään olen miettinyt miksi sitä, että sanoo rakastavansa eläimiä ja vihaavansa ihmisiä, pidetään paljon inhimillisempänä kuin sitä, että sanoo inhoavansa eläimiä, mutta tulevansa ihmisten kanssa ihan kohtalaisesti toimeen.

Ihmistä, jonka sydän ei sula häntää heiluttavan karvapallon edessä tai joka ei osaa ihailla kissan kesyttämätöntä luonnetta, pidetään kylmänä ja/tai tunteiltaan vajaana. Kun taas ihminen, joka huokaa tuskastuneensa ihmisiin ja haluavansa olla mahdollisimman vähän tekemissä muiden ihmisten kanssa ja joka sanojensa vakuudeksi vielä huoahtaa, että ainoastaan eläimiin voi luottaa, saa osakseen ymmärtäviä nyökkäyksiä.

Olet sitten epäsosiaalinen tai sosiaalinen – suhteessa ihmisiin siis, ei eläimiin- sinut kuitenkin määritellään sen mukaan, pidätkö eläimistä. Vaikka vihaisit ihmisiä, kivittäisit näiden ikkunoita ja sylkisit perään, mutta kohtelisit koiraasi hyvin, olisit kuitenkin pohjimmiltasi hyvä ihminen. Ja jos olisit naapureita tervehtivä, juhlia rakastava ja ihmisiä ympärillesi keräävä ihminen, joka pienessä nousuhumalassa tunnustaa, ettei ole niin innostunut nelijalkaisista hännänheiluttajista, huomaisit kohta saavasi juhlia yksin.

No, riittääpähän enemmän kuohuvaa.



utuinen kirjoitti 01.03.2008 - 05:23
Tämähän pani miettimään.Piiitkä tovi. Sanoisin, että ihminen, joka pitää eläimistä, paljastaa ainakin yhden pehmeän paikan itsessään. Ajattelemme, että se on ihmisyyttä jopa murhaajassa, jos ei kiduta koiraa . . .
Allyalias kirjoitti 01.03.2008 - 08:57
Totta... Kuinkahan monta kaappieläintenvihaajaa keskuudessamme on? He joutuvat väkisin vääntämään kasvoilleen mairean hymyn ja sulostelemaan pikku sesseä tai kisua kimeällä äänellä.
karpalo kirjoitti 01.03.2008 - 09:08
Tämä on iso filosofinen aihe.

Loisto kirjoitus, koska itsekin reagoin taannoin suurella ihmetyksellä näyttelijään, joka sanoi suoraan jossain haastattelussa, "en pidä eläimistä"

Lauseesta tekee rankan yleistys. Jos oikein tarkkaan ajattelee, niin ko henkilö ei voi pitää ihmisistäkään, koska ihminen on eläin.

Mutta siis minusta on kyllä inhimillisempää olla pitämättä ihmisistä kuin olla pitämättä eläimistä. Koska kuten Linkola sanoi "ihminen on vihliäinen elukka" ja paljon haitallisempi maapallon kannalta kuin mikään muu laji. Ja siksi osoittaa inhimillisyyttä rakastaa niitä lajeja jotka eivät tietoisesti ahneudellaan ja mukavuudenhalullaan tuhoa elinolosuhteitaan ja vihata sitä lajia joka näin tekee. Vaikka sattuisikin kuulumaan tähän lajiin itse.



Tuima kirjoitti 01.03.2008 - 10:45
Hyvä ja ajatuksia herättävä kirjoitus. Ajatellaanko niin, että kiintymys eläimiin olisi jotain syvällä olevaa perusihmisyyttä ja inhimillisyyttä? Eikö perusihmisyyttä kuitenkin ole huolehtia omasta lajistaan, niinhän eläimetkin tekevät, huolehtivat omistaan?
SusuPetal kirjoitti 01.03.2008 - 11:40
Kunnon mies, tappoi vaimonsa ja lapsensa, mutta muisti ostaa koiran ruokaa, Utuinen....tai hyvä nainen, iski miestään leipäveitsellä ja lähti ulkoiluttamaan koiraansa...

Heh, kaappieläinvihaajat, tulkaa ulos kaapista, Ally!

Aika rohkea näyttelijä, Karpalo, jos on uskaltanut jotain tuollaista sanoa ihan ääneen. Ja kuten totesit, se yleistetään usein niin, että silloin ei voi pitää ihmisistäkään, koska on jotenkin vaillinainen. Hmm, jos sanoo, ettei pidä teestä, niin voihan sitä kuitenkin rakastaa kahvia.
Mielenkiintoista. En itse tiedä, mitä ajatella asiasta, tämä on vain sellainen, johon aina välillä törmää, kun suhtautuu enimmäkseen välinpitämättömästi eläimiin.
Linkolan kanssa olen kyllä eri mieltä.
Minusta on inhimillisempää pitää enemmän ihmisistä. Eläinten inhimillistäminen, disney-efekti, ei saa minulta kannatusta.
Haitallinen ihminen voi olla, mutta voi ihmisistä pitää siitä huolimatta ja yrittää tehdä jotain sen haitallisuuden poistamiseksi.

Niinhän sitä voisi ajatella, Tuima, perusinhimillisyys ehkä vaan kohdistuu sitten noihin eläimiin ennemminkin kuin kanssaihmisiin. Miksi, sitä en tiedä. Ovathan eläimet helpompia, ehkä ihminen haluaa päästä helpommalla.

tienpäällä kirjoitti 01.03.2008 - 11:41
Minä en pidä eläimistä - tai ehkä pitäisi paremminkin sanoa, etten ymmärrä mikä antaa ihmiselle oikeutuksen edes pitää esimerkiksi koiraa tai kissaa suljettuna kerrostalokoppiin. Vain koska itse niin haluaa, kärsii eläin miten paljon tahansa tuosta luonnottomasta tilanteesta.

Mitä tapahtuisi, jos roolit vaihtuisivat vuorokaudeksi? Olisiko emännästä/isännästä kiva kökkiä kupla otsassa yksin kotona kaiken päivää, ja sitten kotieläimensä mielenliikahdusten mukaan tulla raahatuksi panta kaulassa pihalle narun päässä? Haluaisitko itse syödä, juoda ja nukkua vain silloin, kun Muille sopii? Naimisesta puhumattakaan.

Kotieläimet pitäisi kieltää lailla.
SusuPetal kirjoitti 01.03.2008 - 11:45
Minusta tuntuu, että päinvastoin, sinä pidät eläimistä, koska ajattelet tuolla tavoin, tienpäällä.
Muistan, että eräs maalla kasvanut ystäväni sanoi kauan, kauan sitten, ettei ymmärrä, miksi koiria ja kissoja pidetään sisällä, talossa. Heillä oli koira ja kissoja, kissat olivat navetassa, koira heilui pihalla ja nukkui yönsä jossakin ladossa tai vastaavassa. Ei siellä tullut mieleen ottaa eläimiä sisään, talo oli ihmisiä varten. Eläimistä huolehdittiin, mutta niitä ei pidetty perheenjäseninä, ne olivat osa kotitaloutta.
hpy kirjoitti 01.03.2008 - 11:47
Mina pidan kissoista (en valttamatta kaikista kissoista), en valita koirista (vaikka niitakin loytyy mukavia), ja ihmisia on mielestani seka mukavia etta ei. Tekeeko tama minusta sekavan?

Kysymyksesi on ajatuksia herattava! Kuten kirjoituksesi niin usein.
tienpäällä kirjoitti 01.03.2008 - 11:49
Niin, saattaahan se olla noinkin: vapaus valita omasta elämästään on oltava eläimelläkin, eikä vain ihmisellä.
Mikä ihmisestä muka tekee niin kaikkivaltiaan, että sille suodaan valta hallita mielensä mukaan kaikkia muita luontokappaleita?

Silkkaa itsekkyyttä se on. Olisi kaikille osapuolille parempi painua lelukauppaan ostamaan paijattavaksi ja lepertelyä kuuntelemaan joku robottikarvakasa. Voisihan sitäkin raahata narun perässä ulkona, ellei yksin tahdo mennä lenkille.
SusuPetal kirjoitti 01.03.2008 - 11:55
Minusta sinä et ole sekava, HPY, rationaalinen ennemminkin. (saat sinä olla sekava, jos haluat:))

Tienpäällä, itsekkyyshän ajaa ihmisen toimintaa. Ongelmaksi asian tekee, jos se toiminta on ihmiselle hyödyksi ja jollekin toiselle haitaksi.
Katili kirjoitti 01.03.2008 - 12:40
Tämä onkin jännää, jotain ihan rajoja laukovaa. Tuo kissa kun tuossa valitsee esmes oman kotinsa, sitä ei oteta, ihminen ei pysty siihen. Henkilökohtainen kauhuni on ihmisten jalostamat hengittävät pehmolelut, joita kannellaan kasseissa.Siinä ihminen on ottanaut tällaisen ylivaltiaan osan. Ja sellaiset eläimiä ottavat ihmiset, jotka palauttavat elävät kauppaan tai vievät piikille, kun sohvakalusto menee pilalle, tai vielä pahempi, eläin ei sovi uuden kaluston väriin. Kato nyt Susu, sä löysit mun eläinlaukaisimen. Näkisit mun intoilmeen. Mutta kun mä halaan mun tytärtä, on siinä sellainen tunne, jota ei pysty kuvaamaan, suuri rakkaus.
SusuPetal  kirjoitti 01.03.2008 - 12:42
Heh, Katili, vai löysin eläinlaukaisimesi. Voin nähdä ilmeesi, kyllä, ja varsinkin halatessasi tytärtäsi.
Ihmisrakkaus- ja eläinrakkaus eivät sulje toisiaan pois, onneksi.
Saara kirjoitti 01.03.2008 - 14:07
Että miksi emme rakasta ihmistä? No varmasti siihen on jokaisella syynsä. Intohimoinen eläintenvastustus ei ainakaan ihmisen asemaa meikäläisen silmissä paranna, ikään kuin se olisi ihmisiltä pois, jos pitää eläimistä. Joskaan ihmisten rakastaminen ei mielestäni myöskään ole välttämättä eläimiltä pois.

Ehkä tuossa on kyse yleistyksistä. Kun sanoo, ettei pidä ihmisistä, on yleensä pettynyt joihinkin ihmisiin. Pettymys on niin karvas, että sitä voi pitää perusteena koko ihmiskunnan vihaamiselle ja se pettymys on usein kaikille yhteinen. Jokainen kohtaa elämässään ihmisiä, joihin pettyy. Jokainen meistäkin voi olla sellainen, johon on petytty. Lisäksi huonot uutiset melko hyvin ovat luoneet käsitystämme koko ihmiskunnasta. Hyviä uutisiahan harvoin näkee.

Ihmisillä on puolestaan eläimistä enimmäkseen positiivisia kokemuksia, joiden perusteella tehdään yleistyksiä, mutta jotka ovat ihan yhtä totta kuin ne huonot kokemukset ihmisistä.

Mielestäni ei pitäisi siis lähteä aliarvioimaan eläinten tuottamaa iloa, eikä aliarvioida eläinten kykyä sopeutua ihmisten koteihin tai niiden kykyä tuntea onnea ja iloa. Mikä on aikoinaan ollut ihmiselle omainen tapa elää? Kerrostaloissako? Sallikaa mun epäillä.

Kyllä se siis ihmisistä itsestään lähtee, miksi ihmisistä ei pidetä. Ja samaten se lähtee eläimistä, miksi niistä pidetään. Erilaiset arvotukset perustuvat erilaisiin kokemuksiin, eikä niitä kokemusperäisiä tuntoja niin vain voi kenellekään toiselle väittämillään välittää.
Saara kirjoitti 01.03.2008 - 14:25
Ja en muuten ole ihan varma siitäkään, että eläimelle olisi luontaista, kuten maalaistaloissa on, pitää koiria ja kissoja pakkasessa. Puhumattakaan siitä, mitä niissä kohuvideoissa taannoin esitettiin...

Eläimiä syntyy koko ajan. Jos niistä ei huolehdittaisi kuten Tienpäällä ehdottaa, ettei niitä otettaisi, jäisi vaihtoehdoksi tappaa kaikki. No, tekisikö se tästä maailmasta paremman ja ihmisestä rakastettavamman? Jaa-a. Sen näkisi sitten, kun täällä keskenämme olisimme, että kuinka mukava paikka tästä tulisi. Rakkauden ja ilon määrä kyllä vähenisi, samoin tosin eläinrääkkäys, joka minusta on suurempi ongelma kuin se, että eläimistä välitetään.
SusuPetal kirjoitti 01.03.2008 - 15:53
Niinhän minä tuossa yhdessä kommentissa sanoin, että onneksi ihmis- ja eläinrakkaus eivät sulje toisiaan pois.
Minun puolestani ihmiset saavat pitää eläimistä, mutta soisin myös, että ihmisistä pidettäisiin edes joskus yhtä paljon.
Minua kiinnostaisi tietää, miksi hyviä kokemuksia ei niin helposti yleistetä ihmisten kohdalla: jos kerran tapaan mukavan ihmisen, miksi ei voisi olla niin, että kaikki ihmiset ovat mukavia?
Totta kai kärjistämistä, provoa, ei kai muuten synny keskustelua(ja tilaajia katoaa, hahhah).

Arvelin, että eläinten puolustajia löytyy, ihmisten vähemmän.
Polga kirjoitti 01.03.2008 - 18:11
Niin, minä pidän hyvin harvoista ihmisistä ja hyvin harvoista eläimistä. Yleensäkään en pidä kovin monista asioista! Joten antapaas nyt tämänkin asian taas olla, kunhan tulin kommentoimana periaatteessa.
Että noin pitäminen ihan yleensä on minun luonteeni vastaista!
SusuPetal  kirjoitti 01.03.2008 - 18:53
Sinä pidät linjasi, Polga, aika tasapainoiselta vaikuttaa:))
helmipöllö kirjoitti 01.03.2008 - 19:24
Niin me pöllöt ääntelemme kovin erityisesti maaliskuussa, erityisesti toisille pöllöille, mutta myös ihmisille, emme pidä rajaa rakkaudessa sen suhteen onko ihminen vai pöllö vai pöllöihminen. Toivomme että tässä suhteessa löytäisimme paikamme emmekä ylipäätään lähtisi jakamaan liikaa rajoja teidän ihmisten välille saati sitten meidän pöllöjen välille.
Vintti kirjoitti 01.03.2008 - 21:11
Ihastuttava aihe, kertakaikkiaan.

Minä olen nyt kohta nelikymppisenä tavannut elämäni ensimmäisen koiran, joka on muuta kuin koira, tai siis eläin. Ohoh.

Miusta elukat on elukoita, ihmiset ihmisiä- ja sitten massasta, kummasta tahansa porukasta, nousee yksilöitä.

Nih,

SusuPetal kirjoitti 01.03.2008 - 21:41
Helmipöllö, ei pöllömpää:))

Heh, vai elämäsi ensimmäisen koiran, joka on muuta kuin koira, Vintti. Hienoa. Kunhan muistat vilkuilla sitä elämäsi ihmistäkin:)
varapygmi kirjoitti 01.03.2008 - 22:16
En osaisi ruveta isännöimään lemmikkiä, enkä siten kai tajua miksi se toisille on niin kova juttu. Useammin huomaa sitten outoja kärjistymiä eläinharrastuksissa. Tarkoitan, en pysy kärryillä, jos joku haluaa elää läheisensä kautta, oli se sitten eläin, lapsi, puoliso tai kuka/mikä vaan.

Aamulla pojan kanssa kävellessä näimme naisen, joka sätti koiraansa ja reuhtoi remmistä. Poika sanoi: "Ei noin saa kohdella. Se varmaan halusi tulla haistelemaan mun kissanhajua." Hällä on äitinsä luona kissoja leikkikaverina, mikä saattaa tuoda tajua toisten olentojen asiallisesta kohtelusta ja joskus ikäviä naarmuja.

Tuntia myöhemmin bussissa säpsähdin, koska äitihahmon ääni meni melkein kirkumiseksi, kun hän kahdesti komenteli pientä (2-3 v) lastaan käytävältä toisten jaloista.

Helppo analogia: kummallakin kohdalla tuli surku niitä huutajia, joilla tuntui hermo olevan liian huonossa kunnossa, etteivät osanneet olla kunnolla, vaikka (koska) olivat vastuussa olennoista. Kurmuutuksen kohteista suretti enemmän se lapsi. Vahvempi samastuminen, mietityttää enemmän millaiset lapsen olot ovat.

Olivat siis aitoja sattumia, en valinnut kohteita enkä huutajien sukupuolta itse.
SusuPetal kirjoitti 01.03.2008 - 22:23
Vp, valtasuhteet yleensä askarruttavat, vallan käyttö. Vaan sitähän se itsekkyys on.
Ja kontrollin menettämisen pelko.
Ehkä eläintä on siksi joidenkin helpompi rakastaa? Eläin pysyy kontrollissa, ihminen tekee mitä haluaa.
Vaikka ottaa, lähtee ja jättää.
kaura kirjoitti 01.03.2008 - 23:48
Aah, kiitän tästä(kin). Itselläni ei ole koskaan ollut merkityksellistä henkilökohtaista suhdetta yhteenkään eläimeen, mutta ihmisistä välitän vähän liikaakin omaa mielenrauhaani ajatellen. Teen myös kaikenlaista konkreettista suojellakseni eläimiä, ihmisiä ja ympäristöä, vaikka syrämeni ei vuodakaan verta hellyttävien eläinhahmojen äärellä. Teen sen vain silkasta humanistisuudesta, tai jottain. Enkä ole täydellinen, harmi kyllä.

Minusta on joskus irvokasta, miten eläinten säälittely menee monilla kauas edelle myötätunnosta toisia ihmisiä kohtaan. Pimeintä on, kun samaan aikaan säälittelyn kanssa pistelllään kinkkua poskeen ja broileria toiseen. Mutta eihän tunnereaktioilta voi edellyttää rationaalisuutta, vai.
varapygmi kirjoitti 02.03.2008 - 00:17
Hjuu, Susup, häjympi analogia johtaa joskus ihmettelemään, kohtelevatko ihmiset lapsiaan tai puolisoitaan lemmikkeinä ikävässä mielessä. Siis minän täydentäjinä, joiden halut, tarpeet ja ajatukset ovat alisteisia omille.

Kerettiläisiä ajatuksia tulee mieleen, jos en ymmärrä miten jotkin oudot suhteet syntyvät ja elävät, olivat sitten kenen välillä vaan, vaikka kahden eläimen.
SusuPetal  kirjoitti 02.03.2008 - 10:25
Jep, Kaura, tunteet ovat hyvin epärationaalisia, ja toisen tunteita on täysin mahdotonta tietää, kun ei omistaankaan ota tolkkua.

Varapygmi, mitä enemmän ajattelee, sitä enemmän on hukassa, ja silloin tulee kaikenlaisia epäilyjä mieleen....
hpy kirjoitti 02.03.2008 - 10:29
Seuraavassa sunnuntaiaalun ajatuksia:

Ehkapa elaimet ovat kuin mustat miehet, arabit ja juutalaiset. Heista ei vaan saa puhua pahaa silla se on poliittisesti epakorrehtia. Jonkinlaista rasismia.

Ihmisesta taas pitaa puhua pahaa koska se liittyy luterilaiseen syntiin. Mina (siis ihminen) olen tehnyt niin paljon pahaa etta olen paha. Pahasta ei saa pitaa.
SusuPetal  kirjoitti 02.03.2008 - 10:39
Epäortodoksista kyllä tuntuu olevan, jos sanoo jotain pahaa eläimistä, HPY. Ja oikeastaan en mielestäni sanonutkaan, ihmettelin jotain ihan muuta eli pitämisen kohteen arvottamista.
Kutuharju kirjoitti 02.03.2008 - 13:11
Susu nostaa esiin tärkeitä aiheita joista kehittyy näin hyviä keskusteluja! Minä en niputa eikä yleistä pitämisiäni: kuten joku ketjussa jo taisi sanoakin, sekä ihmiset että eläimet yksilöinä herättävät jonkun tunteen - pitämisen tai ei-pitämisen, näin sen koen itsekin: individualistista, tapauskohtaista pitämistä.
Toinen juttu on sitten millaisen ihmisarvon sallimme läheisillemme: miten siedämme kerjäläisiä kadulla, sammuneita juoppoja, harhailevia dementikkoja -- siedämmekö vain vai teemmekö jotain -- suhtautumisessamme näihin tulee se todellinen välittäminen esiin, ei pelkkä omasta itsekeskeisestä mielihyvästä lähtevä pitäminen.
SusuPetal  kirjoitti 02.03.2008 - 14:23
Hmm, Kutuharju, saako säälimme asunnoton kadulla nukkuva vai kulkukoira...?
hpy kirjoitti 02.03.2008 - 15:57
Niin mina sen ymmarsinkin.
SusuPetal kirjoitti 02.03.2008 - 22:32
Niin arvelinkin.
Inkivääri kirjoitti 03.03.2008 - 12:04
Kuinka osuva kirjoitus taas! Eräskin kissaihminen sanoi suoraan, että hän rakastaa kissojaan enemmän kuin ketään ihmistä. Luulen, että mikään muu laji ei nosta toista lajia ylitse omansa, vaan vaistomaisesti oma laji on ennen muita. Ehkä pitäisi luottaa enemmän vaistoihinsa? Vaikka asetan ihmisen etusijalle ja puutteenalaisena huolehtisin ensin omasta lajistani se ei tarkoita että en välittäisi eläinten hyvinvoinnista... Miksi hyvän yhdelle pitäisi olla toiselta pois?

Kaupunkilaisserkku on kovin huolissaan naapurin häkkikoirista. Ne tosiaan elävät häkissä, mutta suuressa sellaisessa ja niistä huolehditaan hyvin. Mielestäni serkun pitäisi olla enempi huolissaan kaikista niistä kaupunkikoirista, jotka viettävät päivänsä yksin ahtaissa asunnoissa...

Jotenkin tuossa eläinten etusijalle asettamisessa huomaa usein monenlaisia vääristymiä ja käsityksen, että eläimen hyvinvointi on riippuvainen samoista asioista kuin ihmisen - todellista eläimen ymmärtämistä usein puuttuu ja eläin inhimillistetään myös hoidon tasolla.
hepoliini kirjoitti 03.03.2008 - 12:05
Mun mielstä molempi pahempi :)
SusuPetal kirjoitti 03.03.2008 - 12:22
Onneksi usein yhden hyvä ei ole toiselta pois, Inkivääri, mutta joskus niin voi tietenkin tapahtua.

Näin on, Hepoliini, ja vielä molempi parempi.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
susupetal

Lyhyitä tarinoita elämästä. Ei suurta fiktiota. Faktaa. Ehkä.














 

 

 SusuPetal by Hoover, klik kuvaa